نوروز تهران دیدنی است؛ این را همه شهروندان تهرانی می‌دانند و به دیگر اقوام و آشنایانی هم که احتمالا در شهرستان‌ها دارند، منتقل می‌کنند؛ از همین رو خیلی از هموطنان نیز در روزهای آغازین سال نو تصمیم می‌گیرند برای سفری چندروزه به پایتخت بیایند.

تهران - برج میلاد

در روزهای نوروز دیگر در تهران اثری از آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی نیست. آسمان آبی می‌شود و همین روشنای آسمان موجب می‌شود تا برج میلاد نیز به‌عنوان نماد پایتخت از هر گوشه شهر دیده شود. برج میلاد در نوروز امسال رکوردی دیگر از خود به جای گذاشت و با توجه به برنامه‌های جذاب فرهنگی، هنری و اجتماعی درنظر گرفته شده که از 25اسفند سال قبل تا 16فروردین همین امسال برگزار شد، بیش از نیم‌میلیون نفر در ایام نوروز از این مجموعه بازدید کردند. نوروز امسال که گذشت، اما اگر در روزهای آینده فرصت داشتید شما هم از برج میلاد بازدید کنید.

هفت‌سین برای برج میلاد

هفت‌سین برای برج میلاد

برپایی سفره هفت‌سین یکی از زیباترین رسوم ما ایرانی‌ها در آستانه سال نو است. این رسم زیبا امسال در برج میلاد نیز انجام شد اما با کمی تفاوت. مجموعه برج میلاد در ایام نوروز پنج سفره هفت‌سین داشت. چهار سفره در بخش‌های مختلف برج میلاد مانند سکوی دید باز، گذرگاه ورودی میلاد، لابی مرکز همایش‌ها و گنبد آسمان پهن شدند. اما سفره دیگر از هفت‌سین غول پیکری تهیه شد بود که اجزای تشکیل‌دهنده آن سازه‌ای بودند؛ این سفره نیز در محوطه برج میلاد پهن شد.

نوروز و ملل

نوروز فصل تازه کردن روابط است؛ بنابراین با توجه به اهمیت نوروز، گستردگی جغرافیایی و نقش مثبت فرهنگی آن در اقوام و ملت‌های منطقه، به خوبی می‌توان از ظرفیت این جشن باستانی در راستای بهره‌گیری از مزیت‌های فرهنگی آن برای به‌کارگیری دیپلماسی فرهنگی به‌منظور افزایش همگرایی در منطقه بهره گرفت. برج میلاد به‌عنوان قطب گردشگری نوین ایران و به‌عنوان یک موقعیت توریستی در پایتخت در ایام نوروز با برپایی نمایشگاه‌های مختلف عکس و غذاهای کشورهایی چون افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان تلاش کرده بود تا فرهنگ و آیین‌های نوروزی کشورهای فوق را با بازدیدکنندگان ایرانی به اشتراک بگذارد.

نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان

نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان

ایجاد فضاهای تفریحی، هنری و آموزشی برای کودکان و نوجوانان همچون قلعه بادی، استخر توپ، استخر قایق کودکان، بازی‌های بومی و محلی کودکان، ایستگاه نقاشی کودکان، ایستگاه پاستل کودکان، غرفه نشریات کودک، ایستگاه خمیربازی، استخر ماهیگیری کودکان، غرفه قصه‌گویی و نمایش خلاق، هانیبال کودکان، کالسکه سواری با اسب کوچک، ایستگاه نقاشی و رنگ‌آمیزی تخم مرغ سفره هفت‌سین، ایستگاه قرآن بخوانید عیدی بگیرید، غرفه آشتی رنگ و پارچه، غرفه پرواز بادبادک‌ها، ایستگاه گریم کودک، کارگاه بازیافت زباله، اسکواش کودک و صخره‌نوردی کودکان از بخش‌های متنوع نمایشگاه ویژه کودکان و نوجوانان بود. آنچه برای اجرایی شدن در این بخش درنظر گرفته شد همه مطابق با سلایق و نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان بود که البته با استقبال بسیار بالا نیز مواجه شد. البته بزرگسالان نیز بخش‌های ویژه خود را برای تفریح و سرگرمی داشتند. هانیبال بزرگسالان، ماشینRC، سایت اسب دوانی، جامپینگ، ورزش‌های هوایی، راپل و پل‌کابلی، بازی‌های فکری، بازی‌های رایانه‌ای، نورافشانی، ایستگاه ماشین‌های قدیمی، نمایش میم و بازی فکری روبیک و بازی‌های بومی محلی بزرگسالان ازجمله این بخش‌ها بودند.

نمایشگاه‌های صنایع‌دستی

نمایشگاه‌های صنایع‌دستی

صنایع‌دستی مربوط به هنر ایرانی همیشه زیبایی‌های خاص خود را دارد. با توجه به این مهم، در برنامه‌های نوروزی امسال نمایشگاه‌های مرتبط با این موضوع نیز درنظر گرفته شده بود. همچنین در بخش دیگری از این مجموعه نمایشگاه فرش‌های نفیس ایرانی برپا شد. در این نمایشگاه فرش، گلیم، جاجیم و رشته‌های مرتبط با فرش ایرانی از سراسر کشور در معرض نمایش و فروش قرار گرفت. اکسپوی سفال نیز مجموعه‌ای بود که برای آشنا کردن بازدید‌کنندگان و گردشگران ایرانی و خارجی با هنر سفال و سفالگری و به‌منظور حمایت از هنرمندان داخلی و ایجاد فضای مناسب برای دوستداران هنر سفالگری برگزار شد.

سوغات‌هایی از تمام کشور

یکی از عادات خوب ما ایرانی‌ها این است که به هر گوشه دنیا که سفر کنیم، کالایی را به‌عنوان سوغات برای آشنایان و بستگان خود تهیه می‌کنیم. این رسم خوبی است که در دین اسلام نیز به آن توصیه شده است. همین امر موجب شد تا آنها که در ایام نوروز به برج میلاد آمدند غیر از بازدید از اقوام و عشایر گوناگون بتوانند با سوغات، صنایع‌دستی و غذاهای شهرهای مختلف ایران نیز آشنا شوند. البته در کنار این نمایشگاه مراسم‌های آیینی نوروز و سبک زندگی اقوام به همراه موسیقی فولکلوریک و محلی اجرا شد.

ایران؛ سرزمین اقوام

ایران؛ سرزمین اقوام

کشور پهناور ما از زمان‌های بسیار دور محل اسکان اقوام گوناگون بوده است؛ اقوامی که هر کدام نیز آیین، فرهنگ و رسومات خاص خود را دارند. حضور اقوام در کشور ما خود یک جاذبه فرهنگی بسیار غنی است که درصورت توجه مسئولان سازمان‌های مربوط چون میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند تبدیل به یکی از منابع درآمدی بالا باشد. این در حالی است که در برنامه‌های گنجانده شده برای برج میلاد در نوروز امسال، حضور اقوام و عشایر از گوشه و کنار ایران نیز بسیار جدی بود. این بخش نیز با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد. در این بخش شهروندان در ارتباطی رو در رو با اقوام با ابعاد مختلف زندگی اقوام و آیین‌های نوروزی آنها آشنا شدند. اقوام دعوت شده در این بخش هم شامل کرد، گیلک، لر، آذری، عرب، بختیاری، بلوچ، مازندرانی و خراسانی بودند.

میلاد، میزبان گردشگرانی از تمام ایران

میلاد، میزبان گردشگرانی از تمام ایران

آمارهای نهایی که بعد از پایان نوروز اعلام شد نشان می‌دهند که بیش از نیم‌میلیون نفر در طول اجرای برنامه‌های نوروزی از برج میلاد بازدید کرده‌اند. این خبر را فرزاد هوشیار‌پارسیان، مدیرعامل برج میلاد تهران اعلام کرد. وی درباره میزان استقبال گردشگران نوروزی از نماد ملی تهران گفت: درحالی‌که ما با آمادگی کامل برای رشد جمعیت تهرانگردان برنامه‌های ویژه برج میلاد را نسبت به سال‌های گذشته گسترش داده‌بودیم اما استقبال به شکل غیرمنتظره‌ای بیشتر از پیش‌بینی ما بود. تنها در دو روز نخست بازدید 160هزار نفر گردشگر از برج میلاد تهران بازدید کردند که این همه نشان داد که تا پایان تعطیلات نوروزی امسال، برج میلاد میزبان مهمانان بی‌شماری خواهد بود.

وی گفت: با توجه به شرایط، ما خود را آماده استقبال گسترده از مردم کرده ‌بودیم. انتظار می‌رفت روزانه نزدیک به 12هزار بازدید‌کننده داشته‌باشیم اما در طول تعطیلات نوروز امسال بازدیدها بسیار بیشتر از انتظار ما بود و به بیش از 35هزار بازدید‌کننده در روز رسید.

مدیرعامل برج میلاد با اشاره به رشد 300درصدی بازدید‌کنندگان از جشنواره نوروزی برج میلاد نسبت به سال گذشته توضیح داد: بیش از نیم میلیون نفر در طول تعطیلات نوروز امسال از جشنواره نوروزی برج میلاد بازدید‌کردند، درحالی‌که این رقم در سال گذشته 160هزار نفر ‌بود. آمارها نشان می‌دهد که در کنار استقبال پایتخت‌نشینان از برج میلاد تهران، گردشگران اصفهانی، تبریزی، ارومیه‌ای و اردبیلی بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از برج را به‌خود اختصاص داده بودند. در ایام تعطیلات نوروزی، برج میلاد تهران هزار و 893 مهمان خارجی نیز داشت.

کد خبر 209155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز