یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته یک متخصص تغذیه، مصرف غذاهای کنسرو شده مانند کنسرو ماهی به علت وجود سدیم در آنها موجب افزایش فشار خون می‌شود.

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با ایسنا، فشار طبیعی خون را 120 روی 80 میلیمتر جیوه بیان کرد و گفت: اگر فشار خون افراد به طور دائم از 120 میلیمتر جیوه بالاتر باشد، فرد مبتلا به بیماری فشار خون است.

رشیدی فشار خون را یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های کلیوی بیان کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ابتلا به فشار خون در افراد بالای 40 سال و افراد چاق شایع‌تر است، گفت: شرایط زندگی فرد، سن، شرایط بهداشتی و تغذیه از جمله فاکتورهایی هستند که در ابتلا به بیماری فشار خون موثرند.

به گفته رشیدی 85 تا 90 درصد افراد به فشار خون اولیه مبتلا هستند که این نوع فشار خون رابطه مستقیمی با تغذیه افراد دارد.

وی افزود: 50 تا 60 درصد افراد مبتلا به فشار خون اولیه به سدیم حساس بوده و با افزایش سدیم در بدن آنها فشار خون آنها نیز بالا می‌رود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه 40 درصد نمک از سدیم تشکیل شده است، مصرف تنها دو تا سه گرم نمک در روز را برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه کرد.

رشیدی غذاهای پرچرب، روغن نباتی جامد، سس مایونز و سس‌های حاوی نمک، خیار شور، کنسرو ماهی، غذاهای کنسرو شده و پکینگ پودر را شامل مقادیر زیاد سدیم بیان کرد که مصرف این گونه مواد ابتلا به فشار خون را در افراد افزایش می‌دهد.

وی همچنین احشای گاو و گوسفند، برخی سبزیجات مانند اسفناج و برگ چغندر، فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس و همبرگر، آجیل و دانه های نمک سود، چیپس و ذرت نمک‌دار، پفک و بیسکویت شور را حاوی مقادیر زیادی سدیم بیان کرد و مصرف آنها را موجب افزایش فشار خون در افراد دانست.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف کم عناصری همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم موجب پیدایش فشار خون در افراد شده و به همین علت افراد باید جهت پیشگیری از ابتلا به فشار خون مصرف این عناصر را در برنامه غذایی خود افزایش دهند.

رشیدی همچنین مصرف شیر و لبنیات را به شکل کم نمک به علت وجود مقادیر زیادی کلسیم و مصرف سبزیجات و میوه‌جات را به علت وجود پتاسیم در آنها مواد مناسبی برای کاهش فشار خون در افراد بیمار بیان کرد.

به گفته رشیدی میوه‌هایی همچون طالبی، موز، کشمش، خرما، زردآلو و سیب‌زمینی به شکل آب‌پز حاوی مقادیر بسیاری پتاسیم هستند که در زمینه کنترل فشار خون موثر هستند.

این متخصص تغذیه کاهش وزن، کنترل سدیم و محدود کردن مصرف کلسترول را موجب کنترل بهتر فشار خون در افراد مبتلا بیان کرد.

وی همچنین محدود کردن مصرف کافئین، پرهیز از دخانیات و داشتن برنامه ورزشی منظم را در کنار رژیم غذایی مناسب عامل موثری در کنترل فشار خون بیان کرد.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، محدود کردن مصرف نان‌های پر نمک، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و همچنین افزایش فعالیت بدنی مناسب و مستمر به صورت 30 تا 45 دقیقه پیاده روی منظم در روز، می تواند فشار خون را در افراد کنترل و کاهش دهد.

رشیدی فشار خون را قاتل خاموش معرفی کرد و افزود: شعار هفته سلامت امسال در خصوص جدی گرفتن فشار خون است، زیرا این بیماری هیچگونه علامت بالینی نداشته و تنها با چکاپ منظم شش ماهه وجود آن در افراد مشخص خواهد شد.

وی افزود: به همین علت توصیه می‌شود افراد با زمینه خانوادگی ابتلا به این بیماری و افراد بالای 40 سال هر سه ماه یکبار و افراد عادی هر شش ماه یکبار فشار خون خود را کنترل کنند.

کد خبر 210286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز