سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

خشایار امینی: هفته گذشته دلار رفتار پیچیده‌ای در بازار داشت. به طوری که در برابر پوند، دلار استرالیا و دلار نیوزلند تقریباً بدون تغییر باقی ماند، در برابر ین قوی شد و در نهایت مقابل یورو به روند رو به ضعف خود ادامه داد.

بنابراین هفته گذشته را به‌رغم هفته‌های پیش نمی‌توان هفته‌ای غم انگیز برای خریداران دلار دانست اما به لحاظ تحلیلی چون رفتار دلار در برابر یورو نشاندهنده ارزش واقعی این ارز است بنابراین برایند هفت روز قبل را می‌توان تضعیف دلار نامید.

این ارز در برابر یورو در هفته گذشته به ضعیف‌ترین حد خود در تاریخ رسید و زوج ارز EUR/USD اگر چه برای مدتی کوتاه و در حد چند دقیقه اما به عدد 1.3688 رسید که از زمان پیدایش یورو بی‌سابقه بوده است.

علت عمده این امر ضعیف اعلام شدن شاخص‌های اقتصادی آمریکا در هفته گذشته و قوی اعلام شدن داده‌های مربوط به منطقه یورو بود.

از اقتصاد آمریکا در هفته گذشته خبرهای نسبتاً مهمی داشتیم که اگرچه بعضی از آنها نسبتاً مثبت بودند اما در کل اخبار چندان خوبی محسوب نمی‌شدند.

میزان فروش خانه (Existing Home Sales) و میزان فروش خانه‌های نو (New Home Sales) که دو شاخص بسیار مهم بازار مسکن هستند ضعیف‌تر از حد انتظار بازیگران بازار اعلام شدند که با توجه به روند کلی رو به ضعف بازار مسکن آمریکا اعلام‌شدن این دو شاخص نمک پاشیدن بر زخم بازار مسکن ایالات متحده بود که نیمی از اقتصاد این کشور را شامل می‌شود.

میزان سفارش کالاهای بادوام (Durable Goods Order) بهتر از حد انتظار اعلام شد اما اولاً این شاخص جزء داده‌های درجه اول آمریکا محسوب نمی‌شود و ثانیاً یک عدد امیدوار کننده در میان سیلی از داده‌های منفی از جمله شاخص اطمینان مصرف‌کننده (Consumer Confidence) که ضعیف‌تر از حد انتظار اعلام شد، کار چندانی نمی‌تواند بکند.

اما مهمترین خبر هفته گذشته  خبر روز جمعه، تولید ناخالص ملی (GDP) آمریکا بود که بسیار ضعیف اعلام شدن آن بازار را شوکه کرد و دلار را در برابر یورو به ضعیف‌ترین حد خود در تاریخ رساند.

این شاخص دوره گذشته 2.5 اعلام شده بود و برای این نوبت بازار انتظار خود را پایین آورده بود و عدد 1.8 را انتظار داشت اما اعلام شدن عدد1.3 نشان داد که وضعیت رشد اقتصادی آمریکا از آنچه انتظار می‌رفت نیز وخیم‌تر است.

این مسئله افزایش نرخ بهره را بسیار مشکل می‌کند و هم اکنون عموم بازیگران بازار به این نتیجه رسیده‌اند که قدم بعدی فدرال رزرو کاهش نرخ است نه افزایش آن و اکنون تنها اختلاف نظر میان اقتصاددانان بر زمان این عمل است.

از آن طرف در اروپا همه چیز بر وفق مراد است. شاخص IFO آلمان هفته گذشته 108.6 اعلام شد که کمی کمتر از رکورد تاریخی بود.

مقامات اروپایی نیز هیچ گونه سخنی دال بر نگرانی آنها از افزایش ارزش یورو بر زبان نمی‌رانند و به نظر از همه چیز راضی می‌نمایند.

بنابراین از لحاظ بنیادین روند دلار در برابر یورو و پوند   همچنان رو به ضعف است اما تنها نکته‌ای که می‌تواند در این روزها به دلار کمک کند نکات تکنیکی است.

هنگامی که  ارزش  یک کالا بالاتر می‌رود، معامله‌گرانی که در قیمت‌هایی پایین‌تر اقدام به خرید کرده‌اند برای کسب سود دست به فروش می‌زنند که این مسئله پایین آمدن قیمت را موجب می‌شود به این پدیده راکسب سود (Profit Taking ) می‌گویند که در بازار ارز نیز بسیار متداول است.

با توجه به ضعیف شدن بیش از حد دلار در برابر بسیاری از ارزها احتمال به وجود آمدن چنین موج‌هایی وجود دارد. هفته گذشته نیز در روز پنجشنبه شاهد به وجود آمدن چنین موجی بودیم.

اما در کل باید توجه داشت که عمر این امواج که اصطلاحاً به آنها امواج اصلاحی (correction) می‌گویند چندان طولانی نیست و دیر یا زود بازار به روند اصلی خود باز می‌گردد.

کد خبر 20958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز