گروه ادب و هنر - احمد افشار: ابراهیم حسن‌بیگی از نویسندگان نسل اول داستان انقلاب، متولد1336 گرگان است.

کتاب رمان قدیس

 از این نویسنده تاکنون آثار متعددی در قالب داستان و رمان به چاپ رسیده که در اغلب آنها تجربیات سفر حسن‌بیگی به نقاط مختلف کشور قابل مشاهده است. وی تا به حال در مسابقات و جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و موفق به کسب جوایزی هم شده است. آثار او طی سال‌های 1375، 1377، 1379و 1381 به‌عنوان برگزیده در زمینه ادبیات انقلاب و دفاع‌مقدس انتخاب شده و جوایز متعددی کسب کرده است. از دیگر آثار وی می‌توان به «معمای مسیح»، «چته‌ها»، «جشن گندم»، «مروارید ری»، «شش تن یک فریاد»، «کمیل»، «نیکوتر از طلا»، «عمو جان عباس» و... اشاره داشت. هرچند بهانه گفت‌وگوی ما با این نویسنده رمان قدیس بود، اما از کارهای جدیدش هم جویا شدیم. حسن بیگی با بیان اینکه از مجموعه طرح رمان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش از این رمان «طوطی و چراغ جادو» به چاپ رسیده و سال گذشته هم رمان «امیر حسین و چراغ جادو» منتشر شده است گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن جلد سوم رمان «گیسو و چراغ جادو» هستم که فکر می‌کنم سلسله چراغ‌های جادو بتواند به پنج جلد در قالب رمان برسد و امسال منتشر شود. به‌گفته این نویسنده ترجمه انگلیسی رمان قدیس را هم خانم شقایق قندهاری آماده کرده است که امیدوارم امسال شاهد چاپ آن در کشورهای دیگر نیز باشیم.

حسن بیگی درباره ارزیابی خود از جوایز ادبی برگزار شده در سال91 گفت: به‌نظرم جوایزی که در قالب جشنواره‌های مختلف در کشور ما، هرساله تعداد زیادی از آنها برگزار می‌شود، خیلی در جهت ارتقا و رشد کیفی و کمی ادبیات نتوانسته اتفاق مهمی را رقم بزند. در واقع ادبیات راه خودش را می‌رود و جوایز هم صرفا شاید جنبه تشویقی داشته باشد. البته هیچ نویسنده‌ای به لحاظ برخورداری از مسائل مالی که این جشنواره‌ها دارد، شاید بدش نیاید که اثرش برگزیده شده و جوایزی هم بگیرد و این شاید تأثیر کمی هم در زندگی اقتصادی‌اش داشته باشد. اما واقعیت این است که من ندیدم برگزاری این جوایز توانسته باشد در فروش کتاب مؤثر باشد و یا ترغیب و تشویق نویسنده به نوشتن بیشتر در حوزه مورد نظر بیشتر شود. به اعتقاد من نویسنده کار خودش را انجام می‌دهد و البته امیدوار هستم که این جوایز به آثار شاخص توجه بکنند ولی خود من و دوستانی که من می‌شناسم هیچ‌کدام برای اینکه در جشنواره‌ای اثرمان برنده شود و جایزه‌ای بگیریم، هیچ اثری را به این نیت نمی‌نویسیم. اما بعد از نوشتن کتاب‌ها، ممکن است این آثار مورد نظر و دلخواه برگزارکنندگان باشد و جایزه‌ای هم بگیرد.

قدیس عنوان اثری است از این نویسنده که در آن با شیوه‌ای نو، زندگی امام علی(ع) به رشته تحریر درآمده است. موضوع این اثر که در قالب رمان نوشته شده، داستان مردی مسیحی را روایت می‌کند که در پی شناخت شخصیت امیرالمومنین علی(ع)، به تحقیق درباره حکومت پنج ساله امام علی(ع) پرداخته و با ذکر یکی از ویژگی‌ها و ابعاد زندگی امام، آن دوران را با زبانی داستانی روایت می‌کند. نویسنده در این اثر کوشیده تا معنای حکومت اسلامی از دیدگاه امیرالمومنین(ع) به تصویر کشیده شود.

حسن بیگی درباره اینکه چگونه بخشی از زندگی حضرت علی(ع) را با استفاده از روایات مستند تاریخی، با بخشی از زندگی یک کشیش در دوران معاصر گره زده است، گفت: در قدیس قصد من این بود که شخصیت حضرت علی(ع) را معرفی بکنم؛ به‌خصوص پس از نگارش رمان «محمد(ص)» همیشه به‌دنبال این فرصت بودم تا رمانی درباره حکومت امیرالمومنین(ع) بنویسم و به‌نظرم رسید رمان حضرت علی(ع) می‌تواند ادامه و کمکی باشد در جهت معرفی افکار و اندیشه شخصیت پیامبر(ص) و امام علی(ع). بنابراین وقتی قصد داشتم در مورد آن حضرت کار کنم، در موضوع حکومت پنج ساله این امام معصوم به شخصیت فردی، عدالت، مردم داری و ارتباط امام با مردم و حتی با مخالفینش که از مباحث خیلی خاص است و در کمتر حاکمیتی شما شبیه آن را در حال حاضر مشاهده می‌کنید، پرداختم و این بخش از تاریخ را توانستم تا حدی در این اثر برجسته‌تر بکنم. در واقع قصدم تلنگری بود تا ما ایرانی‌ها به‌نوعی با امام علی(ع) و حکومت داری‌اش بیشتر آشنا شویم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هرکس از یک زاویه به شخصیت آن بزرگوار پرداخته است و من هم به‌عنوان نویسنده با استفاده از مطالب نهج‌البلاغه و آنچه علما بارها در منابرشان گفته‌اند، در قالب هنری و با شیوه خاص خودم به‌گونه‌ای دیگر به این موضوع پرداختم تا بتواند تأثیرگذاری بیشتری بین مخاطبین داشته باشد و در واقع از نظر محتوا حرف تازه‌ای نزده‌ام. این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا درباره کشیش داستان که در نهایت مرید امام(ع) می‌شود اغراق نشده است، گفت: همانطور که گفتم قصدم این بود که شخصیت حضرت علی(ع) را به شیوه جدیدتری ارائه دهم و ماجرای کشیش بهانه روایت بود. البته از اول هم یک مقدار علاقه‌مندی به شخصیت امام(ع) در این فرد وجود داشته که در نهایت مرید امام هم می‌شود. چرا که این شخصیت با یافتن یک متن قدیمی درباره امام‌علی(ع)، مدت‌ها پس از کنکاش و پژوهش و تحقیق و بررسی در زمینه شخصیت امام علی(ع) در نهایت تحت‌تأثیر شخصیت آن حضرت قرار گرفته و به ایشان علاقه‌مند می‌شود و من فکر نمی‌کنم در این‌باره اغراق شده باشد.

او اضافه می‌کند: مخاطب پس از خواندن این رمان با این سؤال مواجه می‌شود که چطور کشیش داستان وقتی برای نخستین بار درباره شخصیت امام علی(ع) تحقیق و بررسی می‌کند، تحت‌تأثیرش قرار می‌گیرد. پاسخ روشن است؛ ما چون دائما با واژه علی(ع) ارتباط داریم، این تکرارها یک مقدار از تأثیر روی ما کم کرده است. بنابراین خواستم مخاطب را به تفکر در این زمینه وادار کنم.

کد خبر 208776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز