همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی فرمی ناسا عبور نزدیکی را از کنار زباله فضایی ماهواره جاسوسی روسیه تجربه کرد که در صورت برخورد می‌توانست انرژی معادل 2.5 تن مواد منفجره آزاد کند

تلسکوپ فضایی ناسا از برخورد با زباله فضایی روسیه نجات یافت

به گزارش ایسنا، ناسا روز سه شنبه 30 آوریل پس از گذشت یکسال از این رویداد و با انتشار یک فیلم گرافیکی، ضمن شبیه سازی احتمال برخورد تلسکوپ فضایی فرمی با ماهواره جاسوسی روسیه، نسبت به خطر بالقوه زباله‌های فضایی که امنیت ماهواره ها در مدار زمین را تهدید می‌کنند، هشدار داد.

مهندسان پروژه تلسکوپ فرمی ناسا برای پیشگیری از برخورد مستقیم، مجبور به روشن کردن تراسترها و جا به جایی فضاپیما شدند.

خطر بالقوه برخورد ماهواره جاسوسی روسیه Cosmos 1805 با تلسکوپ فضایی فرمی ناسا نخستین بار در تاریخ 29 مارس 2012 و در شرایطی که این دو فضاپیما تنها 213 متر با یکدیگر فاصله داشتند، مشخص شد.

با انجام بررسی‌های دقیق مشخص شد که تلسکوپ فرمی و ماهواره Cosmos 1805 که در مدارهای مختلفی در حال حرکت بودند، جایی در فضا در مدت 30 میلی ثانیه با یکدیگر برخورد می‌کنند.

زباله فضایی روسیه با سرعتی بالغ بر 43 هزار کیلومتر در ساعت در حال حرکت به سمت تلسکوپ فرمی بود و اگر این برخورد روی می‌داد، انرژی معادل 2.5 تن مواد منفجره در فضا آزاد می‌شد.

برای پیشگیری از این برخورد و نجات تلسکوپ 690 میلیون دلاری ناسا، برنامه ریزی برای انجام مانور جا به جایی در دستور کار قرار گرفت و با انجام محاسبات دقیق، روشن شدن تراسترهای فضاپیما و تغییر موقعیت صورت گرفت.

احتمال برخورد تلسکوپ فضایی ناسا با زباله فضایی روسیه

اریک استون کینگ، مهندس ارشد تلسکوپ فرمی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا تأکید می‌کند: پیش بینی برخورد احتمالی این دو فضاپیما در تاریخ سوم آوریل 2012 مانند پیش‌بینی بارش در یک مکان و زمان خاص یک هفته است.

در نهایت تلسکوپ فرمی و زباله فضایی روسیه در تاریخ سوم آوریل 2012 میلادی (14 فروردین 91) از فاصله 9 کیلومتری یکدیگر عبور کردند.

بر اساس اعلام ناسا بیش از 17 هزار زباله فضایی بزرگ‌تر از 10 سانتیمتر در مدار زمین سرگردان هستند که امنیت ماهواره‌ها در مدار زمین را تهدید می‌کنند؛ ماه گذشته میلادی (آوریل 2013) آژانس فضایی اروپا ششمین کنفرانس مقابله با تهدیدات ناخواسته زباله‌های فضایی را در دارمشتات آلمان برگزار کرد.

تلسکوپ فضایی اشعه گاما فرمی با هدف بررسی انفجارهای پر قدرت در کائنات در سال 2008 به فضا پرتاب شد.

کد خبر 212305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز