همشهری آنلاین: گزارشگر ویژه سازمان ملل، بمب‌گذاری اخیر در شهر بوستون امریکا را واکنشی مستقیم به سیاست خارجی واشنگتن در سراسر دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه دانسته است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی، در مقاله‌ای که ۲۱ آوریل در نشریه فارین پالیسی منتشر شد نوشت، بمب گذاری‌های بوستون نتیجه مستقیم اقدامات امریکایی‌ها در شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب و حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا علیه زنان و کودکان بی‌گناه در پاکستان و افغانستان است.

ریچارد فالک، در این مقاله تحت عنوان « تفسیری بر کشتارهای ماراتن» همچنین امریکا را به دلیل حمایت یکجانبه از رژیم اسرائیل که بهای آن را مردم فلسطین پرداخت می‌کنند، مورد سرزنش قرار داد.

استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون همچنین افزود،« مادامی که سیاستمداران امریکایی به تل آویو گوش می‌دهند، آن‌هایی که خواهان صلح و عدالت در دنیا هستند، نباید آرام بنشینند.»

فالک همچنین گفت، سخنرانی اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) در جریان سفر اخیر وی به منطقه خاورمیانه، بیشتر به « نامه عاشقانه برای مردم اسرائیل»شباهت داشت تا باورهای وی به صلح.

این مقام رسمی شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین یادآور شد، امریکا همین که عواقبی به مراتب بدتر از این را به دلیل اعمال و رفتارش در جهان تجربه نکرده، بسیار خوش شانس بوده است.

این استاد دانشگاه امریکا افزود، « پروژه سیطره جهانی امریکا به ایجاد همه نوع مقاومت معطوف شده است... امریکا همین که انفجارهایی به مراتب بدتر از این را تجربه نکرده، خوش شانس بوده است و این عواقب به ویژه اگر امریکا روابط خود را با دیگران در دنیا مورد بازنگری قرار ندهد،احتمالا روی خواهند داد.»

ریچارد فالک با تاکید بر این که سیاستمداران امریکایی شجاعت مرتبط ساختن برخی از این رویدادها را ندارند ، به شعری از ویستن هیو آودن شاعر امریکایی اشاره کرد که گفته است: « آن‌ها که مورد شرارت قرار می‌گیرند، درواکنش از خود شرارت نشان می دهند.»

این اظهارات فالک، خشم دولتمردان امریکایی را برانگیخته است.

ارین پلتون، سخنگوی هیات نمایندگی امریکا در سازمان ملل روز سه شنبه در بیانیه‌ای ، اظهارات فالک درباره بمب‌گذاری‌های بوستون را « تحریک آمیز و توهین آمیز» توصیف کرد.

پلتون افزود،« امریکا به دلیل اظهارات تند آقای فالک در گذشته بارها خواهان استعفای وی شده است و این سخنان وی بار دیگر ناکارآمدی فعالیت وی را به عنوان گزارشگر سازمان ملل نشان داد.»

هیلل نوئر، مدیر اجرایی دیده بان سازمان ملل نیز در نامه ای خطاب به سوزان رایس،نماینده امریکا در سازمان ملل و بان کی مون دبیر کل این سازمان نوشت، اظهارات فالک، توجیه آشکار « تروریسم، توهین به یاد و خاطره کشته‌ها و زخمی‌های بوستون و توهین به ملت امریکاست.»

رایس نیز اخراج فالک را از این نهاد جهانی خواستار شده است.

درپی دو بمب گذاری که ۱۵ آوریل در نزدیک خط پایان مسابقات دوی ماراتون در بوستون روی داد،سه نفر کشته و بیش از ۱۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

جوهر سارنایف، مظنون ۱۹ ساله بازمانده این انفجار به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی متهم شده است.

تامرلن، برادر۲۶ ساله جوهر، در درگیری و تیر اندازی با نیروهای پلیس در ۱۹ آوریل، کشته شد. جوهر در این درگیری زخمی شد.

در همین حال، روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه گزارش داد، جوهر از جنگ‌های امریکا در عراق و افغانستان به عنوان مهمترین عوامل موثر در ایفای نقش خود در این بمب گذاری‌ها نام برده است.

در همین حال کارشناسان استدلال می‌کنند بمب‌های استفاده شده در این بمب گذاری‌ها به تسلیحاتی مورد استفاده از سوی ارتش امریکا از جمله مین‌های زمینی ضد نفر و مهمات خوشه‌ای که استفاده از آن‌ها در سطح بین‌المللی ممنوع است، شباهت دارد . این نوع تسلیحات، تلفات در سطحی گسترده و تخریب ساختاری زیادی را موجب می‌شود.

کد خبر 211001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز