سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: چهارشنبه12 اردیبهشت ساعت 9 صبح درهای مصلای بزرگ تهران به روی علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی باز می‌شود تا بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ماه‌ها کشمکش کار خود را آغاز کند.

گرچه مراسم افتتاحیه دیشب با حضور رئیس جمهور در شبستان اصلی مصلا برگزار شد و از ناشران نمونه سال پیش تقدیر به‌عمل آمد اما در‌های نمایشگاه امروز به روی مردم باز می‌شود.
 بارش باران، نشت آب از سقف‌های آجری و تجمع آب‌های چکه کرده روی سقف‌های نایلونی کار آماده‌سازی غرفه‌ها را به تعویق انداخت، اما ناشران داخلی و خارجی تا شب گذشته سعی داشتند همه چیز را برای امروز آماده کنند. این تلاش‌ها تا جایی بود که مدیرعامل مؤسسه توزیع‌کنندگان کتاب ناشران بین‌المللی خبر به تعویق افتادن شروع به کار بخش خود را تا روز چهاردهم شایعه دانست ولی گفت امیدواریم کارهای آماده‌سازی تا روز افتتاحیه به پایان برسد اما برای بازدید مردم فکر می‌کنیم بخش فروش ریالی روز 14 اردیبهشت به‌طور حتم آماده می‌شود.

در همین حال وضعیت ناشران داخلی بغرنج‌تر بود. از یک طرف مشکل نشت آب به‌جز رواق شرقی، در قسمت‌های دیگر مصلا نیز وجود داشت و از طرف دیگر ناشران داخلی به سالن‌هایی هدایت می‌شدند که هنوز پارتیشن‌بندی نشده بود. روزنامه اعتماد ملی در ستون شنیده‌های خود هزینه این پارتیشن‌بندی را 6 میلیارد تومان و هزینه جمع‌آوری آن پس از نمایشگاه را 5/1 میلیارد تومان نوشته بود، ولی تا 2 روز پیش خبری از این پارتیشن‌ها نبود.ظاهراً شبستان‌ها مختص ناشران خارجی و رواق‌‌ها به ناشران داخلی اختصاص یافته است. یکی از مشکلات اصلی امسال نیز همین است. بازدیدکنندگان حرفه‌ای نمایشگاه کتاب در محل دایمی نمایشگاه‌ها با جایگاه ناشران داخلی و خارجی آشنا بودند اما امسال هنوز اطلاع دقیقی از جایگاه ناشران وجود ندارد و این موضوع به احتمال زیاد باعث سردرگمی بازدیدکنندگان می‌شود. شاید برای همین است که غرفه‌ خانه کتاب لوح فشرده اطلاعات بیستمین نمایشگاه را به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. به گزارش ایبنا، در این لوح اطلاعات حدود 30 هزار عنوان کتاب خارجی در بخش ارزی یارانه‌ای، حدود 70 هزار کتاب خارجی و 11 هزار عنوان کتاب عربی به همراه اطلاعات حدود 11 هزار عنوان کتاب در کنار مشخصات و نشانی ناشران داخلی شرکت‌کننده در نمایشگاه آمده است.از سوی دیگر نهادهای مختلفی در محل نمایشگاه حاضر به انجام خدمات هستند. افزون بر پیک بادپا، بانک رفاه نیز اعلام کرد، بازدیدکنندگانی که موفق به خرید کارت کتاب خارجی نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به 2  باجه خرید کارت مستقر در مصلا، کارت بخرند.
معرفی ناشران نمونه در اختتامیه
اسامی ناشران برگزیده کشور در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام می‌شود. انتخاب ناشران برگزیده مطابق آیین‌نامه و در سه بخش خصوصی، دولتی و بخش خصوصی شهرستان، انجام می‌شود و در هریک از این سه حوزه، یک ناشر بزرگسال و یک ناشر کتاب کودک برگزیده خواهد شد. مدیر کل کتاب و کتابخوانی ارشاد به ایبنا گفت: انتخاب ناشران نمونه بر اساس آیین‌نامه مربوطه صورت می‌گیرد که از جمله ضوابط آن، عناوین کتاب‌های منتشر شده چاپ اول در سال 1385 به تفکیک حوزه‌های تألیف و ترجمه و با لحاظ شمارگان و تعداد صفحات آنها در بخش بزرگسالان و عناوین کتاب‌های تألیفی و تصویرگری شده چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان است.
بازتاب رسانه‌ای نمایشگاه کتاب
روزنامه همشهری همزمان با بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز اخبار و گزارش‌های این رویداد را به اطلاع شما خوانندگان محترم می‌رساند. همچنین برنامه بهار کتاب ساعت 45/19 هر شب در شبکه 2 سیما به بخش گزارش‌هایی از نمایشگاه کتاب می‌پردازد.

کد خبر 20980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز