شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان علوم اعصاب در دانشگاه تگزاس با معکوس کردن زوال حافظه در حیوانات، گام مهمی برای درمان اختلالات مغزی از جمله آلزایمر برداشته‌اند

شیوه‌ای جدید در درمان آلزایمر

به گزارش ایسنا، تیم تحقیقاتی مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس (UTHealth) با استفاده از سلول‌های عصبی حلزون دریایی و از طریق تعیین زمان یادگیری سلول‌ها، موفق به معکوس کردن آلزایمر شده‌اند.

بازآموزی سلول‌های مغزی برای از دست دادن حافظه با کمک برنامه‌های آموزشی بهینه سازی صورت گرفت.

جان بایرن، نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می‌کند: تحقیقات بیشتری برای اثربخشی این روش مورد نیاز است، با این حال نتایج بدست آمده حاکی از امکان غلبه بر زوال حافظه با این استراتژی جدید است.

این نتایج افزایش قابل توجه حافظه بلندمدت در حلزون دریایی Aplysia californica با یک سیستم عصبی ساده، اما با ویژگی‌های مشابه گونه‌های پیشرفته‌تر از جمله انسان را نشان می‌دهد.

دکتر یلی ژانگ، یکی از نویسندگان این تحقیق موفق به توسعه یک مدل پیچیده ریاضی برای پیش بینی فرآیندهای بیوشیمیایی در مغز حلزون دریایی برای آغاز یادگیری شده است؛ این مدل در پنج فصل در بازه‌های زمانی پنج تا 50 دقیقه‌ای برنامه ریزی شده است.

حافظه با تغییر در قدرت ارتباط بین نورون‌ها در ارتباط است و در بسیاری از بیماری‌های مرتبط با حافظه این تغییر مسدود می‌شود.

برای آزمایش اثربخشی این استراتژی در درمان زوال عقل، محققان یک اختلال مغزی را در کشت سلولی سلول‌های حسی حلزون دریایی شبیه سازی کردند؛ توقف فعالیت ژن تولید کننده پروتئین حافظه در این شبیه سازی باعث اختلال قابل توجه در قدرت ارتباط نورون‌ها و حافظه بلند مدت می‌شود.

برای تقلید تمرینات آموزشی، سلول‌ها با تجویز یک ماده شیمیایی توسط مدل ریاضی مورد بازآموزی قرار گرفتند و پس از پنج جلسه تمرینی قدرت ارتباطی سلول‌های مختل شده به شرایط طبیعی نزدیک شدند.

به گفته محققان، تکرار این پروسه شیمیایی در انسان نیز احتمالا به درمان اختلالات شناختی در انسان کمک می‌کند.

کد خبر 209971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز