پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

حسین سینجلی - خبرگزاری هنر ایران: پدیده ˝وال استریت˝ و حواشی پیرامون آن به دلیل اهمیت و تاثیری بالایی که در وضعیت اقتصاد جهانی، به ویژه اقتصاد ایالات متحده آمریکا دارد، همیشه یکی از موضوعات جذاب برای هالیوود به حساب می‌آمده که تاکنون فیلم‌های زیادی نیز با موضوعات مربوط به وال‌استریت ساخته و روانه پرده‌های سینماها شده است.

hollywood wall street

سه فیلم سینمایی "گرگ وال‌استریت" با کارگردانی مارتین اسکورسیزی، "محافظه‌کار میانه‌رو" با کارگردانی میرا نَیر و "حمله به وال‌استریت" با کارگردانی آو بول، با محوریت پدیده وال‌ استریت و اتفاقاتی پیرامون آن امسال در سینماهای سراسر جهان اکران می‌شود.

صرفه‌نظر از اینکه کمپانی‌های هالیوود از تولید محصولاتشان با موضوعات مختلف و ژانرهای گوناگون چه اهداف و نیاتی را در سر دارند و در پشت پرده تولیدات آنها چه می‌گذرد، نمی‌توان انکار کرد که هالیوود پس از چند دهه آزمون و خطا، در استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود در سینما، به عنوان یکی از رسانه‌های تاثیرگذار و فراگیر دنیای مدرن به تبحر منحصر به فردی رسیدند به گونه‌ای که در این زمینه دیگر کشورهای صاحب سینما در دنیا با فاصله زیادی پشت سر کمپانی‌های هالیوودی قرار دارند.

هالیوود تاکنون درباره بیشتر موضوعات و رویدادهای مهم دوران معاصر در زمینه‌های مختلف هنری، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، علمی و... (بسته به اهمیت آن رویداد) فیلم‌ها و سریال‌های متعددی ساخته‌ و می‌سازد اما مشخصا حوادث و اتفاقاتی که در داخل خاک ایالات متحده روی می‌دهد همیشه برای کمپانی‌های فیلمسازی در اولویت بوده و شاید کمتر اتفاق مهمی را می‌توان پیدا کرد که هالیوود به شکلی به آن نپرداخته باشد. (البته لازم به ذکر است در این سطور نوع و چگونگی پرداخت به موضوعات و هدف از آن مد نظر نیست.)

در همین راستا، وجود ساختمان بازار بورس نیویورک، به عنوان بزرگ‌ترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و حجم مالی در جهان، در کنار بازار بورس نزدَک، بازار بورس آمریکا، بازار بورس تجاری نیویورک و میز بازرگانی نیویورک در خیابان وال استریت در منطقه منهتن نیویورک، این خیابان، اتفاقات، رفت‌وآمدها و خلاصه تمام رویدادهایی که در ساختمان‌های واقع در این خیابان روی‌ می‌دهد را به یکی از مهم‌ترین مکان‌های اقتصادی جهان تبدیل کرده، تا جائیکه به مرور زمان نام "وال استریت" تداعی کننده مکان آمد و شد افراد دارای نفوذ اقتصادی در آمریکا شده است.

در این بین پدیده "وال استریت" و اتفاقات و حواشی پیرامون آن نیز، به دلیل اهمیت و تاثیری بالایی که در این پدیده در وضعیت اقتصاد جهانی، به ویژه اقتصاد ایالات متحده آمریکا دارد، همیشه یکی از موضوعات جذاب برای هالیوود به حساب می‌آمده که تاکنون فیلم‌های زیادی نیز با موضوعات مربوط به وال‌استریت ساخته و روانه پرده‌های سینماها شده است.

کمپانی‌های فیلمسازی در هالیوود از دهه 20 تا کنون بیش از یکصد فیلم سینمایی، سریال و مستند با موضوع وال‌استریت و حواشی آن ساخته‌اند. البته میزان تمرکز کمپانی‌های فیلمسازی بسته اهمیت رویدادهای وال‌استریت در طی این سال‌ها متغییر بوده است. نخستین فیلم سینمایی با موضوع وال استریت را لارنس مارستون در سال 1916 با عنوان "تراژدی وال‌ استریت" روانه پرده‌های سینماها کرد.

پس از آن فیلم‌ها و سریال‌های متعددی با محوریت این موضوع مهم اقتصادی ساخته شد که فیلم‌های "رمز و راز وال‌استریت" ساخته تام کالینز ساخته 1920م، "وز وز وال استریت" ساخته جیک نلسون در سال 1925م، "گرگ خیایان وال‌استریت" ساخته دولند وی.لی و "وال‌استریت" ساخته روی ویلیام در سال 1929م، "کلنی در وال‌استریت" ساخته تد ویل سال1930م، "کابوی وال‌استریت" ساخته جوزف کین سال 1939م، درام جنایی "وال‌استریت" ساخته الیور استون سال 1987م، "گرگ وال‌استریت" ساخته دیوید دکوتئو سال 2002م، "مبارزان وال‌استریت" ساخته مشترک اسکات جی.بیل و سین اسکلتن سال 2006م، "وال‌استریت: پول‌ها هرگز نمی‌خوابند" ساخته الیور استون، "بارونس‌های دزد وال‌استریت" ساخته متئو میس، "کلیولند در مقابل وال‌استریت" ساخته جین استفان بورن با بازی مایکل داگلاس سال 2010، "صدای اشغال وال‌استریت" ساخته آنتونیو دلا کروز سال 2011م، "توطئه وال‌استریت" ساخته کریستین لد کوپلند و "غرور وال‌استریت" ساخته جف بردتون در سال 2012م، از جمله مهم‌ترین این فیلم‌ها هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.روز 17 سپتامبر 2011 میلادی و اعتراض تعداد کثیری از شهروندان آمریکایی به اوضاع وخیم اقتصادی و اختلاف طبقاتی آمریکا و سیاست این کشور در قبال سایر کشورهای جهان که به "جنبش وال‌استریت" یا جنبش "وال استریت را تسخیر کنیم" معروف شد، یک‌بار دیگر وال‌استریت را به صدر اخبار دنیا آورد و ادامه این جنبش وال‌استریت با وجود دستگیری و سرکوب شرکت‌کنندگان و اتفاقاتی که این رویداد به همراه داشت، بار دیگر نگاه کمپانی‌های فیلمسازی را به سمت خود جلب کرد بطوری‌که تا امروز علاوه بر چندین فیلم مستند، امسال سه فیلم سینمایی پر هزینه با حضور سینماگران شناخته شده و سرشناس و محوریت وال‌استریت در سینماهای آمریکا و سراسر جهان اکران می‌شود.

"گرگ وال‌استریت" به روایت مارتین اسکوسیزی

در میان سه فیلمی که در سال 2013 با محوریت وال‌استریت روی پرده‌ می‌روند فیلم "گرگ وال‌استریت" با کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو، مهم‌ترین فیلم با محوریت وال‌اسریت است که روز 15 نوامبر 2013 (24 آبان‌ماه) در سینماهای جهان اکران می‌شود.

فیلمنامه "گرگ وال‌استریت" ترنس وینتر با اقتباس از کتاب خاطرات جردن بلفورت، کارگزار سابق بورس نوشته و کمپانی پارامونت پیکچرز پخش آن در سینماهای سراسر جهان را برعهده دارد.

لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم نقش جردن بلفورت را که سال 1998 میلادی به جرم جعل اوراق بهادار و پولشویی به 22 ماه زندان محکوم شد، بازی می‌کند.

متیو مکاناهی، جونا هیل، ژان دوژاردن، راب راینر، کایل چندلر، مارگوت رابی، جان برنتال، کریستین میلیوتی، پی. جی. بیرن، ایتن ساپلی و لئوناردو دی‌کاپریو بازیگران این فیلم هستند.

"محافظه‌کار میانه‌رو"، روایت موفقیت افراد مستقل در برابر کمپانی‌های بزرگ

تریلر "محافظه‌کار میانه‌رو" با کارگردانی مایر نیر، هم با داستانی حول محور موفقیت یک مهندس پاکستانی در وال‌استریت، از روز 10 ماه می 2013 میلادی (20 اردیبهشت‌ماه) در سینماهای جهان اکران می‌شود.

فیلمنامه "محافظه‌کار میانه‌رو" را امی بوگانی بر اساس رمانی به همین نام به قلم محسن حمید نوشته است. داستان این فیلم درباره یک مهندس پاکستانی است که پس از موفقیت‌های مالی فراوانی که در وال‌استریت پیدا می‌کند، یکی از رقابیش خانواده‌ این مهندس جوان را گروگان می‌گیرد و مرد جوان را مجبور است بین سلامتی خانواده‌اش و همه تلاش‌های کاری‌اش یکی را انتخاب کند که در این بین....

ریز احمد، کیت هادسون، لیو شریبر، کیفر سادرلند، ام پوری، شابانا عظیم، مارتین دونوان، هالوک بلیگنر و یشا شافی و کریستوفر نیکول اسمیت بازیگران این تریلر هستند.

"حمله به وال استریت"؛ نجات از حرص و آز

درام "حمله به وال‌استریت" با نام اصلی "بهترین سن برای نجات از حرص و آز" با کارگردانی آو بول هم یکی دیگر از فیلم‌ها با محوریت وال‌استریت که امسال اکران می‌شود.

"حمله به وال‌استریت" درباره زندگی یک مرد میانسال با نام جیم است که پس از سال‌ها کار و زندگی شرافتمندانه و مسالمت‌آمیز در نیویورک، ناگهان به دلیل سقوط ارزش سهام در وال‌استریت همه چیزش را از دست می‌دهد و...

دومینیک، پورسل، ارین کارپوک، ادوارد فورلانگ، جان هرد، کب دیوید، مایکل پر، لاچین مونرو و کلینت هوارد بازیگران فیلم حمله به وال‌اسریت هستند.

تاریخ دقیق اکران این فیلم هنوز مشخص نشده است.

کد خبر 211003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز