همشهری آنلاین: آئین آغازین هفته سفال «کلپورکان» با حضور مسئولان شهرداری تهران، مقامات میراث فرهنگی استان تهران و سیستان و بلوچستان، اعضای کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از مدیران گالری های تهران، یکشنبه 15 اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

سفالگری

به گزارش همشهری آنلاین، از مجموعه برنامه های این مراسم که با هدف پاسداشت هنرمند فقید «دلمراد دلواری» از احیاء کنندگان این هنر ارزشمند و همچنین معرفی و بررسی ویژگی های سفال «کلپورکان» برگزار می‌شود، می‌توان به سخنرانی مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، اجرای زنده مراحل ساخت سفال «کلپورکان»، پخش فیلم و آثار مستند و همچنین برپایی نمایشگاهی از بهترین آثار سفال «کلپورکان» اشاره کرد.

سفال «کلپورکان» مختص شهر کلپورکان در 25 کیلومتری شهر «سراوان» است که به دلیل داشتن نقوش هندسی برآمده از اعتقادات اجتماعی و زیست محیطی همان منطقه، شهرت یافته است.

این هنر قدمتی چند هزار ساله دارد که سابقه ساخت آن به پیش از اختراع چرخ می‌رسد.

این هنر پیش از انقلاب اسلامی به دست فراموشی سپرده شد، اما در دوران پس از انقلاب از سوی «دلمراد دلواری» دوباره احیاء و معرفی شد؛ تا جائی که " الینا سراینن" پایان نامه دکترای خود را در دانشگاه "هلسینکی فنلاند" در حمایت و معرفی از این گونه سفال ارائه کرد و توانست آن را به شهرتی جهانی برساند.

علاقمندان برای حضور در مراسم افتتاح هفته سفال «کلپورکان» می‌توانند از ساعت 19 روز یاد شده به تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

کد خبر 210907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز