همشهری آنلاین: یاسر هاشمی با اشاره به مشورت روحانی با رئیس دولت سازندگی برای حضور در انتخابات گفت: آقای روحانی در چند مرحله با آقای هاشمی مشورت کرده و فکر می‌کنم اگر فضای انتخاباتی به همین شکل باقی بماند این مشورت‌ها تا زمان انتخابات هم ادامه پیدا کند.

روزنامه آرمان نوشت: حضور دو چهره در همایش انتخاباتی حسن روحانی خودنمایی می‌کرد؛ فاطمه و یاسر هاشمی. کسانی که گفته می‌شد به نمایندگی از آیت ا... هاشمی رفسنجانی در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند. البته جز این هم نمی‌توان برداشتی دیگر از این حضور داشت. حسن روحانی به گفته نزدیکانش می‌خواهد تا هاشمی دوم باشد، همین نظر کافی است که او در فضای سیاسی به عنوان کاندیدای هاشمی رفسنجانی تلقی شود. یاسر هاشمی هم گرچه صراحتا از حمایت پدر از حسن روحانی حرفی نمی‌زند اما تاکید می‌کند که هاشمی در ماه‌های گذشته اصلی‌ترین مشاور حسن روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات بوده است.

مهمترین اظهارات فرزند هاشمی رفسنجانی را در زیر بخوانید:

  • حضور شما و خانم فاطمه هاشمی در مراسم اعلام کاندیداتوری آقای حسن روحانی این گمانه را ایجاد کرده که آیت ا... هاشمی قصد دارند تا در انتخابات از آقای روحانی حمایت کنند. این مساله در عمل چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟

قطعا می‌تواند چنین برداشتی وجود داشته باشد و حق هم همین است که با حضور من و خواهرم در این مراسم اولین موضوعی که به ذهن ناظران سیاسی برسد همین مساله باشد. به هر حال آقای روحانی از نزدیکان آقای هاشمی هستند و در میان کاندیداهای موجود هیچ کس به اندازه ایشان با آقای هاشمی قرابت ندارد. آقای روحانی یکی از مدیران باسابقه کشور است که در طول 30 سال گذشته همواره ارتباط تنگاتنگی با آقای هاشمی چه به لحاظ اجرایی و مسائل امنیتی و چه به لحاظ مواضع سیاسی داشته است. این قرابت طبیعتا چنین برداشتی را ایجاد می‌کند، اما نه من و نه خواهرم به نمایندگی از آقای هاشمی در این مراسم حضور پیدا نکردیم.

  • آقای روحانی عنوان داشت که در صورت کاندیداتوری آیت ا... هاشمی به نفع ایشان کنار می‌رود. آیا در این خصوص آقای هاشمی تصمیم خاصی اتخاذ نکرده‌اند؟

  اگر آقای هاشمی کاندیدا شوند، به جز آقای روحانی برخی دیگر از کاندیداها هم به نفع ایشان کنار خواهند رفت و این طبیعی است اما تا این لحظه آقای هاشمی به تصمیم خاصی در این مورد نرسیده‌اند.

  •   یعنی احتمال کاندیداتوری ایشان منتفی است یا خیر؟

  من واقعا نمی‌دانم. این موضوع بستگی به شرایط دارد.

  • با توضیحات شما اینطور به نظر می‌رسد که حداقل تا این لحظه کاندیدای آقای هاشمی در این انتخابات آقای روحانی است.

  در مجموعه کاندیداها خیلی از افراد هستند که با آقای هاشمی نزدیکی و همکاری داشته اند اما قطعا در این میان و از این حیث وضعیت آقای روحانی متفاوت از دیگران است. آقای روحانی درخصوص کاندیداتوری خود مکررا با آقای هاشمی در تماس بود و مشورت می‌گرفت و در حقیقت اصلی‌ترین مشاور ایشان در این خصوص تا جایی که من در جریان هستم آقای هاشمی بوده است.

  • مشورت در چه زمینه‌ای و با چه کیفیتی؟

آقای روحانی در چند مرحله با آقای هاشمی مشورت کرده‌اند و فکر می‌کنم اگر فضای انتخاباتی به همین شکل باقی بماند این مشورت‌ها تا زمان انتخابات هم ادامه پیدا کند. آقای روحانی درخصوص مسائلی چون ارتباط و همکاری با نیروهای شاخص، احزاب و گروه‌های سیاسی با آقای هاشمی مشورت کرده و همین طور جلساتی برای تنظیم برنامه‌های خود نیز در همین خصوص با آقای هاشمی داشته است.

  • آیا آقای هاشمی قصد دارند تا در این انتخابات حمایت خود از آقای روحانی یا یک کاندیدا را به طور مشخص عنوان کنند؟

 ایشان تا حدی که در محدوده اخلاق و عرف انتخاباتی باشد قطعا اعلام نظر خواهند کرد. خیلی‌ها در جامعه منتظر موضع گیری آقای هاشمی هستند و ایشان هم این انتظارها را تا جایی که امکان داشته و مثبت باشد بی پاسخ نمی‌گذارند.

  • دلیل اینکه از اعضای خانواده آقای هاشمی شما و خانم فاطمه هاشمی در مراسم اعلام کاندیداتوری آقای روحانی شرکت کردید، چیست؟

 دلیل این مساله تنها این بود که امکان حضور برای دیگران مهیا نبود و جمع شدن هر 5 نفر ما در آن مراسم کمی سخت بود. من هم البته تنها با نظر شخصی خودم در این مراسم حاضر شدم و این نبود که قبل از آن هماهنگی خاصی شکل گرفته باشد.

  • نظر اعضای خانواده درخصوص مواضع آقای هاشمی در این انتخابات چیست؟ به خصوص درمورد کاندیداتوری ایشان.

  درمورد کاندیداتوری که همه ما نظر منفی داریم. بهتر می‌بینیم که آقای هاشمی حداکثر در مقام یک چهره تاثیرگذار به حمایت از یک کاندیدا بسنده کنند.

  •   اگر شرایط طوری باشد که حضور آقای هاشمی در قامت کاندیدا الزامی به نظر برسد چه؟

 این بسته به تشخیص خود ایشان است. اگر به این تشخیص برسند دیگر نظر تنها خانواده مهم نیست. به هر حال نظر خانواده تنها قسمتی از فاکتورهایی است که باعث تصمیم گیری ایشان می‌شود. قطعا اگر شرایط به گونه‌ای باشد که ایشان احساس کنند که باید وارد شوند این کار را خواهند کرد.

کد خبر 208828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز