یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر روند انتشار گازهای گلخانه‌ای به همین روال پیش برود تا سال 2050 زمین حدود 4 تا 5 درجه سانتی گراد گرم‌تر می‌شود

تا سال 2050، زمین 5 درجه گرمتر می‌شود

به گزارش ایرنا، علی محمد شاعری تاکید کرد: تمام سران کشورها و ملت‌ها باید در کنار هم به اصلاح الگوی مصرف، بهینه سازی فرایندها و جایگزینی سوخت‌های فسیلی اقدام کنند.

وی افزود: با اجرای این برنامه‌ها تا افق 2050 می‌توانیم دو درجه دمای زمین را مدیریتی کنترل کنیم .

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت :در 100 سال اخیر پدیده تغییر آب و هوا به یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی در جهان تبدیل شده که اجرای الگوهای غلط توسعه، بهره برداری ناصحیح و بیش از حد و توان محیط زیست علت این تغییر اقلیم است.

وی اظهار داشت: در این راستا در سال 1992 اولین اجلاس زمین در ریو برگزار شد و کنوانسیون آب و هوا به تصویب رسید و پروتکل ˈکی توˈ در دل آن شکل گرفت.

وی ادامه داد: مقرر شد کشورهای این پروتکل با همکاری هم میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را ثابت نگه دارند و از روند افزایش آن جلوگیری کنند.

شاعری ادامه داد: ایران 4 سال بعد به عضویت کنوانسیون آب و هوا در آمد و مفاد پروتکل ˈکی توˈ را پذیرفت و بعد از آن فعالیت ‌ خود را در سطح ملی و بین المللی بر اساس این پروتکل طراحی کرد.

وی ادامه داد: همچنین استفاده بیش از حد از انرژی فسیلی و استفاده از فرآیند نادرست صنعتی، ازبین رفتن پوشش گیاهی و تغییر کاربری‌های مداوم و غیر اصولی اراضی، مدیریت نکردن پسماندها و بهره نگرفتن از فناوری‌های سازگار با محیط زیست از دیگر دلایل افزایش دمای زمین در 100 سال گذشته بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این دلایل باعث شده حدود 7 دهم درجه سانتی گراد دمای زمین در 100 سال اخیر افزایش یابد که آسیب‌های بیشماری چون خشکسالی، بیماری‌های مسری، توسعه بیایان و تنش‌های آبی، بروز پدیده ریز گردها و جنگل زدایی را به همراه داشته است.

شاعری ادامه داد: براساس مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دبیرخانه کنوانسیون کیوتو حدود 60 تا 70 درصد تغییرات آب و هوا در دنیا به تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: این آمار در ایران به علت نفت خیز بودن، 77 درصد است و 10 درصد مربوط به فرآیندهای نادرست صنعتی و بقیه به تغییر کاربری مداوم اراضی و کاهش سطح پوشش جنگل‌ها مربوط می‌شود.

شاعری اضافه کرد: راه حل اساسی برای مدیریت این بحران را در چند مرحله پیش بینی کردیم که به تصویب دولت هم رسیده است مهمترین این راه حل‌ها استفاده از انرژی نو و تجدید پذیر است که براساس برنامه پنجم توسعه 20 درصد انرژی باید از طریق انرژی پاک و تجدید پذیر در کشور تامین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف انرژی نو در کشور ما تقریبا صفر است، گفت: مصرف انرژی‌های نو در مقایسه انرژی‌های فسیلی گران‌تر است و استفاده از آنها به یک ساز و کار مناسب نیاز دارد که متاسفانه هنوز در کشور به مرحله مطلوبی نرسیده است.

وی در ادامه به سهم گازهای آلاینده ناشی از سوخت فسیلی در کشور اشاره کرد و گفت: این سهم در کشور ما بالاست. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر تغییرات آب و هوا با همکاری وزارت نیرو، شورای عالی محیط زیست، دولت و مجلس زیر ساخت‌های آن را تعیین کرده‌اند و این موضوع برای اجرا در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: دومین راهبرد افزایش بهره وری و میزان مصرف انرژی‌های فسیلی که در حال حاضر برای واحد های صنعتی، تولیدی، صنایع متحرک صنعتی و ثابت، موتور خانه‌ها برنامه‌های مدونی تدوین شده تا میزان مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

شاعری افزود: داشتن یک طرح ملی آمایش مدیریت سرزمین، سومین راهبرد سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مقابله با تغییر اقلیم است و می‌توان با داشتن این طرح ملی روند تغییر کاربری‌ها، جنگل زدایی و امور مربوط به آن را مدیریت کرد.

وی گفت : در چهار دهه گذشته 18 میلیون هکتار جنگل در کشور به 14 میلیون هکتار کاهش یافته و فقط 10 درصد مراتع در کشور درجه یک هستند و 90 درصد باقی مانده متوسط و وضعیف هستند. در حال حاضر سرانه جنگل در کشور ما 7/1 دهم هکتار است که باید به حدود 5/2 تا 6/2 دهم افزایش یابد. برنامه اقدام این بخش در کار گروه ملی محیط زیست تعیین و ابلاغ شده و سازمان‌ها سیاست‌های خود را بر این اساس پیش می‌برند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین در راستای کاهش میزان انتشار کرین 20 پروژه با همکاری دبیرخانه تغییر آب و هوا به تصویب رسیده است که 12 پروژه آن در حال اجراست و هدفش کاهش 7 میلیون تنی میزان انتشار گاز دی اکسید کربن به صورت سالانه است.

وی افزود : از سال 1994 تاکنون میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا 35 درصد افزایش یافته و میزان مطالبات مردم از منابع طبیعی و اراضی نیز افزایش 40 درصدی را نشان می‌دهد که کاهش این اعداد نیازمند اجرای برنامه‌های تدوین شده در سطح ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد میزان بارش 10 درصد در کشور کاهش یافته که این امر موجب افزایش دمای هوا به ویژه در اطراف آب‌های مرزی ایران شده است.

همایش یک روزه حامیان زمین با رویکرد مقابله با تغییرات علمی اقلیمی روز یکشنبه در سالن همایش صدا و سیما برگزار شد.

کد خبر 211464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز