همشهری آنلاین - سهیلا نیاکان: این روزها شاهد انتشار خبرهای متعددی در زمینه ساخت فیلم‌های انتخاباتی برای کاندیدیداهای ریاست جمهوری توسط کارگردانان مطرح سینما هستیم. هر چند که این خبرها یا تکذیب می‌شوند یا تایید نمی‌شوند اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری شاهد بالا رفتن تب انتخابات و مذاکرات نمایندگان کاندیدهای مختلف با سینماگران و فیلمسازان خواهیم بود.

پوستر انتخاباتی

چنانچه به سابقه ساخت فیلم‌های انتخاباتی توسط کارگردانان ایرانی رجوع کنیم در می‌یابیم مرحوم سیف الله داد اولین فیلمسازی بود که در این زمینه دست به فعالیت زد.

در آن زمان شاید انگیزه چنین اقدامی این بود که از طریق جنبه‌های دراماتیک، کاندیداهای ریاست جمهوری را به مردم معرفی کنند.

آنچه مسلم است حضور سینماگران در این عرصه می‌تواند به معرفی بیشتر نامزدها کمک کند و در مردم ایجاد علاقه نماید؛ ضمن آنکه به جریان انتخابات شور و حال تازه‌ای بدهد.

به طور کلی ابزارهای سینمایی در این زمینه قادرند زوایای پنهان کاندیداها را بیشتر نشان دهند.

در واقع بیش از جنبه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای با ورود سینما، جنبه‌های هنری نیز به این مقوله اضافه شد که خوشایند مردم بود.

اما این روزها که فعالیت کاندیداهای انتخاباتی به اوج نزدیک می‌شود تعدادی از سایت‌های خبری نام‌های مختلفی از فیلمسازان سینمای کشور را در این خصوص مطرح می‌کنند که می‌توان به نام‌هایی آشنا همچون ابراهیم حاتمی کیا، جواد شمقدری، مازیار میری، رضا میرکریمی، منوچهر محمدی، محمدحسین لطیفی، رسول صدرعاملی، بهرام عظیمی و ... اشاره کرد.

کاندیدا یا ائتلاف

کارگردان یا تیم هنری

واکنش‌ها

علی اکبر ولایتی

ابراهیم حاتمی کیا

از سوی فارس تکذیب شد

کاندیدای دولت

جواد شمقدری

 

محمدرضا عارف

مجیدسرسنگی با همکاری یدالله صمدی
صدر عاملی هم مطرح است

 

حسن روحانی

محمدحسین لطیفی
انسیه شاه حسینی
محمدعلی فارسی
پوران درخشنده
فریدون جیرانی





نه تایید کرد و نه تکذیب

کاندیداهای احتمالی

مازیار میری

تکذیب شد

کاندیداهای احتمالی

میرباقری

تکذیب شد

در همین راستا، گفته شده ستاد مرکزی علی اکبر ولایتی رایزنی‌های جدی خود را با ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نام آشنای سینمای دفاع مقدس کشورمان انجام داده تا در صورت نهایی شدن حضور ولایتی از ائتلاف 1+2 ساخت فیلم تبلیغاتی وی را بر عهده بگیرد.

اما تاکنون موفق به مجاب کردن خالق آژانس شیشه‌ای نشده است.

البته دسته‌ای که حاتمی کیا را دارای روحیاتی خاص می‌دانند بر این باورند وی دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

از سویی اخبار رسیده از ستاد انتخاباتی جریان حاکم بر دولت از عزم جدی جواد شمقدری معاون سینمایی حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کاره تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در دو دوره گذشته برای ساخت فیلم تبلیغاتی نامزد نهایی این جریان حکایت دارد.

در رابطه با ساخت فیلم تبلیغاتی محمدرضا عارف نیز شنیده‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد مجید سرسنگی مدیر کنونی خانه هنرمندان با همکاری یدالله صمدی این مسئولیت را به عهده خواهد گرفت.

در این رابطه البته نام رسول صدرعاملی نیز شنیده شده است.

از سوی دیگر با جدی شدن حضور حسن روحانی و قطعیت عدم حضور هاشمی و خاتمی، شنیده‌ها از فعال شدن تیم هنری محمدعلی زم با محوریت علی عطشانی برای ساخت فیلم تبلیغاتی دبیر اسبق شورای امنیت ملی حکایت دارد.

همچنین از ستاد انتخاباتی محسن رضایی نام جمعی از کارگردانان نام آشنای سینمای دفاع مقدس برای ساخت فیلم تبلیغاتی فرمانده سپاه در دوران جنگ تحمیلی و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام به گوش می‌رسد، نام هایی چون محمدحسین لطیفی، انسیه شاه حسینی و محمدعلی فارسی که البته به این جمع باید نام پوران درخشنده را نیز افزود.

در همین گفته شده است که فریدون جیرانی نیز برای حسن روحانی و محمود رضوی برای ائتلاف دو به علاوه یک فیلم تبلیغاتی می‌سازند.

مازیار میری و مجید مجیدی نیز برای ساخت فیلم یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات مطرح شده‌اند اما آنها نیز تکذیب کرده‌اند.

این اخبار و اسامی این کارگردانان در حالی مطرح می‌شود که تاکنون مازیار میری و میرباقری ساخت فیلم انتخاباتی را تکذیب کرده‌اند. حاتمی کیا نیز بر اساس اخباری که فارس منتشر کرده تمایلی به ساخت فیلم انتخاباتی ندارد. فریون جیرانی هم نه تایید کرده و نه تکذیب.

مطمئنا میزان این شنیده‌ها با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر می‌شود و مردم شاهد خبرهای موثق‌تری در این زمینه خواهند بود. هر چند ممکن است بسیاری از اخبار تکذیب شوند.

به هر حال به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، سینمای ایران هم وارد رقابتی داغ و نفس‌گیر شود.

کد خبر 210244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز