همشهری آنلاین: کارشناسان و متخصصان مرکز پیش‌بینی هوای فضا در سازمان اقیانوسی و اتمسفری آمریکا اعلام کردند پس از وقوع شراره بزرگ خورشیدی صبح پنج شنبه انتظار می‌رود که طی امروز و فردا ( 24 و 25 فروردین) یک طوفان ژئومغناطیسی به زمین اصابت کند.

طوفان ژئو مغناطیسی

به گزارش مهر، اگرچه شراره خورشیدی روز پنجشنبه صبح ( 22 فروردین) بزرگترین شراره خورشیدی بوده که در سال 2013 رخ داده است اما این شراره در سطح متوسط جای می‌گیرد و براساس اعلام ناسا قدرت آن تا حدی است که به صورت موقت موجب قطع ارتباطات رادیویی شد.

این انفجار بزرگ خورشیدی می‌تواند موجب ایجاد طوفان مغناطیسی در زمین شود.

این شراره خورشید به تنهایی عامل ایجاد طوفان ژئومغناطیسی نیست، بلکه آن را خروج جرم از تاج خورشید یا CNE می‌دانند، توده‌ای از پلاسما و ذرات باردار که خورشید بلافاصله پس از شراره خورشید آن را منتشر می‌کند و می‌تواند بر مگنتوسفر زمین تأثیر گذاشته و موجب طوفان شود.

شکل گیری شفق‌های قطبی تقویت شده و قابل مشاهده در نقاطی چون نیوجرسی و اورگان در عصر امروز شنبه 24 فروردین و یکشنبه 25 فروردین از جمله نتایج این طوفان ژئومغناطیسی است.

به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود؛ چرا که آنها غالبا در نیم کره شمالی رویت می‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک شده با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که آنها قابل مشاهده باشند، به طور مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است. اما به علت شکل گیری این طوفان مغناطیسی حتی ساکنان لس آنجلس که نسبت به کانادا در جنوب قرار دارند نیز می‌توانند تبعات آن را مشاهده کنند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که جرم خارج شده از تاج خورشیدی عصر امروز شنبه 24 فروردین از زمین عبور می‌کند و موجب ایجاد شرایط طوفان ژئومغناطیسی می‌شود، اما قسمت اعظم اختلالات در نتیجه این طوفان روز یکشنبه رخ می دهد.

خروج جرم از تاج خورشیدی معمولا با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌آید. حداکثر خورشید هر سه روز یک خروج جرم تولید می‌کند که این مقدار در کمترین حالت به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

هنگامی که این پدیده رخ می‌دهد اجرام به سوی زمین حرکت می‌کنند و امواج شوک به وجود می‌آورند که توان این امواج در مقیاس ترا وات است که باعث طوفان ژئومغناطیسی شده و مگنتوسفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کد خبر 208939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز