جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

علیرضا امیرپور* در دو سال اخیر با نگاهی به اخبار منتشره در رسانه‌های همگانی، خبر صدور کارت‌های هوشمند در حوزه‌های مختلف از سازمان ثبت‌احوال کشور گرفته تا نیروی انتظامی، بانک‌های مختلف، سازمان تأمین اجتماعی، ستاد مدیریت سوخت کشور و... نقل محفل رسانه‌ها شده است؛

به‌طوری که مدیران ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادها به جای نهضت خدمت‌رسانی به مردم نهضت صدور کارت هوشمند را هدف قرار داده‌اند. مدیران ارشد سازمان ثبت احوال کشور تقریبا هر‌دو هفته یک‌بار مدام از تغییر کارت‌های ملی فعلی به کارت‌های هوشمند صحبت می‌کنند این در حالی است که به‌گفته همین مسئولان تاکنون حدود سه درصد جمعیت کشور هنوز همین کارت‌های ملی فعلی را دریافت نکرده‌اند و عموم هموطنان عزیز در چند سال گذشته در صف‌های عریض و طویل ادارات شلوغ و پر‌ازدحام ثبت احوال و باجه‌های پستی جهت تحویل مدارک ودریافت کارت ملی ساعت‌های متوالی سرگردان بوده‌اند از طرف دیگر همزمان طرح بزرگ تعویض شناسنامه‌ها و صدور شناسنامه مکانیزه برای یک جمعیت 75میلیونی نیز در حال انجام است که چرایی و علت و علل این تعویض‌های مستمر و تمام ناشدنی!

و افزودن بار مشکل به دوش ملت در این وانفسای اقتصادی نامعلوم و نا‌مشخص است و به‌زودی طرح فراخوان سراسری آن اطلاع‌رسانی خواهد شد و حکایت مکرر صف‌های عریض و طویل و طاقت سوز در ادارات ثبت احوال و دفاتر شلوغ پیشخوان دولت و باجه‌های پستی و میلیون‌ها ساعت وقت بهتر از طلای هدر‌رفته مردم شاه‌بیت همیشگی این غزل تکراری و گریه‌آور است. صدور کارت هوشمند سلامت به‌جای دفترچه‌های بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی خود حکایتی است که در اوایل دولت نهم با میلیاردها تومان هزینه و تأسیس شرکت مربوطه زیر‌مجموعه سازمان مذکور به هیچ نتیجه‌ای نرسید و فقط در سال‌های گذشته دستمایه مصاحبه مدیران‌عامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی و وعده و وعید دادن گاه‌وبی‌گاه تاریخ صدور سراسری کارت‌های مذکور بود. در روزهای اخیر به‌گفته رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی قرار شده از امکانات کارت ملی هوشمند ثبت‌احوال جهت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی استفاده شود و به این ترتیب پرونده صدور کارت هوشمند سلامت اختصاصی به بایگانی می‌رود.

صدور کارت‌های هوشمند معافیت و پایان خدمت سربازی و تعویض سراسری کارت‌های سابق از طرف سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی نمونه دیگر این ماجراست. خبر صدور کارت‌های هوشمند انرژی و تعویض کارت‌های سوخت قبلی در روزهای اخیر و یا تعویض گواهینامه‌های رانندگی و گذرنامه و کارت‌های عابر بانک و... این دلنگرانی‌ها را در بین مردم افزایش می‌دهد که باز هم صف باز هم اتلاف وقت در مراکز پر‌ازدحام پلیس + 10و باز هم عدم‌مدیریت واحد و یکپارچه.امید است دولت آینده یک‌بار و برای همیشه تکلیف هموطنان ارجمند را درخصوص انواع کارت‌های هویتی، شناسایی، مالی و اقتصادی خود روشن کند.

* مدرس دانشگاه و مشاور ارتباطات

کد خبر 212248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز