همشهری آنلاین: رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: در سال جاری به علت افزایش هزینه‌ها، به اهداکنندگان کلیه 9 میلیون تومان به عنوان هدیه می‌پردازیم، اما این رقم پیش از این هفت میلیون تومان بود. علاوه بر آن، هزینه آزمایش‌های مورد نیاز برای دهنده کلیه را انجمن حمایت از بیماران کلیوی پرداخت می‌کند.

قیمت کلیه

مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: پرداخت هزینه‌ آزمایش‌های دهندگان کلیه از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی تسریع در پیوند کلیه را موجب شده است، چرا که پیش از این دو تا سه ماه طول می‌کشید تا دهندگان کلیه آزمایش‌های خود را تکمیل و به ما ارائه کنند، اما در حال حاضر این آزمایش‌ها طی یک هفته انجام و بین 7 تا 10 روز دهنده کلیه به گیرنده آن معرفی می‌شود و همین امر منجر به افزایش استقبال گیرندگان از پیوند کلیه شده است.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد: در حال حاضر برخی از بیمارانی که از سال 88 در لیست انتظار پیوند کلیه قرار داشتند، در اولویت اول پیوند قرار گرفته‌اند و امیدواریم که با توجه به روند موجود، به تدریج انجام عمل پیوند کلیه به روز شود.

وی با اشاره به لیست اورژانس پیوند کلیه، اظهار کرد: برای بیمارانی که وضعیت اورژانسی دارند خارج از نوبت، پیوند کلیه انجام می‌شود و این بیماران در اولویت پیوند قرار می‌گیرند. این در حالی است که پیش از این برخی از بیماران اورژانسی چند ماه در نوبت اورژانس قرار داشتند، اما امیدواریم که مدت انتظار به کمتر از دو ماه کاهش یابد.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به بخشنامه وزارت بهداشت به بیمارستان‌های سراسر کشور، اظهار کرد: لازم است بیماران با معرفی‌نامه انجمن حمایت از بیماران کلیوی برای پیوند کلیه به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. این درحالیست که برخی از بیمارستان‌ها بدون دریافت این معرفی‌نامه از بیماران اقدام به انجام عمل پیوند کلیه کرده‌اند. همین امر موجب به وجود آمدن بازار خرید و فروش کلیه در کنار در این بیمارستان‌ها شده است. بنابراین وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای به بیمارستان‌های سراسر کشور اعلام کرده است که با بیمارستان‌های متخلف برخورد می‌شود.

قاسمی تاکید کرد: در صورت قاطعیت وزارت بهداشت در اجرای این بخشنامه، حداقل بازار آزاد خرید و فروش کلیه تا 90 درصد کاهش می‌یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی از بیماران شهرستانی در تهران برای پیوند کلیه ثبت‌نام کرده‌اند که این بیماران حدود 30 درصد از لیست متقاضیان پیوند در تهران را تشکیل می‌دهند.

قاسمی در پایان گفت: متقاضیان پیوند کلیه می‌توانند برای پیوند از بیماران مرگ مغزی نیز ثبت‌نام کنند تا اگر امکان پیوند از این طریق فراهم شد، زودتر تحت عمل جراحی پیوند قرار بگیرند.

کد خبر 209922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز