شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

نیلوفر قدیری: آمریکایی‌ها روزهای پر حادثه و خبری را می‌گذرانند. قوانین سنتی مهمی در این کشور با تغییر شرایط اقتصادی- اجتماعی، در حال تغییر است.

جرقه‌ای از درون جامعه آمریکا

ازجمله این تغییرات، تغییر قانون دسترسی و مالکیت سلاح، سهم ثروتمندان از مالیات و قانون تابعیت و مهاجرت است. به استناد همین تغییر و تحولات است که بعضی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که دولت باراک اوباما در دوره دوم کاری‌اش، بیش از آنکه درگیر و مشغول سیاست خارجی باشد گرفتار مسائل داخل آمریکاست و بر موضوعات داخلی متمرکز می‌شود. هرچند تهدیدهای کره‌شمالی برای حمله به آمریکا مدتی در داخل این کشور خبرساز شد و اظهارات مقامات و اقداماتی چون تقویت حضور نظامی در شبه‌جزیره کره و اقیانوس آرام را به‌دنبال داشت اما مخالفت نمایندگان کنگره با قانون پیشنهادی دولت اوباما برای کنترل سلاح، بار دیگر توجهات در واشنگتن را به سمت مسائل داخلی برگرداند.

ساعتی از سخنرانی تند اوباما علیه جمهوریخواهان مخالف کنترل سلاح نگذشته بود که خبر انفجار در خط پایان مسابقات ماراتن شهر بوستون (کانون دانشگاهی و یکی از آرام‌ترین شهرهای آمریکا) منتشر شد. این حمله در رسانه‌های آمریکا بازتاب گسترده‌ای یافت و مردم، مقامات و نیروهای امنیتی را در بهت فروبرد.

پوشش رسانه‌ای گسترده این حمله، در کنار شدت جراحات ناشی از آن و محل وقوع آن، این واقعه را به خبری مهم در آمریکا و جهان تبدیل کرد. کمتر از یک هفته بعد از این حمله، عاملان آن شناسایی شدند و یکی کشته و دیگری زخمی و دستگیر شد اما همانطور که اوباما گفت، پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری درباره این حمله، عاملان و انگیزه آنها وجود دارد. رسانه‌های آمریکایی طیف گسترده‌ای از تحلیل‌ها را درباره این واقعه ارائه و به شیوه معمول خود برای این واقعه نامگذاری هم کرده‌اند. نام‌هایی چون «بمبگذاران همزیست» و «بمبگذاران طبقه متوسط» که در توصیف عاملان حملات بوستون گفته شده، نشان می‌دهد که فارغ از دین و اصلیت آنها، آمریکایی‌بودنشان جلب توجه می‌کند. این دو برادر یک دهه در آمریکا زندگی کرده‌اند، دانشگاه و مدرسه رفته‌اند، عضو تیم ورزشی بوده‌اند و با توجه به سن‌وسالشان، بیش از آنکه کشور و منطقه‌شان را به یاد بیاورند، آمریکا را می‌شناسند.

هنوز انگیزه عاملان این حمله روشن نیست. به غیراز یک نقل قول کوتاه از برادر بزرگ‌تر با این مضمون که هیچ دوست آمریکایی‌ای ندارد و علاقه‌مندی او به چند فیلم با گرایش‌های خاص در اینترنت، اطلاع دیگری به‌دست نیامده که نشانه‌ای از دیدگاه و انگیزه آنها باشد.

ارتباط و تماسی میان این دو برادر چچنی و گروه‌های خارج از مرزهای آمریکا هنوز اثبات نشده است. آنها بخشی از جامعه آمریکا بوده‌اند و فعلا این برجسته‌ترین ویژگی آنها در تشخیص انگیزه و علت کارشان است. شاید در هفته‌های آینده نشانه‌ای به دست آید حاکی از آنکه انگیزه عاملان این حمله، اعتراض به سیاست خارجی آمریکا مثلا در بی‌توجهی به وضعیت چچن یا کشتار غیرنظامیان در افغانستان باشد اما این بمبگذاران را فعلا باید بخشی از جامعه آمریکا دید و همان عبارت بمبگذاران همزیست را برایشان به‌کار برد. اینکه دلیل بروز چنین جرقه‌ای از درون جامعه آمریکا چه بوده، خود بحث مفصلی می‌طلبد که بدون شک بعد از اثبات این فرضیه، تا ماه‌ها و سال‌ها محور صدها مقاله و تحلیل و تحقیق خواهد بود.

کد خبر 211221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز