سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

معاون سازمان حج و زیارت در واکنش به اعتراض ودیعه‌گذاران به افزایش دو برابری هزینه‌های حج تمتع امسال اعلام کرد: درصورت موافقت بانک مرکزی هزینه‌های حج تمتع امسال همچون حج سال گذشته می‌شود.

حج

غلامرضا رضایی درباره افزایش هزینه‌های حج امسال به پایگاه اطلاع‌رسانی حج گفت: سال گذشته سازمان حج برای اعزام زائران از ارز مرجع به قیمت هزار و 226تومان استفاده می‌کرد، ولی امسال نام سازمان حج از فهرست ارز مرجع حذف شد و ما هزینه‌های حج تمتع را با ارز دو هزار و 600تومان تأمین می‌کنیم که این تغییرات، در هزینه‌های حج تمتع تأثیر داشته است. وی تصریح کرد: هزینه‌های اصلی حج تمتع شامل مسکن، تدارکات، تغذیه، حمل و نقل درون شهری و برون شهری و حمل و نقل مشاعر در عربستان تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هزینه حج بین چهار میلیون و 500هزار تومان تا شش میلیون تومان بود که امسال به‌دلیل استفاده از ارز مبادله‌ای هزینه حج بین 9 تا 12میلیون تومان اعلام شده است، افزود: به همین دلیل با دولت نامه‌نگاری کردیم و دولت نیز نامه ما را به بانک مرکزی ارجاع داده است که درصورت موافقت بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز مرجع به سازمان حج، هزینه‌های حج تمتع به قیمت‌های سال گذشته بازمی‌گردد.

معاون سازمان حج با اشاره به اینکه عملیات حج ‌ امسال از 23و 24شهریور‌ماه آغاز می‌شود، گفت: هم‌اکنون ظرفیت حج برای استان‌ها 59هزار و 270نفر اعلام شده که تاکنون 50درصد ظرفیت تکمیل شده است و زائران تا پایان همین هفته فرصت دارند در کاروان‌ها نام‌نویسی کنند. وی اظهار کرد: درصورت تکمیل نشدن ظرفیت، اولویت‌های دیگری اعلام می‌شود تا ظرفیت‌ها تکمیل شود.

وی درباره تعداد حجاج ایرانی در سال‌جاری گفت: آمار حجاج ایرانی همچون سال گذشته است و هیچ تغییری نکرده است‌ ولی با کشور عربستان نامه نگاری و رایزنی کردیم که درصورت موافقت عربستان، تعداد اعزام زائران به حج تمتع افزایش خواهد یافت. امسال با توجه به افزایش هزینه‌های حج تمتع با وجود گذشت حدود دو هفته از زمان ثبت‌نام تنها نیمی از ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شده و بسیاری از ودیعه‌گذاران منتظر کاهش هزینه‌ها هستند. همچنین سازمان حج توضیح نداده که چرا سهمیه 75هزار نفری ایران ظرفیت 59هزار و 279نفری اعلام شده است.

کد خبر 210753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز