همشهری آنلاین: عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس، گفت: هر برنامه‌ای برای افزایش امنیت در خلیج فارس بدون حضور جمهوری اسلامی ایران بی‌تأثیر است.

محمد حسن آصفری ، با اشاره مانور نظامی آمریکا و ۲۹ کشور با مرکزیت بحرین که در ماه می در خلیج فارس برگزار می شود گفت: چندین سال است که با وجود استقرارناوگان پنجم نیروی هوایی آمریکا در بحرین نه تنها امنیتی در منطقه ایجاد نشده بلکه اسباب نا امنی را نیز فراهم شده است، بنابراین هر گونه مانور و برنامه امنیتی برای منطقه بدون حضور جمهوری اسلامی ایران ارزشی ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین، نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری خانه ملت گفتگو کرده است، با بیان اینکه برقراری امنیت خلیج فارس بر عهده کشورهای این حوزه است، افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند بهترین و کاربردی ترین امنیت را برای منطقه داشته باشند، بنابراین حضور آمریکایی ها در خلیج فارس بیشتر در جهت ایجاد نا امنی و رفع مشکلات اقتصادی خود از طریق فروش سلاح در منطقه است که هیچ اثری نیز در امنیت منطقه خلیج فارس نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه نقاط استراتژیک خلیج فارس در اختیار جمهوری اسلامی است وهرگونه برنامه برای تشدید امنیت در خلیج فارس بدون حضور جمهوری اسلامی ایران اثر گذار نخواهد بود، ادامه داد: ایران علاوه بر داشتن بزرگترین مرز آبی با خلیج فارس، دارای سه جزیره بسیار استراتژیک و مهم خلیج فارس است که جزو اراضی لاینفک ایران به شمار می رود و همین امر می تواند بیشترین اثر را در حفظ منافع استراتژیک خلیج فارس داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه کشور بحرین جایگاهی برای مرکزیت این مانور ندارد توضیح داد: کشور بحرین به اندازه یکی از استان های کوچک جمهوری اسلامی ایران است و برقراری امنیت در منطقه توسط این کشور و آمریکا لطیفه‌‌ای بیش نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه بحرین نه تنها وسعت لازم را برای جا دادن نیروهای نظامی منطقه ندارد بلکه نقطه حساسی از منطقه خلیج فارس نیز در اختیارش نیست، ادامه داد: با توجه به مشکلات جدی داخلی بحرین ، بهتر است دولت این کشور به جای انجام اینگونه مانورها و تصمیم در ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس به برقرای امنیت در کشور خود بپردازد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برقراری امنیت در خلیج فارس مرهون رهبری جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: مانورهای سپاه و ارتش در خلیج فارس بهترین اثرگذاری را در برقراری امنیت این منطقه دارد البته ایران باید ارتباط بیشتری با کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار کند تا امنیت این منطقه توسط کشورهای این حوزه برقرار شود.

کد خبر 209164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز