گروه بورس: در آستانه حراج بزرگ سال، بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را روی سایت اینترنتی خود قرار داد.

به گزارش همشهری، براساس این اطلاعیه، سازمان خصوصی‌سازی‌، امروز (سه‌شنبه) تعداد یک میلیارد و 239میلیون و 430هزار و 697 سهم، معادل پنج درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند. سهام این شرکت به‌عنوان چهارصد و هفتاد و چهارمین شرکت پذیرفته شده برای دومین‌بار پس از پذیرش و درج نام عرضه خواهد شد.

سازمان خصوصی‌سازی‌ روز 28 اسفندماه سال 91، پنج درصد از سهام صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را در بورس اوراق بهادار عرضه کرد اما با اقبال خریداران مواجه نشد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با سرمایه 24.7هزار میلیارد ریال به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی دارای 15شرکت فرعی است.

اوضاع بورس در آستانه عرضه

اعلام برنامه عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در یک‌ماه گذشته تأثیر زیادی بر روند فعالیت بازار سرمایه داشته به‌طوری که سهامداران با نقد کردن دارایی خود نقدینگی لازم را برای خریداری این سهم تجهیز کردند. در آستانه نخستین عرضه از سهام یک شرکت دولتی در بورس تهران، مهم‌ترین دغدغه و نگرانی بازار، نحوه کشف قیمت آن است. گفته می‌شود قیمت مورد نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ در حدود 900تومان است و سهامداران قیمت 600تومان را برای خرید این سهم درنظر گرفته‌اند.

شروط سازمان خصوصی‌سازی

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم با توجه به شایعات موجود اعلام کرد: سهام هلدینگ خلیج‌فارس کمتر از قیمت کارشناسی شده به فروش نمی‌رسد. حسن محمد تبار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قیمت سهام هلدینگ خلیج‌فارس در روز عرضه و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. محمدتبار در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان خصوصی‌سازی‌ قیمت خود را کاهش خواهد داد، گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ قیمت کارشناسی‌شده‌ای دارد و نمی‌تواند سهام هلدینگ را کمتر از قیمت کارشناسی شده به فروش برساند.

شایعه توقف عرضه

همزمان با این تحولات دیروز شایعه‌ای در بازار مبنی بر توقف عرضه هلدینگ خلیج‌فارس منتشر شد. مرتضی رحیمیان رئیس امور مجامع شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با سایت اقتصاد پرس، با اشاره به اینکه او نیز این خبر را از رسانه‌ها شنیده، نه از منابع رسمی، اعلام کرد: درصورت درست بودن این خبر مجموعه نفت از آن استقبال خواهد کرد چون برای خصوصی‌سازی‌ هلدینگ خلیج‌فارس صورت‌های مالی و حساب‌های این شرکت را شفاف نمی‌داند.

او افزود: باید همه‌‌چیز شفاف باشد ولی سازمان خصوصی‌سازی‌ نسبت به عرضه آن اصرار دارد. اما در مقابل محمود خواجه نصیری رئیس اداره نظارت بر بازارهای سازمان بورس این موضوع را در حد یک خبر غیررسمی تلقی کرد و گفت: تصمیم جدیدی برای عرضه نکردن هلدینگ خلیج‌فارس نگرفته‌ایم و با توجه به تکمیل شدن اطلاعات این عرضه، روز سه‌شنبه انجام خواهد شد.

کد خبر 209251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز