شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفر وزیر خارجه امریکا به کره جنوبی به اعتراضاتی دامن زده است که در آن تظاهر کنندگان خشم خود را از سیاست‌های واشنگتن در شبه جزیره کره اعلام کرده‌اند.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، جان کری روز جمعه (۲۳ فروردین) برای مذاکره با یون بیونگ سی، همتای کره‌ای خود وارد کره جنوبی شد تا مراتب حمایت فراوان واشنگتن از متحد نظامی خود را در بحبوحه تنش‌های فزاینده با همسایه شمالی‌اش به سئول ابلاغ کند.

تظاهرکنندگان با تجمع در مقابل ساختمان وزارت خارجه کره جنوبی در سئول بر ضد تمرینات نظامی بین کره جنوبی و امریکا اعتراض کردند و از کری خواستند برای انجام مذاکرات صلح به کره شمالی سفر کند.

این فعالان ضد جنگ همچنین خواهان پایان یافتن تحریم‌های کره شمالی شدند.

معترضان، امریکا را در زمینه دامن زدن به تنش‌های ۲ کره مقصر دانستد و ارتش این کشور را به بهره برداری از تنش‌ها در این منطقه متهم کردند.

کری که در یک کنفرانس خبری با همتای کره‌ای خود در سئول صحبت می‌کرد درباره پرتاب احتمالی موشک هسته‌ای به کره شمالی هشدار داد و گفت این اقدام یک «خطای بزرگ» خواهد بود.

کری افزود :«اگر کیم جونگ- اون تصمیم بگیرد یک فروند موشک شلیک کند چه این موشک از دریای ژاپن عبور کند و چه سایر مسیرها، وی در واقع آگاهانه بی‌اعتنایی به کل جامعه بین‌المللی و تعهداتی را که پذیرفته است برخواهد گزید و این یک اقدام تحریک آمیز و نامطلوب است که مردم را در قبال این مساله برمی‌انگیزد.»

لفاظی‌های نظامی فزاینده در شبه جزیره کره پس از آن افزایش یافت که از بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و بی-۲ با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای امریکا در رزمایش‌های مشترک نظامی این کشور با کره جنوبی استفاده شد.

پیونگ یانگ ۹ آوریل از تمامی موسسات، شرکت‌ها و گردشگران خارجی در کره جنوبی خواست این کشور را ترک کنند و هشدار داد که شبه جزیره کره در آستانه یک «جنگ گرماهسته‌ای» قرار دارد.

کره شمالی ۳۰ مارس اعلام کرد «در وضعیت جنگی» با کره جنوبی قرار دارد و هشدار داد که هر گونه اقدام تحریک آمیز از سوی سئول یا واشنگتن به آغاز یک جنگ هسته‌ای تمام عیار منجر خواهد شد.

کد خبر 208966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز