جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر آموزش وپرورش در جمع معاونان توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش وپرورش سراسر کشور اعلام کرد: صرفه جویی بهینه و دقت در صرف هزینه‌ها یک ضرورت است.

دولت تاکنون هرآنچه مورد نیاز این دستگاه اجرایی بوده را در حد توان تأمین کرده است، ما نیز باید تلاش کنیم تا با دقت در صرف هزینه‌ها و صرفه‌جویی بهینه ادامه راه را طی کنیم. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: مدیران باید با حساب و کتاب دقیق، مشخص و جمع‌بندی امور مالی وهزینه‌ای، از هرگونه سوءاستفاده و اجحاف به آموزش وپرورش و فرهنگیان پیشگیری کنند. وی با بیان اینکه سال 91سخت‌ترین سال از نظر مالی و پشتیبانی برای آموزش و پرورش بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش توانست با تلاش و کوشش مجموعه مدیران و دیگر نیروها، اعتبارات مورد نیاز خود را تأمین و دریافت کند.

کسری بودجه از کتمان تا تأیید

وزیر آموزش و پرورش سال گذشته بارها اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش کسری بودجه ندارد، برای مثال وی مرداد 91دراردوگاه باهنر در جمع خبرنگاران گفت: «آموزش و پرورش به هیچ عنوان کسری بودجه ندارد». وی همچنین مهر‌ماه گذشته نیز درباره وضعیت بودجه‌ای اظهار کرد: تا امروز از نظر بودجه مشکلی نداشته‌ایم.

حاجی‌بابایی بهمن‌ماه 91نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقتی به مدرسه‌ای سرانه نداده‌ایم چگونه پول برق بدهند؟ تا زمانی که سرانه مدارس اعلام نشده و بودجه ابلاغ نشده است برق، گاز و آب مدارس قطع نخواهد شد. تا بهمن سال گذشته برخی مسئولان مانند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از پرداخت سرانه به مدارس عادی دولتی سخن می‌گفتند که بسیاری از مدیران مدارس اعلام کردند سرانه‌ای به‌حساب مدارس واریز نشده و اگر مسئولان مدعی هستند سرانه پرداخت شده است اسامی مدارسی که سرانه دریافت کرده‌اند اعلام شود.

البته معاون اول رئیس‌جمهور نیز مهر گذشته اعلام کرد که بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم چهار برابر دولت‌های گذشته بوده است. طی یک‌سال گذشته سرانه‌ای به مدارس عادی دولتی پرداخت نشده و این مدارس با مشارکت پدران و مادران دانش‌آموزان اداره شده و در بسیاری از موارد اولیای مدارس دولتی اعم از عادی و خاص با فشار از مردم پول دریافت کرده‌اند که گزارش‌هایی در این‌باره در رسانه‌ها منتشر شده است. دریافت اجباری پول از پدران و مادران دانش‌آموزان در مدارس دولتی در حالی است که براساس اصل 30قانون اساسی تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دولتی رایگان است. طبق این اصل دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای شهروندان فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش گفته که دولت تاکنون هرآنچه مورد نیاز این دستگاه اجرایی بوده را در حد توان تأمین کرده است. اگر بودجه مورد نیاز تأمین شده است پس چرا سرانه مدارس پرداخت نشده است؟ آیا فقط مدیران باید دقت کنند تا به آموزش و پرورش و فرهنگیان اجحاف نشود، دانش‌‌آموزان و پدران و مادران آنها هرگز مدنظر نیستند، آنچنان که از سخنان وزیر استنباط می‌شود امسال هم دریافت پول از پدران و مادران دانش‌آموزان ادامه خواهد داشت. البته هنوز مطالبات فرهنگیانی که در امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی‌ماه سال تحصیلی 91-90مشارکت داشته‌اند پرداخت نشده است و فرهنگیان نسبت به این مسئله انتقاد دارند.

کد خبر 208734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز