گروه محیط‌زیست: درحالی‌که برخی کارشناسان از خشک‌شدن تالاب هورالعظیم به‌عنوان یکی از عوامل انتشار ریزگردها نام می‌برند روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تأمین حقابه هورالعظیم خبر داد.

تالاب هورالعظیم

محمدجواد محمدی‌زاده که برای شرکت در همایش محیط‌یاران به اهواز سفر کرده بود، افزود: آب تالاب شادگان تأمین شده و دیگر مشکلی در این تالاب وجود ندارد. علاوه بر این، مقداری از حقابه تالاب هورالعظیم نیز با هماهنگی وزارت نیرو تأمین و مقداری به سمت عراق رهاسازی شده که در کاهش ریزگردها تأثیر داشته است. وی با بیان اینکه در تالاب‌ هورالعظیم هنوز باید کارهای جدی‌تری انجام شود، تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست در زمینه تأمین حقابه تالاب‌ها و احیای آنها در استان خوزستان، پنج میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده، محمدی‌زاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تثبیت شن‌های روان در 200هزار هکتار از اراضی خوزستان مصوب شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح با هماهنگی ارگان‌های متولی، کانون‌های تولید ریزگرد در استان حذف می‌شوند. در کشور عراق نیز مدیریت منابع آب این کشور بیشتر شده است و تولید ریزگردها نسبت به گذشته کاهش یافته است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در مراسم افتتاح سیستم پرس پتروشیمی خوزستان که در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر انجام شد، اظهار کرد: ما اجازه نداریم در طبیعت دخل و تصرف ناشایست و نادرست انجام دهیم و سلامت مردم در منطقه را به خطر اندازیم. وی با اشاره به آلایندگی‌های زیست‌محیطی صنایع، افزود: کار در حوزه نفت و گاز، به طور کلی فعالیت با هیدروکربن‌هاست و هیدروکربن‌ها هم ذاتا موادی آلاینده‌ هستند. مدیران صنایع نفت و گاز باید تهدیدهایی که در این حوزه‌ها وجود دارد را مدیریت کنند و توانایی‌ها و فرصت‌های این صنایع را نیز کنترل کرده و گسترش دهند و از نعمت خدادادی که می‌تواند تهدید هم باشد، فرصت بسازند.

وی که در جمع پرسنل و مدیران صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر سخن می‌گفت، تصریح کرد: ارزش کار در این زمینه آن زمان نمایان می‌شود که خودتان را و نگاهتان را صنفی و جزیره‌ای نکنید. توسعه‌ای باارزش است که پایداری داشته باشد و آثار مخرب برای محیط نداشته باشد.وی افزود: مدیریت آلایندگی و توسعه آن در ایران، دیگر در مقیاس کشوری نیست بلکه به سطح بین‌المللی رسیده است که این ظرفیت ایجادشده، در منطقه بی‌نظیر بوده و در آسیا نیز به‌صورت محدود وجود دارد. امروز این آمادگی را داریم که این خدمات و توانایی را به کشورهای منطقه در حوزه آسیا و آفریقا ارائه دهیم. وی با تأکید بر لزوم آموزش روش و نوع زندگی سالم به دانش‌آموزان، افزود: با اجرای طرح محیط‌یار در مدارس، تاکنون حدود یک میلیون دانش‌آموز در کشور آموزش دیده‌اند و به این ترتیب، فاز نخست طرح موفق بوده است.

 

کد خبر 210581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز