همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه اولین جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران» عصر جمعه (6اردیبهشت) در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

 جشنواره فیلم و عکس همراه

به گزارش همشهری آنلاین، در این مراسم هیات داوران بخش فیلم و عکس و هنرمندان شرکت کننده حضور داشتند.

اجرای مراسم به عهده احسان کرمی بود که با همراهی اجرای زنده گروه موسیقی «بمرانی» به سرپرستی مارتین شمعون پور آغاز شد.

حجم آثار ارسالی شوق برانگیز است

در ابتدای این مراسم فرجاد خوشبین، دبیر جشنواره فیلم و عکس همراه تهران پس از ابراز خرسندی از استقبالی که از جشنواره شده به ارائه آمار آثار ارسالی جشنواره های دیگر اشاره کرد و افزود: حجم آثار ارسالی به جشنواره فیلم و عکس همراه تهران در مقایسه با دیگر فعالیت های عرصه هنر و فرهنگ شوق برانگیز است.

وی توضیح داد: 27 هزار عکس و هزار فیلم دریافت شد و مورد داوری قرار گرفت و هیات داوری کار سخت و وظیفه سنگینی برعهده داشته است.

دبیر جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، هدف مهم برگزاری این رویداد هنری را سوق دادن کاربران تلفن همراه به سمت خلق آثار هنری دانست و تصریح کرد: تلفن همراه ابزاری عمومی است و امکاناتی دارد که می‌تواند افراد را به هنرمندان بالقوه تبدیل کند.

خوشبین افزود: به گفته داوران، جشنواره به دلیل تازگی موضوع هنوز معیار مشخصی برای داوری این گونه آثار ندارد. از این رو این دوره و دوره های بعدی می‌تواند معیارهای جدیدی تعیین کند که شکل جامع تر و تاثیرگذارتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران» می‌تواند پایه گذار حرکت فرهنگی خوبی برای استفاده از تلفن همراه باشد.

در ادامه، فیلم برگزاری کارگاه های آموزشی که با حضور«مهرداد اسکویی» ور برگزار شده به نمایش درآمد.

سپس با همراهی گروه موسیقی «بمرانی» عکس هنرمندان حاضر در مراسم چون حمید جبلی، مسعود نجفی، رضامیرکریمی، مهرداد اسکویی و خسرو سینایی پخش شد.

بیانیه هیات داوران بخش عکس

این مراسم با قرائت بیانیه هیات داوران بخش عکس توسط «مهدی مقیم نژاد» به نمایندگی از حمید جبلی، سیف الله صمدیان، محمود کلاری و شهریار توکلی ادامه یافت.

بیانیه هیات داوران بخش عکس به این شرح است:

«هیات داوران بخش عکس اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با بررسی بیش از 27 هزار عکس در بخش های مختلف جشنواره به این باور رسیده است که هنر عکاسی توسط گروه عظیم کاربران تلفن همراه و از دریچه کوچک این ابزار نوین دچار تحول خواهد شد و آثار به نمایش درآمده در این جشنواره نمونه کوچکی از این تحول و از منظر اولین جشنواره فیلم و عکس همراه
تهران است.

بهره گیری درست از ابزار موبایل، شناخت مبانی هنرهای تصویری و ثبت لحظات در گذر زندگی، مهم ترین اتفاقاتی است که در آثار اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران مورد مشاهده و توجه هیات داوران قرار گرفت».

بیانیه هیات داوران بخش فیلم

پس از به نمایش درآمدن عکس های برگزیده و شایسته تقدیر، «مهرداد اسکویی» نیز به نمایندگی از هیات داوران بخش فیلم متشکل از گلاب آدینه، خسرو سینایی، رضا میرکریمی بیانیه هیات داوران بخش فیلم را خواند.

این بیانیه نیز به این شرح است:

«هیات داوران بخش فیلم نخستین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، بر این باور است که این جشنواره نقطه آغاز حرکتی گسترده و موثر در جریان فرهنگ و هنر این مرز و بوم خواهد بود.

بهره گیری درست و خلاقانه از ویژگی های ابزار نوینی به نام تلفن همراه، در اکثر آثار دیده شده توسط هیات داوران نمودی روشن دارد.

به طور قطع بسیاری از آثار خوب ارسال شده به این جشنواره به دلایل متعدد امکان دیده شدن نداشته اند، اما آنچه برای داوران
مایه شوق و امیدواری به آینده این راه است، حضور مردم و آثار دینی آن هاست. به امید دوره های پربار آیند».

در ادامه فیلم آثار برگزیده و شایسته تقدیر برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد.

اهدای جوایز و حضور چهره های سینمایی

در بخش بعدی برنامه جوایز بخش همراه سفر توسط رضا میرکریمی کارگردان سینما و یکی از اعضا هیات داوران به برگزیدگان اهدا شد. هیات داوران این بخش هیچ فیلمی را شایسته تقدیر ندانست و تنها جوایز برگزیدگان اول و دوم و سوم بخش عکس اهدا شد.

جوایز بخش "ورزش همراه" توسط مهرداد اسکویی به برگزیدگان داده شد. در ادامه مراسم فیلم موبایلی رامبد جوان با عنوان" ببخشید" به نمایش درآمد که مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.

در ادامه جوایز بخش "همراه دانشجو" توسط لاله اسکندری اهدا کرد.

سپس فتوکلیپ "ایده ها منتظر نمی‌مانند" که اختصاص به بخش سامسونگ داشت به نمایش گذاشته شد و فرزاد رضاجویی مدیرعامل شرکت ایمانقشینه و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره جوایز برگزیدگان این بخش را اهدا کرد.

جمع آوری موبایل های بدون دوربین

احسان کرمی مجری مراسم از حاضران درخواست کرد کسانی که گوشی بدون دوربین دارند موبایل خود را به یکی از دست اندرکاران برنامه تحویل دهند.

موبایل های بدون دوربین جمع آوری شد و بعد مجری اعلام کرد که به صاحب کهنه ترین و مستهلک ترین گوشی یک گوشی نو سامسونگ اهدا می‌شود.

برای انتخاب این گوشی رامبد جوان روی سن آمد و با جستجو در گوشی های همراه کهنه ترین آنها را انتخاب کرد. صاحب گوشی روی صحنه آمد و یک موبایل نو به او اهدا شد.

همچنین خسرو سینایی برای اهدای جایزه نفر اول روی صحنه آمد و گفت:" نمی‌دانید چقدر ممنون شما هستم که من را در جمع شادتان پذیرفتید. من تحسینتان می‌کنم و مراسم شما به من یاد داد که شادی چقدر می‌تواند زندگی باشد.

شما باید بدانید که با فیلم ساختن و کار هنری کردن می‌توانید زیباتر زندگی کنید و شهرت و ثروت برای مدت کوتاهی خوشحالی می‌آورند اما هنر سینما و کار با همین دوربین های موبایل برای آنها که حتی هنرمند هم نیستند به ما زندگی خلاقی می‌دهد که می‌توانیم با آن زیباتر زندگی کنیم.

آدم بی موبایلی هستم که به عکس علاقمندم

در ادامه مراسم فیلم موبایلی رضا کیانیان با نام "گربه" به نمایش درآمد و بعد حمید جبلی داور بخش عکس جوایز برگزیدگان بخش ویژه را اهدا کرد.

جبلی هنگام اهدا جوایز گفت: "من آدم بی موبایلی هستم که به عکس خیلی علاقمندم.

در بخش پایانی رضا میرکریمی پیروز کلانتری خسرو سینایی مهرداد اسکویی و جعفر صانعی مقدم روی صحنه آمدند و جوایز بهترین فیلم بخش ویژه را اهدا کردند.

برگزیدگان جشنواره فیلم و عکس همراه تهران به این شرح معرفی شدند:

آثار برگزیده بخش عکس

بخش اصلی: فاطمه مهرابی، ملائکه فرهنگ ادیب، پوریا پیشوایی، زینب فروتن، مهدی خوش نژاد و مهدی حکمفرمایی (انتخاببرتر)
بابک کریمی (کمک هزینه) نگین نصیری، امیرعنایتی، حامد پاشایی و حسن کشف (شایسته تقدیر)

بخش ویژه: اردلان حسنعلی زاده، جعفر بزازپور، مهران رهبر حقیقت (مقام اول تا سوم) مجید روئین فرد و آرش اکبریی سنه (شایسته تقدیر)

سامسونگ: صادق حمودپور، سهند بادلی، الهه باقرزاده (مقام اول تا سوم) فرشید نصرآبادی، علی رفیعانی،منیرگلیویحیی چهرآذر(شایسته تقدیر)

همراه سفر: رامین رحیمی صومعه، مرتضی واحد مطلق و الهام لاله پرور (مقاوم اول تا سوم) ورزش از نگاه همراه: حامد پاشایی، سینا سماواتی و سودابه تصدیقی (مقام اول تا سوم)

آثار برگزیده بخش فیلم

بخش اصلی: امید کریم، بابک کهزاد و سعید قوامی (مقام اول تا سوم) مهدی سرکلان، علی طوافی، علی نادی و بهنام تاجمیر ریاحی (شایسته تقدیر)

بخش ویژه: حمیدرضا بختیاری( فیلم دوم)، محمدرضا رحیم پور(فیلم سوم) و امیرابوالحسنی شایسته تقدیر، سامسونگ: علی حسینی، احسان محمدی، احسان احمدی خلج (فیلم اول تا سوم) علی نجفیان و امیرابوالحسنی شایسته تقدیر

همراه دانشجو: مجتبی حیدری (فیلم دوم) و مرتضی یادگاری (فیلم سوم)


 

کد خبر 211182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز