گروه شهری: کویر لوت، جزیره قشم و دماوند سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو هستند.

کویر لوت

این خبر را آتوسا مومنی مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی و طبیعی کشور به همشهری می‌دهد و می‌گوید: سال 2015یکی از سه اثر طبیعی ایران یعنی کویر لوت، جزیره قشم و دماوند به فهرست میراث طبیعی یونسکو افزوده می‌شود تا ایران دومین کشور در منطقه غرب آسیا باشد که آثار طبیعی خود را به ثبت جهانی یونسکو می‌رساند. یونسکو پیش‌تر اعلام کرده است که ایران امسال از سهمیه ثبت میراث طبیعی خود در فهرست آثار جهانی برخوردار است و به همین دلیل براساس آنچه مدیرکل ثبت و احیای آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی می‌گوید، دیگر نیازی نیست تا ایران در انتظار نوبت برای ثبت جهانی آثار طبیعی خود در فهرست میراث جهانی بماند.

آتوسا مومنی همچنین درخصوص مراحل تهیه پرونده سه اثر طبیعی ایران برای ثبت در فهرست میراث طبیعی جهان گفت: در هر سه مورد این آثار خوشبختانه اطلاعات پایه‌ای بسیار خوبی وجود داشت که اطلاعات موجود در مورد قشم بسیار بیشتر و کامل‌تر بود. بنابراین تهیه پرونده قشم برای ثبت در فهرست میراث جهانی چندان دشوار نبود. به گفته وی، در موضوع پرونده دماوند اطلاعات بسیار خوبی وجود دارد و جلساتی نیز با برخی سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران دماوند برگزار شد و آنها فعالیت‌های مربوط به تهیه نقشه‌ها را در دماوند برعهده گرفتند. وی افزود: پرونده کویر لوت نیز به استان‌ها واگذار شده است تا آنها با توجه به اطلاعات خوبی که در موضوع کویر لوت وجود دارد اقدام به تهیه و تکمیل پرونده کنند. آنطور که آتوسا مومنی می‌گوید، سیاستگذاری در مورد تهیه پرونده‌های دماوند و قشم و کویر لوت در سال گذشته و در شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و طبیعی کشور مطرح و تصمیم بر آن شده تا سه پرونده برجسته و بارز طبیعی ایران یعنی دماوند و کویر لوت و جزیره قشم برای ثبت جهانی در فهرست میراث طبیعی به یونسکو ارسال شود.

وی با تأکید بر اینکه در تهیه هر یک از پرونده‌ها از کارشناسان خوب داخلی و خارجی در حوزه کویرشناسی و متخصصان بیابان‌ها استفاده می‌شود و مطالعات داخلی و بین‌المللی در مورد این آثار نامزد شده برای ثبت در فهرست طبیعی جهان مد نظر قرار می‌گیرد، گفت: پیش از ارسال پرونده سه اثر طبیعی ایران برای ثبت در فهرست میراث طبیعی یونسکو دو پرونده ثبت جهانی شوش و شهر سوخته در یونسکو مورد داوری قرار می‌گیرند و قطعا پس از این دو پرونده، در سال 2015یکی از پرونده‌های طبیعی ایران از میان جزیره قشم، دماوند و کویر لوت در اجلاس یونسکو برای ثبت جهانی در میراث طبیعی ارزیابی می‌شود.

کد خبر 209312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز