همشهری آنلاین: غلامحسین صدری افشار، چهره برجسته فرهنگ نگاری در مراسم ترحیم دوستش دکتر محمود عبادیان از او و سجایای علمی و اخلاقی‌اش گفت.

عبادیان صدری افشار

به گزارش ایسنا در این مراسم که بعدازظهر جمعه، 16 فروردین‌ماه در مسجد الجواد (ع) برگزار شد، غلامحسین صدری افشار از محمود عبادیان به عنوان دوستی خوب و استادی مبرز یاد کرد و گفت: دکتر محمود عبادیان کودکی را با فقر و دشواری بسیار آغاز کرد؛ فقری که می‌توانست او را نابود کند، اما در عوض از وی انسانی محکم رقم زد و توانست با دست خالی و کارگری به بالاترین مدارج علمی دست پیدا کند. آن‌طور که خودش به ما می‌گفت، پدرش کارگر بافنده بود و به دلایلی از کار افتاده شد. آن‌ها ناچار شدند به تهران مهاجرت کنند و عبادیان با پادویی در کارگاه کفش‌سازی دیپلمش را گرفت و به استخدام شرکت نفت درآمد.

یکی از سه مولف فرهنگ سه جلدی فارسی معاصر در ادامه متذکر شد: بعد از کودتای 28 مرداد، عبادیان دستگیر و زندانی و شکنجه شد و در زندان نیز یک چشمش را از دست داد. پس از آزادی از زندان به چک رفت و آن‌جا تحصیلات دانشگاهی‌اش را ادامه داد و دکترای فلسفه گرفت و سال‌ها در دانشگاه‌های چک اسلواکی سابق تدریس کرد. پس از آن به آلمان رفت و دوباره مجبور به گذراندن دوره دکتری شد و از رساله دکتری‌اش در آلمان با موضوع زیباشناسی دفاع کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و دیگر دانشگاه‌های تهران چند نسل از دانشجویان فلسفه را تربیت کرد و به جامعه علمی تحویل داد.

صدری افشار تصریح کرد: محمود عبادیان مردی بزرگ‌، منظم، دقیق، کم‌حرف‌، گزیده‌گو و بسیار وارسته بود.

more

 درباره مردی بزرگ؛به یاد دکتر محمود عبادیان

در مراسم یادبود محمود عبادیان، جمعی از اهل فرهنگ و قلم، برخی از استادان دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین استادان فلسفه از دانشگاه تهران به همراه دانشجویان این استاد فقید حضور داشتند.

کد خبر 207457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز