اصفهان- خبرنگار همشهری: و بالاخره طراوت زاینده رود بر بستر تفتیده خاکی نشست که مدت‌ها معبر مردمی شده بود که برای گذر از میانه شهر، از آن می‌گذشتند.

زاینده رود

 زاینده رود برگشت و آبروی ما را زنده کرد. نه‌تنها آبرو، بلکه شور و شعف خفته ما را بیدار کرد و ما را آنچنان بر سر ذوق آورد که در این روزهای ابتدایی سال، تا نیمه‌های شب در کنارش ماندیم و تنها نظاره گر ابهتی بودیم که ما را به یاد روزهای خوش قدیم می‌انداخت.

فرهاد، جوان 25ساله‌ای است که به تازگی از خدمت سربازی بازگشته است. او می‌گوید: باور کنید وقتی این حجم آب را در زاینده رود دیدم، شادی پایان خدمتم را فراموش کردم و همین بهانه‌ای شد تا به دوستانی که در این دو سال کمتر با آنها ارتباط داشتم زنگ بزنم و از تمامشان دعوت کنم تا در کنار زاینده رود دور هم جمع شویم و این اتفاق را با هم جشن بگیریم.

توماس، 37ساله است و در شهر کپنهاک دانمارک، کارگاه تولیدی چرم دارد. او که دست و پا شکسته انگلیسی حرف می‌زند می‌گوید: امروز دقیقا 70ساعت است که ما در اصفهان حضور داریم. در این چند روز به‌صورت فشرده، خیلی از اماکن تاریخی اصفهان را به چشم دیدیم. شکوه عالی قاپو خیلی برایم جذاب بود. همچنین خصوصیت فانتزی و بسیار دوست داشتنی منارجنبان را بسیار پسندیدم اما یک نکته برایم بسیار جالب‌تر از همه اینها بود و آن اینکه چرا مردم باید از برگشتن رودخانه اینقدر خوشحال باشند؟ من از مترجم گروه این سؤال را پرسیدم و او به من گفت که مردم این شهر به رودخانه‌شان، گونه‌ای علاقه خویشاوندی دارند. این برای من خیلی جالب بود که مردم یک شهر، رودخانه‌شان را به اندازه اعضای خانواده‌شان دوست دارند.

محمد که ازجمله کشاورزان شرق اصفهان است، بازگشایی آب زاینده‌رود را بزرگ‌ترین عیدی مدیران به کشاورزان اصفهانی دانسته و از اینکه آنها اجازه نداده‌اند خسارت‌های زراعی بسیاری که از خشکسالی زاینده رود دامنگیر آنها شده، بیش از این شود اظهار خوشحالی می‌کند و می‌گوید: امیدوارم این عیدی مدیران با یک تصمیم مهندسی در ارتباط با انتقال آب به شهرهایی چون یزد، گلپایگان و کاشان کامل شود.

از آن طرف محمدمهدی اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان این بازگشایی آب را برای کشت بهاره دانسته و اعلام کرده که بازگشایی زاینده رود برای مدت سه‌ماه و نیم است، اما سعی می‌کنیم آب داخل شهر اصفهان بیشتر از این مدت تداوم یابد و این خشکی که منظره ناراحت‌کننده‌ای برای مردم دارد، ادامه نداشته باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای نگهداری دائم آب در رودخانه انجام خواهیم داد، افزود: چنانچه شهرداری اصفهان بتواند به تعهدات خود در راستای ساماندهی بستر رودخانه زاینده‌رود در سطح شهر اصفهان جامه عمل بپوشاند می‌توانیم آب را برای همیشه در بستر رودخانه زاینده‌رود در سطح شهر اصفهان داشته باشیم.

اما پیش‌تر، عباس حاج رسولیها، رئیس شورای شهر اصفهان در گفت‌وگویی، مقصر اصلی کمبود آب در زاینده رود را استانداری اصفهان اعلام کرد و گفت: در ماجرای خشکی آب زاینده رود و برهم ریختن منظره زیبای سی و سه پل، استانداری اصفهان مقصر است و این موضوع به شهرداری اصفهان هیچ ربطی ندارد. شهرداری و شورای شهر پیگیر این موضوع هستند و درخواست‌های بسیاری از استانداری داشته‌اند.

احسان که به تازگی ازدواج کرده است به ما می‌گوید: من اهل تبریز هستم. در ایام عید به‌دلیل بیماری نتوانستم به جایی بروم اما از هفته پیش به همراه خانواده تصمیم گرفتیم که به مسافرت برویم. ابتدا قرار بود به یک شهر جنوبی برویم اما وقتی شنیدیم می‌خواهند زاینده رود را باز کنند، مقصد سفرمان به اصفهان تغییر پیدا کرد و الان خیلی خوشحالیم که می‌بینیم در اطراف رودخانه، یک محیط امن برای خانواده‌ها به‌وجود آمده است.

و باز دوباره حضور ماهیگیران در دوطرف رودخانه، باز حضور خانواده‌هایی که با یکدیگر در اینجا آشنا می‌شوند، باز خانواده‌هایی که در اینجا به قهرشان پایان می‌دهند، باز قایق‌سواران، باز بساط و سفره‌های صبحانه و ناهار و شام، باز دویدن‌های کودکان در چمن اطراف رودخانه و... این همه زندگی، در چنبره رودخانه‌ای که به طرز مسحور کننده‌ای ما را افسون خود کرده است.

کد خبر 209580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز