جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه از کره‌شمالی خواست به آنچه رویکرد خصمانه خواند، پایان دهد.

کره

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا کوشید گزارشی را که براساس آن کره‌شمالی امکان پرتاب کلاهک هسته‌ای دارد، کم‌اهمیت جلوه دهد. بالا گرفتن جنگ لفظی و تنش در شبه‌جزیره کره در حالی رخ می‌دهد که مردم کره‌شمالی فارغ از نگرانی در حال برگزاری جشن‌های تولد بنیانگذار کشور خود هستند و وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی با مقامات کره‌جنوبی به سئول رفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، داگ لامبورن عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه گفت ارزیابی سازمان اطلاعاتی پنتاگون با اطمینان متوسطی حاکی از این است که کره‌شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای است که می‌تواند با موشک‌های قاره‌پیما حمل شود، اما میزان اتکاپذیری آن اندک خواهد بود. اعلام یافته‌های سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا که در جلسه پرسش و پاسخ در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد، نخستین باری است که دولت آمریکا به‌طور علنی موفقیت تلاش کره‌شمالی را در این مسیر تأیید می‌کند. به‌نظر می‌رسد چاک هیگل وزیر دفاع و ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از افشای این اطلاعات در این نشست غافلگیر شدند.

پس از این نشست، مقامات نظامی آمریکا کوشیدند این ارزیابی را که نشان‌دهنده تغییر در ارزیابی رسمی آمریکا از تهدید کره‌شمالی بود، تعدیل کنند. جورج لیتل سخنگوی پنتاگون گفت اعلام این امر که حکومت کره‌شمالی آن توانایی هسته‌ای را که در گزارش اطلاعاتی یادشده به آن اشاره است، کاملاً آزموده، ساخته یا نشان داده است، دقیق نیست. یک مقام ارشد دیگر آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت کره‌شمالی‌ها هرگز توانایی انتقال کلاهک هسته‌ای را با موشک نشان نداده‌اند و فکر نمی‌کنیم آنان بتوانند اکنون این کار را بکنند.

سر در گمی مقامات آمریکایی درباره یافته‌های این گزارش در زمانی اتفاق می‌افتد که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره همچنان بالاست و پیونگ یانگ به تهدیدهای خود دایر بر حمله‌ای هسته‌ای ادامه می‌دهد. مقامات اطلاعاتی کره‌جنوبی اعلام کردند که همسایه شمالی آنان آماده پرتاب دو موشک میان‌برد است. پنتاگون نیز اعلام کرد به دقت تحرکات کره‌شمالی را زیرنظر دارد. برخی تحلیلگران معتقدند پیونگ یانگ پیش از دوشنبه که روز جشن‌های ملی در این کشور است، موشک‌های غیرهسته‌ای شلیک و آزمایش خواهد کرد.

اوباما خواستار تنش‌زدایی شد

از سوی دیگر باراک اوباما پس از دیدار با بان کی‌مون دبیر کل کره‌ای سازمان ملل گفت هیچ‌کس خواهان مناقشه با کره‌شمالی نیست، اما آمریکا آماده است اقدام‌های لازم را برای دفاع از خود به عمل آورد. وی افزود زمان آن فرارسیده است که کره‌شمالی از رویکرد خصمانه‌ای که در پیش گرفته‌ است، دست بردارد.

در پاسخ، بان کی‌مون ضمن ابراز نگرانی عمیق از تداوم تنش در شبه‌جزیره کره، از آنچه واکنش سنجیده واشنگتن به تهدیدهای پیونگ یانگ خواند، تقدیر کرد. موضوع کره‌شمالی روز پنجشنبه در نشست وزرای خارجه گروه هشت در لندن مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواست رویکردی کمتر رویارویی‌گرایانه با کره‌شمالی در پیش بگیرد. با این حال، وزرای حاضر در نشست گروه هشت کره‌شمالی را تهدید کردند درصورت انجام آزمایش موشکی جدید، با تحریم‌های شدیدتری روبه‌رو می‌شود.

آمریکا، کره‌شمالی را به‌عنوان قدرت هسته‌ای نمی‌پذیرد

از سوی دیگر، جان کری وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره بحران شبه‌جزیره کره در سئول به‌سر می‌برد. وی دیروز پس از مذاکره با همتای کره‌جنوبی خود گفت کره‌شمالی با تهدید به آزمایش موشک‌ها یا برنامه‌ هسته‌ای خود نتیجه‌ای به‌دست نمی‌آورد. وی تصریح کرد آمریکا و کره‌جنوبی، کره‌شمالی را به‌عنوان قدرت هسته‌ای نمی‌پذیرند. یون بیونگ سه وزیر خارجه کره‌جنوبی نیز تهدیدهای پیونگ یانگ را تهدیدی بزرگ برای کل جامعه بین‌المللی توصیف کرد.

نخستین سفر جان کری در مقام وزیر خارجه آمریکا به جنوب شرق آسیا چهار روز طول می‌کشد و شامل ژاپن و چین نیز خواهد شد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که همراه با کری سفر می‌کند، به آسوشیتدپرس گفت آمریکا معتقد است که کره‌شمالی برای آزمایش موشکی جدیدی آماده می‌شود و آمریکا می‌خواهد به متحدان خود نشان دهد که از آنها دفاع خواهد کرد. واشنگتن امیدوار است بتواند چین را وادار کند که کره‌شمالی را برای ایفای تعهد خود درباره توافقنامه‌های قبلی به‌منظور توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود زیر فشار بگذارد اما پاره‌ای از تحلیلگران بر این اعتقادند که این راهبرد در دو دهه گذشته مؤثر نبوده است.

چین نفوذ زیادی بر کره‌شمالی دارد. پکن حجم تجارت خود را با پیونگ‌یانگ افزایش داده است و پیوندهای نظامی نزدیکی با آن دارد. پیونگ یانگ تا به حال سه آزمایش هسته‌ای انجام و نشان داده است که می‌تواند موشک سه‌ مرحله‌ای پرتاب کند. با وجود این، درحالی‌که کره‌شمالی در عرصه خارجی حالت تهاجمی به‌خود گرفته است، در داخل جشن‌های 15آوریل آغاز شده است. این روز صد و یکمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ بنیانگذار فقید کره‌شمالی است.

کد خبر 208743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز