یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

خشایار امینی: جمعه سیزدهم آوریل، در حدود ساعت 17 به وقت اروپای مرکزی، ارزش ین، واحد پول ژاپن، به صورت ناگهانی در برابر ارزهای اصلی از جمله دلار، پوند و یورو به شدت تضعیف شد.

علت اصلی این موج به گوش رسیدن شایعاتی در رابطه با اجلاس گروه هفت کشور صنعتی (G7) بود. در این اجلاس که این بار در واشنگتن برگزار شد مقامات اقتصادی 7 کشور پیشرفته جهان گرد هم می آیند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با اقتصاد جهانی می‌نشینند.

صحبت‌های مقامات این گروه بر تمامی ارکان اقتصادی جامعه جهانی از جمله بورس‌های منطقه‌ای تأثیر خاص خود را دارد اما اگر از زاویه بازار ارز به آن نگاه کنیم باید پذیرفت که عمده تأثیر آن بر ارزش ین می‌باشد.

کشورهای غربی (آمریکا و اتحادیه اروپا) از پایین بودن ارزش ین و یوان به واسطه لطمه‌ای که به اقتصاد آنها می‌زند چندان خشنود نیستند و همواره تلاش بر قوی کردن این دو ارز دارند.

اجلاس گروه هفت معمولاً محل مناسبی  برای گله کردن کشورهای غربی از نژاد زرد بوده که این اگر گلایه‌ها از طرف بازار جدی تلقی شود معمولاً افزایش ارزش ین را به همراه داشته است.

بازارهای مالی جهان، برای این دوره اجلاس گروه هفت نیز تقریبا تمام هفته گذشته را در انتظار اخبار مربوط به این اجلاس نشسته بودند به طوری که روز جمعه اخبار بسیار مهمی از اقتصاد ایالات متحده منتشر شد اما کاملاً از طرف بازار نادیده گرفته شد.

عصر روز جمعه شایعاتی در بازارهای مالی جهان مبنی بر اینکه وزرای اقتصادی شرکت کننده در این اجلاس در رابطه با ین سخنی نخواهند گفت پیچید؛ که کاهش سریع ارزش ین طبیعی‌ترین عکس‌العمل بازار بود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش اخیر نرخ بهره ژاپن از 25/0 به 5/0 درصد، کاهش تورم در این کشور و مجدداً به مرز نگران کننده نزدیک شدن این اعداد و همین طور دخالت نکردن بانک مرکزی ژاپن در بازار برای تضعیف ین چه به صورت عملی و شفاهی  موجب شده تا مقامات اقتصادی دیگر کشورها با مقامات ژاپنی هم‌نوا شوند و انتظار زیادی از بانک مرکزی ژاپن برای افزایش سریع نرخ بهره (تنها درمان ضعف شدید ین) نداشته باشند.

این در شرایطی است که «فوکوئی» رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که این بانک قصد دارد تا نرخ بهره را به آرامی در جهت واقعیات اقتصاد ژاپن تعدیل کنند.

این جمله بارها و بارها از زبان او شنیده شده و اگرچه دفعات اول امیدوارانه تلقی می‌شد اما بعد از گذشت چندی همه می‌دانستند که این جمله الزاماً به معنای افزایش نرخ بهره نیست و شاید تنها برای کم کردن فشار اروپایی‌ها گفته می‌شود.

بنابراین با توجه به تورم پایین ژاپن و دیده نشدن نشانه‌های قابل قبول دال بر افزایش آن و همینطور پذیرفتن واقعیات اقتصادی ژاپن از طرف دیگر کشورها و کم کردن فشار برای بالا بردن ارزش ین احتمال آغاز موج جدیدی از سقوط ین بسیار محتمل است.

اگر به تاریخچه اجلاس گروه 7 نیز نظری دوباره بیندازیم خواهیم دید که تأثیر این جلسات معمولاً چند ماهه است.

کد خبر 19657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز