مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل به مناسبت بیست و سومین سالگرد حضورش در فضا تصویری فروسرخ از سحابی سراسب را منتشر کرد.

صورت فلکی اوریون

بر اساس گزارش تلگراف، تلسکوپ فضایی هابل 23 سال است که در فضا است و اکنون به منظور بزرگداشت سالگرد این حضور طولانی و مفید،‌این تلسکوپ فضایی بازدید دوباره‌ای از سحابی سر‌اسب در صورت فلکی اوریون کرده است.

اما این رصد ویژه به تنهایی صورت نگرفته و هابل برای ثبت این تصویر جدید از سحابی سر‌اسب، از دوست دیگر خود،‌ تلسکوپ فضایی هرشل نیز کمی کمک گرفته‌است.

سحابی سر‌اسب

تصویر ستون‌های عظیم غبار و گاز‌های کیهانی که هابل آن را به ثبت رسانده، به اندازه کافی مشهور است؛ تصویری که با استفاده از دوربین WFD 3 هابل به ثبت رسیده و بخشی از جهان را در طول موج نزدیک به فروسرخ به نمایش می‌گذارد.

در سحابی سر‌اسب به دلیل وجود لایه‌هایی ضخیم از غبارها و گاز‌های کیهانی، ستاره‌های درحال تکامل درون سحابی دیده نمی‌شوند، اما تصویربرداری فروسرخ هابل امکان مشاهده این ستاره‌های محصور درون سحابی را به‌وجود می‌آورد. همچنین لایه خارجی سحابی به‌واسطه تابش ستاره‌ای نزدیک به سحابی درخششی دیدنی از خود به‌نمایش می‌گذارد.

سحابی سراسب

تلسکوپ فضایی هرشل، به منظور افزایش به جزئیات موجود در تصویر هابل، از این منطقه با طول‌موجی نافذ‌تر عکاسی کرده‌است، هرشل در طول‌موج فروسرخ دور از منطقه‌ای مشابه منطقه مورد رصد هابل عکاسی کرده و نه‌تنها توانسته مناطق پرجوش‌و‌خروش تولد ستارگان را در منطقه ابر مولکولی B صورت فلکی اوریون به ثبت برساند،‌ بلکه جزئیات ظریف‌تری از سحابی سر‌اسب نیز در این تصویر به نمایش گذاشته‌است.

ترکیب تصاویری که توسط هابل و هرشل به ثبت رسیده‌اند، این منطقه از صورت فلکی اوریون را به صورت همزمان در طیف‌های الکترومغناطیسی متفاوتی نمایش می‌دهد.

سحابی سراسب

23 سال از زمانی که هابل توسط شاتل دیسکاوری در مدار زمین به حال خود رها شده می‌گذرد و طی این مدت هابل نه‌تنها توانسته مناظر شگفت‌انگیزی از جهان هستی به ثبت برساند، بلکه توانسته درک بشر را نسبت به علم و دانشی که اجرامی فراتر از سحابی سر‌اسب را در برگرفته‌است، متحول سازد.

کد خبر 210016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز