دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان زمین‌شناسی آمریکا مسئول زمین‌لرزه قدرتمندی که روز شنبه در استان سیچوان چین رخ داد را گسلی اعلام کرد که درسال 2008 نیز زمین‌لرزه‌ای مرگبار به‌وجود آورده‌بود.

زلزله

براساس گزارش لایو ساینس،‌ کانون زمین‌لرزه 6.6 ریشتری روز شنبه چین به احتمال زیاد گسل لانگمن‌شان بوده‌است. این لرزه در عمق 12.3 کیلومتری، مشابه با زمین‌لرزه سال 2008، شکل گرفته‌است. زمین‌لرزه سال 2008 با قدرتی برابر 7.9 ریشتر جان 69 هزار نفر را گرفت و قدرتی 89 بار بیشتر از زلزله روز شنبه چین از خود آزاد کرد.

گسل لانگمن‌شان درحقیقت گسل‌های رانشی هستند که از نظر تکتونیکی به یکدیگر متصل بوده و مرز میان فلات تبت و سرزمین‌های پست حوضه سیچوان به شمار می‌روند. با هر زمین‌لرزه، یک گسل فلات را برروی حوضه می‌راند و فاصله میان دو منطقه را کاهش می‌دهد. این منطقه گسلی به وسعت 240 کیلومتر در امتداد کوه‌پایه لانگمن‌شان قرار گرفته‌است.

زمین‌لرزه سیچوان براساس گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا درنتیجه برخورد میان صفحات تکتونیکی هند و اروسیا به‌وجود آمده‌است. با حرکت هند به‌سوی شمال و آسیا، فلات تبت به سمت شرق و چین رانده می‌شود. ساختار جغرافیایی حوضه سیچوان نیز آسیب‌های ناشی از زمین‌لرزه را وخیم‌تر کرده‌است. با حرکت امواج لرزه‌ای در اعماق رسوبات حوضه،‌ سرعت امواج کاسته شده و برای زمان بیشتری در آن منطقه باقی مانده و آن را می‌لرزانند،‌ درحالی‌که قدرت این امواج نیز در میان رسوبات افزایش یافته و خسارت بیشتری وارد خواهند آورد.

بیش از 175 نفر در زمین‌لرزه روز شنبه جان خود را از دست داده و بیش از 6‌هزار و 700 نفر در این زمین‌لرزه مجروح شدند. گسل لانگمن‌شان مسئول تعدادی از بزرگترین زمین‌لرزه‌های چین بوده‌است که از آن جمله می‌توان به زلزله‌هایی 6 ریشتری و بزرگتر طی 40 سال گذشته اشاره کرد. زمین‌لرزه 7.5 ریشتری دیکسی در سال 1933 جان بیش از 9 هزار و 300 نفر را گرفت.

کد خبر 210482
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز