گروه بورس:سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون به‌طور متوسط 6.6درصد بازده به‌دست آورده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، امسال هم مطابق سنت سال‌های گذشته بازار سهام روز‌های خوشی را در ابتدای سال سپری کرد و سرمایه‌گذاران توانستند در یک مدت کوتاه بازده مناسبی از محل سرمایه‌گذاری در بورس به‌دست بیاورند. در طول چند سال گذشته بازار سهام در روز‌های نخست سال با صعود زیادی مواجه شده است، هر چند این صعود معمولا تا قبل از فصل مجامع در تیر‌ماه هر سال ادامه داشته و پس از آن فروکش می‌کرده اما در همین مدت اندک برخی از سهامداران سود‌هایی فراتر از بازار سهام به‌دست آورده‌اند.

پارسال هم این رویه تکرارشد و بورس تهران در ابتدای سال با صعودی سریع مواجه شد اما از اواسط اردیبهشت‌ماه به‌دلیل بروز برخی مسائل سیاسی با نزول شدید مواجه شد و حتی بازده بورس تهران در یک رویداد کم سابقه به قدری کاهش یافت که سهامداران با زیان زیادی مواجه شدند اما با آغاز پاییز ورق برگشت وهمزمان با پایان شهریور و آغاز مهر‌ماه بار دیگر شاخص‌های بورس تهران روند صعودی در پیش گرفت و در پایان سال 91سهامداران توانستند در مجموع 46.8درصد سود به‌دست بیاورند که تقریبا همه این بازده در نیمه دوم سال برای سهامداران به‌دست آمد.

کارشناسان معتقدند که ممکن است این رویه امسال هم با توجه به نزدیک بودن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد‌ماه تکرار شود اما امیدوارند امسال هم بازار سهام در نیمه دوم سال روند صعودی در پیش بگیرد.بورس تهران نشان داده است که با تغییر دولت به‌دلیل ناشناخته بودن رویکرد‌های اقتصادی دولتی جدید در یک دوره کوتاه‌مدت پس از تغییر دولت، با نزول مواجه می‌شود اما پس از اجرای اولیه برنامه‌های اقتصادی دولت بار دیگر روند رو‌به‌رشد خود را از سر می‌گیرد.

در کنار فضای سیاسی حاکم بر کشور نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری برای بورس تهران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فعالان بازار سهام معتقدند که با توجه به آنکه نسبت قیمت به درآمد کل بورس تهران در محدوده5.7مرتبه است هنوز امکان افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورس وجود دارد و سرمایه‌گذاران با این استدلال امیدوارند بازده بیشتری نسبت به سال گذشته به‌دست بیاورند.

بازده 6.6درصدی بورس

آمارهای رسمی بورس تهران ازمعاملات بازار سهام نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون معاملات بازار سهام طی 11روز کاری ادامه داشته و در طول این مدت شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است 6.6درصد صعود کرده و ‌این به معنای آن است که سرمایه‌گذاران به طور متوسط این میزان سود کرده‌اند. این شاخص از ابتدای سال تاکنون دو‌هزارو492واحد رشد کرده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات بورس تهران هم در هفته سوم فروردین به‌نحو چشمگیری رشد کرده و در یک رویداد کم‌سابقه معادل 1390درصد افزایش یافته است. با محاسبه میزان معاملات بازار سهام در هفته سوم، سهامداران در مجموع از ابتدای سال تاکنون سه‌میلیارد سهم را به ارزش چهار هزارو324میلیارد تومان در بورس دادوستد کرده‌اند. سهامداران بورس تهران در 12‌ماه پارسال در مجموع 25هزارو 700میلیارد تومان سهام در بورس خرید و فروش کرده‌اند. همچنین درطول این مدت 94هزارو926نفر در داد و ستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند.

اطلاعات رسمی بورس تهران بیانگر آن است که ارزش کل بورس تهران در پایان هفته گذشته به مرز 182هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که ارزش کل بورس تهران در طول 11روز معاملاتی امسال، 11هزار میلیارد تومان رشد کرده است. ارزش کل بورس تهران در ابتدای سال جاری 171هزار میلیارد تومان بود.

مسئولان بورس تهران امیدوارند که با عرضه سهام دو شرکت بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس و نفت و گاز تأمین که پیش‌بینی می‌شود جمعا نزدیک به 25هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شوند، ارزش بورس تهران هم در چند‌ماه آینده از مرز 200هزار میلیارد تومان عبور کند.

کد خبر 208738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز