همشهری آنلاین: اسناد محرمانه‌ای که اخیرا به دست کمیته تحقیقات جنگ عراق موسوم به «کمیته چیلکات» در انگلیس رسیده، نشان می‌دهند در سال 2002 به تونی بلر گفته شده عراق سلاح کشتار جمعی مهمی ندارد و لیبی در حال پیشبرد فعالانه برنامه تسلیحات هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، یک سال پیش از آن که تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، کشورش را وارد جنگ با عراق کند، افسران اطلاعاتی به تونی بلر هشدار داده بودند عراق سلاح کشتار جمعی مهمی ندارد.

بر اساس شواهد محرمانه‌ای که به کمیته تحقیقات جنگ عراق داده شده، فاش کرد که در سال 2002 به تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس گفته شده بود لیبی به نسبت عراق یک تهدید بسیار بزرگتر است و در حال پیگیری یک برنامه فعال تسلیحات هسته‌ای است.

در مقابل یک افسر بلند پایه سرویس اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به MI6 اظهار داشت که 12 ماه پیش از جنگ عراق مشخص بود که صدام سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی ندارد.

این مقام اطلاعاتی که نام خود را فاش نساخت، گفت که تسلیحات کشتار جمعی در عراق بسیار بسیار کوچک هستند به حدی که می‌توان آنها را در یک تریلی یا تانکر نفت جاسازی کرد.

تونی بلر در آن زمان دریافته است که تهدید واقعی لیبی است اما در تاریخ چهار آوریل 2002 یک روز پیش از سفر تونی بلر به آمریکا برای دیدار با جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا، آن گونه که گفته شده تونی بلر دریافته که تداوم استدلال علیه صدام و مساله سلاح‌های کشتار جمعی عاقلانه نیست.

با این حال در آستانه جنگ عراق در سال 2003 تونی بلر مدعی شد، اطلاعات مربوط به برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق، "دقیق، گسترده و موثق" هستند. اما هیچ سلاح کشتار جمعی پیدا نشد و کمیته تحقیقات چیلکات با شهادت‌های بسیاری رو به رو شد که اطلاعات غرب درباره سلاح‌های صدام را زیر سوال می‌برد.

یک افسر سرویس اطلاعاتی MI6 اظهار داشت: خطر سلاح‌های کشتار جمعی عراق در ذهن چند دانشمند بود که ما با آنها هرگز ملاقات نکردیم.

کمیته تحقیقات چیلکات که یک سال است انتشار گزارش آن به تاخیر افتاده، همچنین برخی اسناد محرمانه دولتی را مشاهده کرده که نشان می‌دهند تونی بلر و جورج بوش در ملاقات خود در آوریل 2002 در تگزاس معاهده‌ای را به منظور اقدام علیه عراق امضا کردند.

انتظار می‌رود کمیته تحقیقات چیلکات اواخر سال جاری در یافته‌های خود به شدت از تونی بلر انتقاد کند.

کد خبر 207978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز