یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع آمریکا برای فروش بیش از ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات، تور شش‌روزه خود را به خاورمیانه آغاز کرد تا واشنگتن بار دیگر با ادعای خطر ایران بتواند قراردادهای هنگفت تسلیحاتی خود را منعقد کند و هیگل با جیبی پر به خانه بازگردد.

آمریکا

چاگ هیگل که در نخستین مرحله از سفر خود به سرزمین‌های اشغالی رفته است قصد دارد طی روزهای آینده قراردادهای فروش ۱۰میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات را نهایی کند. در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی درباره اهمیت این قراردادها منتشر شده بود و هیگل روز گذشته پیش از نشستن هواپیمایش در فرودگاه بن گورین در تل‌آویو برای مطمئن‌شدن از نتیجه سفرش بار دیگر ادعاها درباره خطر ایران را مطرح و اعلام کرد که فروش این تسلیحات پیامی روشن برای ایران درباره روی‌میزبودن گزینه نظامی است.

وی گفت: حرف آخر ما این است که ایران یک تهدید است؛ یک تهدید واقعی. سفر هیگل به سرزمین‌های اشغالی برای مذاکره با مقام‌های اسرائیل دو روز پس از آن انجام شد که پنتاگون به‌صورت رسمی فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی و کشورهای عربستان و امارات را اعلام کرد. هیگل قرار است در نخستین مرحله از تور خاورمیانه خود با موشه یعلون، وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند. اردن، مصر، عربستان سعودی و امارات مقصدهای بعدی سفر وزیر دفاع آمریکا خواهند بود اما او در ریاض و ابوظبی دو قرارداد مهم دیگر برای فروش تسلیحات را با مقام‌های این دو کشور به امضا خواهد رساند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا قصد دارد ۲۶ فروند جنگنده F-16 به ارزش حدود پنج میلیارد دلار به امارات بفروشد و عربستانی‌ها هم موشک‌های پیشرفته ضد‌رادار را از این کشور خریداری می‌کنند. جنگنده‌های خریداری شده توسط امارات هم به همین موشک‌ها مجهز خواهند بود. واشنگتن همچنین برای اینکه مانند گذشته نشان دهد که برای اسرائیل به‌عنوان متحد راهبردی خود جایگاه ویژه‌ای قائل است قصد دارد به این رژیم تعدادی هواپیمای ترابری V22 آسپری را بفروشد. این هواپیما را تاکنون تنها ارتش آمریکا در اختیار داشته و رژیم صهیونیستی نخستین خریدار آن در جهان محسوب می‌شود؛ هواپیمایی که مانند بالگرد از زمین بلند می‌شود اما سرعت بسیار بیشتری در حرکت دارد.

مقام‌های آمریکا همچنین قصد دارند هواپیماهای سوخت‌رسان KC-135 را که برای عملیات دوربرد به‌کار می‌رود به این رژیم تحویل دهند. باراک اوباما یک‌ماه پیش و در نخستین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در بدو ورود به فرودگاه بن گورین از سامانه موشکی گنبد آهنین بازدید کرد. این سامانه که برای رهگیری و نابودکردن موشک‌ استفاده می‌شود با مشارکت مستقیم آمریکا طی سال‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی مستقر شده و وزارت دفاع آمریکا برای سال مالی آینده از کنگره درخواست ۲۲۰ میلیون دلار برای گسترش این سامانه کرده است.

سفر هیگل مدت کوتاهی پس از نخستین سفر اوباما به سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود تا مقام‌های آمریکا نشان دهند که تلاشی جدی برای برطرف‌کردن نگرانی‌های متحد خود دارند. چاک هیگل در زمان معرفی به‌عنوان نامزد پست وزارت دفاع با انتقادهایی از سوی جمهوریخواهان برای اظهارنظرهایش درباره رژیم صهیونیستی مواجه شده بود. هیگل اما با انجام نخستین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی نشان داده که قصد دارد اتهام‌ سردی روابط با تل‌آویو را از خود دور کند و حمایت بیشتر لابی رژیم صهیونیستی را به‌دست آورد. با مشکلات اقتصادی آمریکا وزارت دفاع این کشور باید طی 10 سال آینده ۵۰۰ میلیارد دلار از هزینه‌های خود کم کند اما مقام‌های دولت اوباما نشان داده‌اند که این مسئله به هیچ عنوان روی کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل تأثیری نمی‌گذارد. شاید کوبیدن بر طبل تهدید بودن ایران برای آمریکایی‌ها آبی را گرم نکند ولی برای‌ آنها از فروش تسلیحات در خاورمیانه حتماً نان خوبی به همراه دارد.

کد خبر 210363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز