همشهری آنلاین: نخست‌وزیر عراق در یادداشتی که در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» به چاپ رسید ضمن تأکید بر رابطه تاریخی، فرهنگی و مذهبی با ایران گفت که عراق یک کشور تحت سرپرستی آمریکا نیست.

به گزارش فارس، «نوری مالکی» در یادداشتی که در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» به چاپ رسید در سالگرد اشغال عراق اعلام کرد: امروز، در دهمین سالگرد سرنگونی «صدام حسین»، بحث‌هایی درباره این مسئله پیش آمده که آیا سرنگونی رژیم او ارزش داشته است یا خیر و همچنین مسیر روابط آمریکا و عراق تحت تأثیر این ایده قرار گرفته است که آمریکا عراق را باخت.

عراق امروز بهتر از عراق تحت دیکتاتوری ظالمانه صدام است

وی تأکید کرد: عراق علیرغم تمامی مشکلاتی که در یک دهه گذشته متحمل شده است، اکثریت قریب‌ به اتفاق مردم این کشور بر این باورند که عراق امروز بسیار بهتر از عراقی است که تحت دیکتاتوری ظالمانه «صدام» بود.

نخست‌وزیر عراق در خصوص دولت خود اینگونه گفت: عراق در حال ایجاد یک نظام سیاسی جامع است که در آن انتخابات چندحزبی آزاد، یک دولت چند قومی و یک نظام قضایی مستقل وجود دارد. تولید ناخالص داخلی ما در ظرف سال 2016 سالانه به طورمیانگین حداقل 9.4 درصد رشد خواهد داشت. سال گذشته ما از ایران پیش افتادیم و توانستیم دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام «اوپک» شویم.

عراق کشور تحت سرپرستی آمریکا نیست

مالکی در خصوص مستقل بودن دولت عراق تصریح کرد: عراق کشور تحت سرپرستی آمریکا نیست. آمریکا یک شریک مقتدر است. شرکا همیشه با یکدیگر توافق ندارند بلکه عقاید یکدیگر را در نظر می‌گیرند و به آن احترام می‌گذارند به همین منظور ما از آمریکا می‌خواهیم که عقاید عراق در زمینه‌های مسائل چالشی به ویژه مسائلی که از اهمیت منطقه‌ای برخوردار هستند، را نیز در نظر بگیرد.

عراق به روابط با تمامی همسایگان خود متعهد است

او می‌گوید: عراق درحال گسترش سیاست خارجی مستقل است و قصد ندارد جنگ‌های صدام تکرار شود. ما به روابط خوب با تمامی همسایگان خود متعهد هستیم. ما دست دوستی به سوی اردن، ترکیه، عربستان سعودی و کویت دراز می‌کنیم و همچنین ما با دارا بودن مرز 376 مایلی با سوریه و 906 مایلی با ایران، منافع حیاتی در داشتن روابط باثبات و غیرخصمانه با این کشورها داریم.

سوریه به راه‌حلی نیاز دارد که از طریق مذاکره حاصل شود

نخست‌وزیر عراق در خصوص اهمیت سوریه اینطور توضیح داد: در خصوص مسئله سوریه اینطور می‌توان تصور کرد که پیروزی نظامی دولت یا مخالفان نمی تواند به صلح و ثبات منتهی شود، تنها راه‌حلی که از طریق مذاکره حاصل شود می‌تواند برآیندی داشته باشد، بنابراین ما مخالف هرگونه انتقال سلاح به دولت و مخالفان هستیم و در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که محدوده هوایی و قلمرو ما برای انتقال چنین سلاح‌هایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مالکی تصریح کرد: بعلاوه، نظامی کردن بیشتر درگیری‌ها (در سوریه)، تنها رنج غیرنظامیان را افزایش می‌دهد و گروه‌های افراطی از جمله دشمن مشترک ما، القاعده، را تقویت می‌کند. ما بسیار از این ایده شایع شده در آمریکا که هرگونه برآمدی در سوریه که بشار اسد را از قدرت حذف کند، بهتر از وضع کنونی است، گیج و مات شدیم. سوریه‌ای که به طور کل یا نسبی توسط القاعده و گروههای وابسته به آن کنترل شود، برای هر دو کشور ما و سوریه خطرناک تر از هرچیزی است که ما هم‌اکنون شاهد آن هستیم.

مسلح کردن شورشیان افغانستان این کشور را به کشور طالبان و القاعده تبدیل کرد

وی در ارتباط با بی‌اساس بودن ادعای آمریکا در زمینه سوریه بدون اسد گفت: آمریکا باید به یاد داشته باشد که پیامدهای ناخودآگاه مسلح کردن شورشیان در افغانستان برای مبارزه با جماهیر شوروی سابق، این کشور را به کشور طالبان و القاعده تبدیل و دگرگون کرد.

عراق خواستار تکرار جنگ 8 ساله تهران و بغداد نیست

در این یادداشت واشنگتن پست به قلم نوری المالکی آمده است: طولانی‌ترین مرز عراق با ایران است و ما نمی‌خواهیم جنگی که به کشته شدن هزاران نفر از مردم عراق و ایران در دهه 1980 رخ داد، مجددا تکرار شود. ما خواستار خاورمیانه‌ بدون سلاح‌های کشتار جمعی هستیم که در آن دولت‌ها بیش از آنکه به درگیری و رقابت برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متعهد باشند، به پیشرفت و همکاری متعهد هستند. اما درباره مسئله سوریه ما به دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز هستیم.

مردم عراق و ایران روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارند

نخست‌وزیر عراق به اهمیت روابط بغداد و تهران اشاره کرد و گفت: مردم عراق و ایران روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارند. در عین اینکه ما خواستار ثبات روابط با ایران هستیم هرگز چاپلوس نیستیم. عراق پیرو یک سیاست خارجی مستقل است که بر اساس منافع مشخص خود می‌باشد و تصمیم ما برای امضای توافقنامه چهارچوب استراتژیک با آمریکا و همچنین تعهد ما برای حفظ شراکت مستحکم با آمریکا در سطوح سیاسی، امنیتی و اقتصادی همین امر را کاملاً ثابت کرده است.

اکثریت مردم عراق می‌خواهند خواسته‌های خود را از طرق دموکراتیک بیان کنند

وی در خصوص رابطه با آمریکا ادامه داد: همکاری ما با آمریکا ادامه دارد تا به ثمره بنشیند و امید داریم که این روند تسریع داشته باشد و بتوانیم حتی بیشتر به آن رابطه انرژی بخشیم. در حالیکه سفر ما از استبداد به دموکراسی آسان نبوده است، بهار عربی نشان داده است که تمام کشورهایی که از چنین گذاری (سیاسی) عبور می‌کنند با ناآرامی و آشفتگی روبرو هستند. اعتراضات در چندین شهر عراق نمایانگر این واقعیت است، در حالیکه عناصر فرقه‌ای خواستار خشونت هستند، اکثریت مردم عراق می‌خواهند تقاضاهای خود را از طرق دموکراتیک بیان کنند. مردم عراق می‌توانند با انتخابات استانی این ماه و انتخابات پارلمانی ماه آینده، اختلافات خود با رأی‌هایشان و نه گلوله‌هایشان رفع کنند.

مالکی در پایان گفت که از آنجایی که عراق پنجمین ذخیره نفت خام آزمایش شده جهان را دارا است، می‌تواند یکی از شرکای مهم و تأمین کننده انرژی برای آمریکا باشد و از آنجاییکه عراق به زیرساخت‌هایی برای احیای انرژی برق و آب نیاز دارد، پیشنهاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌های آمریکایی مطرح کرده است.

کد خبر 208448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز