سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

سعید مروتی: وزیر ارشاد در نشست مطبوعاتی که دیروز برگزار شد درباره بن‌بستی که در روند بازگشایی خانه سینما پیش‌آمده، جز توضیحاتی کلی حرف دیگری نزد.

نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدمحمد حسینی در پاسخ به این پرسش صریح که وقتی رئیس سازمان سینمایی نشان‌داده که به هر دلیل نمی‌خواهد خانه سینما باز شود، وزیر ارشاد قصد ورود به ماجرا ندارد؟ به تکرار حرف‌های بارها گفته‌شده پرداخت. تأکید بر قانون‌گرایی و حمایت از فعالیت‌های صنفی و وعده بازگشایی خانه سینما درحالی از سوی وزیر محترم ارشاد عنوان شد که سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد و نهادهای زیرمجموعه‌اش از اتفاق‌های دیگری حکایت دارد. نکته دیگر اینکه وزیر ارشاد بنا به دلایلی نامعلوم نمی‌خواهد یا نمی‌تواند رفتارهای زیرمجموعه‌اش در سازمان سینمایی را تصحیح کند. این کمترین انتظار از یک وزیر است که وقتی مشاهده می‌کند معاونش در موضوعی درست عمل نمی‌کند وارد عمل شود. متأسفانه مجموعه اتفاق‌های سال‌های اخیر جز یکی دو مورد استثنایی نشان از تبعیت آقای وزیر از معاون سینمایی‌اش دارد. مجموعه اظهارنظرهای وزیر ارشاد در دو سال اخیر درمورد خانه سینما که میان آنها حرف‌های به‌شدت متناقضی هم به چشم می‌خورد، دست‌کم می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که حسینی از مشاوره‌های خوبی در حوزه سینما بهره نمی‌گیرد. به همین دلیل او یک روز اعلام می‌کرد مشکل خانه سینما حل می‌شود و روز دیگر بر انحلال این تشکل صنفی تاکید می‌کرد.

در ماجرای اختلاف سازمان سینمایی با حوزه هنری، برای اولین‌بار به نظر رسید که وزیر ارشاد موضعی مستقل از جواد شمقدری دارد. مجموعه اتفاق‌هایی که منجر به کناره‌گیری یا برکناری علیرضا سجادپور از معاونت سازمان سینمایی شد نشان از طی مسیری متفاوت از گذشته داشت. با وجود این در ماجرای خانه سینما که آشکار است باتوجه به مجموعه رفتارهای سازمان سینمایی نمی‌توان به باز شدن این تشکل صنفی امیدوار بود، هنوز نهاد بالادستی این سازمان، یعنی وزارت ارشاد از موضع انفعالی خارج نشده است. «خانه سینما به‌زودی بازگشایی می‌شود» شاید نقل قول جذابی از وزیر ارشاد برای تیتر شدن باشد ولی بدون اقدام عملی مشخص و واضح نمی‌توان به این جمله‌ها دل بست. به هر حال وزیر ارشاد یا مواضع رئیس سازمان سینمایی که معاون او نیز هست را قبول دارد یا ندارد. اگر مواضع شمقدری مورد تأیید اوست که خب تکلیف روشن است و خانه سینما تا پایان مأموریت دولت دهم بازگشایی نخواهد شد.

اگر هم وزیر موافق تصمیمات معاونش نیست که باید شاهد خروج از وضعیت انفعالی در مجموعه وزارت ارشاد باشیم. دوسال پیش وقتی خانه سینما بسته شد به نظر می‌رسید که بسته شدن جامعه اصناف سینمایی کشور خروجی درگیری و اختلاف‌نظر دامنه‌دار محمدمهدی عسگرپور و جواد شمقدری است. خیلی‌ها آن موقع چنین عنوان کردند که اگر مدیرعامل خانه سینما رفتار مناسب‌تری اتخاذ می‌کرد و کار به لج و لج‌بازی نمی‌کشید اتفاق‌های تلخ بعدی رخ نمی‌داد. در ماجرای تدوین اساسنامه جدید خانه سینما که مسعود جعفری جوزانی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور در جلسات حضور یافت مشخص شد که مرغ رئیس سازمان سینمایی کشور همچنان یک‌پا دارد. وقتی جوزانی که عضو شورای عالی سینما و از منتقدان عملکرد مدیریت خانه سینما محسوب می‌شود هم با تیم شمقدری به مشکل برخورد، کاملا مشخص شد که رئیس سازمان سینمایی علاقه‌ای به باز شدن خانه سینما ندارد. در چنین شرایطی حرکت بر مسیر قانون و اعمال مدیریت صحیح از سوی وزارت ارشاد می‌تواند ماجرای خانه سینما را ختم به خیر کند. شاید هم قرار است این داستان همچنان کش داده شود تا بهره‌برداری‌های دیگری هم از آن صورت گیرد. عملکرد انفعالی برای اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب، گاهی هم ممکن است کارکرد معکوس پیدا کند.

کد خبر 209321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز