چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دبیر همایش شعبده هالیوود از شکایت علیه تمام کارگردانان و سرمایه‌گذاران هالیوود که در تولید فیلم‌های ضدایرانی نقش داشته‌اند ازجمله عوامل آرگو، خبر داد.

شکایت ایران از سازندگان آرگو


محمد لسانی دبیر برگزاری همایش شعبده هالیوود با اعلام این خبر که وکیل منتخب برای شکایت از هالیوود صبح دیروز به تهران وارد شده است، گفت: ایزابل کوتان‌پیر جزو معدود وکلای بین‌المللی است که پرونده‌هایی از این دست را که به‌گونه‌ای ضدصهیونیسم است، قبول می‌کند. به محض ورود وی به ایران جلسات مختلفی درباره چگونگی تنظیم شکایت مورد نظر برگزار شد تا با ارائه مستندات و مشاوره‌های رسانه‌ای ماده شکایت لازم را با همکاری دستگاه‌های فرهنگی تنظیم کند. به گفته وی، بخشی از هزینه دستمزد این وکیل به‌صورت پیش‌پرداخت برای عقد قرارداد پرداخت شده است. لسانی در پاسخ به این پرسش که شکایت از سینمای هالیوود از کجا شکل گرفته است، گفت: این شکایت از الگوی کشورهای عربی برداشته شده است.

این کشورها در مواجهه با رسانه‌های غربی که اعراب را با فیلم‌ها و خبرها زیر سؤال می‌بردند، شکایت کرده و تحریم‌های بسیاری را درباره کشورهای تولیدکننده این آثار ایجاد کردند تا جایی که سینمای هالیوود دست به تولید فیلمی با نام 13جنگجو زد و چهره جدیدی از کشورهای عربی را به تصویر کشید. لسانی در پایان تأکید کرد: امیدوارم نهادهای سینمایی ازجمله سازمان سینمایی، حوزه هنری و شهرداری تهران اختلافات را کنار گذاشته و برای مقابله با این هجمه فرهنگی در کنار یکدیگر قرار گیرند. در همایش شعبده هالیوود که دوشنبه 21 اسفندماه در سینما فلسطین برگزار شد سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر ایرانی در هر جای دنیا که باشد زمانی که چهره غیرواقعی از ایران اسلامی نشان داده شود، واکنش نشان داده و این علاقه را دارد که از ایران حمایت کند. هالیوود تنها بحث ایران‌هراسی را دنبال نکرده و به‌دنبال اسلام‌ستیزی نیز هست که ساخت فیلم‌هایی ازجمله آرگو گواه این مسئله است. حسینی با خشنودی از انتخاب نام شعبده هالیوود برای این همایش توضیح داد: اگر در زمان فراعنه مصر، ساحران را جمع کرده تا طناب را تبدیل به یک مار کنند، امروز دیگر نیازی به ساحره وجود نداشته و از سینما، هنر و رسانه بهره گرفته می‌شود تا انسان را مرعوب خود کنند. امروز هر کس در برابر قدرت‌های بزرگ قرار گیرد از ابزار هنر برای مبارزه با او استفاده خواهند کرد و در این میان چه کشوری مستقل‌تر از ایران اسلامی تا فیلم‌هایی را برعلیه آن بسازند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سینما، گفت: با توجه به فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری بحث‌هایی چون فلسطین، انقلاب، دفاع‌مقدس را باید در دستور کار خود قرار دهیم. نباید اجازه دهیم که آمریکا از طریق سینما نقاط قوت ما را به‌عنوان نقطه ضعف ایران به دنیا نشان دهد. کاری که در فیلم آرگو به خوبی انجام شده و چهره مردم ایران را به‌عنوان افرادی ضد‌صلح، دوستی و افرادی بی‌منطق نشان داده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در رابطه با اتفاق تاریخی 13آبان همه دنیا می‌دانند که جوانان برومند و روشنفکر و قشر دانشجوی ایرانی سفارت آمریکا را اشغال کردند، اما در هالیوود چیز دیگری به نمایش درآمده است. ما باید چنین شیوه‌ای را از بین برده و با ساخت فیلم‌های مختلف وقایع تاریخی را به درستی به دنیا نشان دهیم. در بخشی از این همایش الیزابت ایزابل کاتن‌پیر وکیل فرانسوی که مسئولیت دفاع از ایران در برابر هالیوود را در دادگاه‌های بین‌المللی برعهده دارد، روی سن آمده و گفت: در تمام عمرِ کاری خود تلاش کرده‌ام تا در برابر بی‌عدالتی مبارزه کنم و در این میان مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم نیز وجود داشته است. می‌توان گفت در پرونده کاری من همیشه وکالت افرادی دیده می‌شود که قربانی صهیونیسم بوده و همیشه در کنار مردم فلسطین جنگیده‌اند که از این جمله می‌توان به پروفسور روژه گارودی اشاره کرد.

کاتن پیر با اشاره به پرونده‌ای که در ایران پیگیری می‌کند، گفت: در پرنده دفاع از ایران باید بگویم که هالیوود از سینما برای تخریب چهره ایران استفاده کرده و اوج آن اعلام پیروزی فیلم سینمایی آرگو در اسکار امسال توسط همسر رئیس‌جمهور آمریکاست که نشان‌دهنده یک نگاه کاملا سیاسی به این مسئله است. همین جا اعلام می‌کنم در این پرونده در کنار مردم ایران هستم تا بتوانم افکار جهان را نسبت به مردم ایران آگاه کنم. در این مراسم سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس جهانی هالیوودیسم نیز حضور داشتند. همچنین در این همایش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های همایش حضور مردی جوان با پوشش و گریم بن افلک کارگردان آرگو روی سن بود.

کد خبر 205168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز