همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل تصویری دیگر را به مجموعه تصاویرش از شگفتی‌های جهان هستی افزوده و این‌بار لحظه مرگ یک ستاره را به نمایش گذاشته است که سوخت اتمی آن به پایان رسیده و در حال انتشار پرتوهای نوری قدرتمندی است.

سحابی تخم مرغ

به این مرحله از زندگی ستاره ها مرحله "سحابی پیش ستاره‌ای" می‌گویند و تصویر جدید هابل سحابی تخم‌مرغ را در این مرحله به ثبت رسانده است. در حقیقت این سحابی اولین سحابی پیش ستاره‌ای است که کمتر از 40 سال پیش کشف شده است و دانشمندان تایید می‌کنند بسیاری از زوایای این پدیده کیهانی همچنان ناشناخته باقی مانده است.

ناسا و آژانس فضایی اروپا که مدیریت هابل را به عهده دارند توضیح می‌دهند که طی هزاران سال بقایای داغ ستاره کهنسال در مرکز سحابی و یا توده ابری از غبارها و گازها،‌ باعث داغتر شدن سحابی شده و گازها را آشفته کرده و منجر به درخشش آنها می‌شود.

تلسکوپ فضایی هابل

در مرکز تصویر جدید هابل از این سحابی، ستاره مرکزی این سحابی در پس ابری ضخیم از غبار پنهان شده است. چهار پرتو نوری از میان سحابی به بیرون تابیده‌اند که شباهت زیادی به پرتوهای نورافکن دارند. گمان می‌رود حفره حلقه مانندی در میان پیله ضخیم غبار‌آلود که به واسطه فوران‌های ستاره به وجود آمده است، باعث نفوذ پرتوهای نوری به خارج از لایه‌های قطور غبار شده است.

به گفته دانشمندان این ابر عظیم از ساختاری پوست پیازی و لایه لایه برخوردار است که در اثر انفجار موادی که چند صد سال پیش از ستاره درحال مرگ به بیرون فوران کرده‌اند تشکیل شده است. به گفته ناسا از آنجایی که سحابی‌های پیش ستاره ای از طول عمر محدودی برخوردارند تعداد آنها در جهان بسیار کم است و به علاوه این پدیده‌های کیهانی بسیار کم نور بوده و برای رصد آنها به تلسکوپ‌های قدرتمندی نیاز خواهد بود،‌این نیز عامل دیگری است توضیح می‌دهد چرا این سحابی ها به تازگی رصد شده اند.

اخترشناسان نمی توانند به طور دقیق وسعت این سحابی را تخمین بزنند زیرا فاصله آن را تا زمین به صورت تخمینی برآورد کرده‌اند و از این رو شاید این سحابی بزرگتر و دورتر یا نزدیکتر و کوچکتر از حدی باشد که تصور می‌رود. در حال حاضر فاصله این سحابی تا زمین در حدود سه هزار سال نوری تخمین زده شده است.

کد خبر 168262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز