دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که سازمان ملل در گزارشی نسبت به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی در کشورهای اتحادیه اروپا هشدار داده است، هزاران نفر از جوانان اسپانیا بار دیگر در اعتراض به شرایط اقتصادی و نرخ بالای بیکاری، در این کشور و ۳۰ شهر دیگر جهان دست به تظاهرات زدند.

اروپا

شهرهای مختلف اسپانیا ازجمله مادرید،بارسلونا و زاراگوزا در حالی شاهد اعتراض‌‌مجدد مردم این کشور به شرایط بد اقتصادی بودند که برای نخستین‌بار به‌صورت همزمان و زنجیره‌ای تجمع جوانان اسپانیایی همراه با تظاهرات داخل این کشور در مقابل سفارتخانه‌های اسپانیا در ۳۰ شهر مختلف جهان برگزار شد.

در مادرید، پایتخت اسپانیا هزاران نفر از جوانان با برگزاری تظاهرات که توسط گروهی موسوم به «جوانان بدون آینده» سازماندهی شده بود در منطقه مرکزی شهر نسبت به نرخ بالای بیکاری که به گفته آنها باعث مهاجرت اجباری افراد زیادی شده اعتراض کردند. ده‌ها شهر دیگر اسپانیا هم شاهد تجمع‌های مشابه بود. جوانان اسپانیایی همچنین در شهرهای مختلف کشورهای دیگر از وین گرفته تا ونکوور هم اقدام به برگزاری تجمع در مقابل سفارتخانه‌های اسپانیا کردند تا اعتراض‌ها به شرایط بحرانی اقتصاد اسپانیا برای نخستین بار به خارج از مرزهای این کشور برسد.

اسپانیا با رکود شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که نرخ بیکاری را در میان افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله به ۵۵ درصد رسانده است. نرخ بیکاری کلی در این کشور هم با یک رکوردشکنی در میان کشورهای اتحادیه اروپا،۲۶ درصد شده است. کسری بودجه اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین کسری‌ها در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و تلاش دولت این کشور برای کاهش هزینه‌ها با برنامه‌های سخت ریاضت اقتصادی باعث ناآرامی گسترده اجتماعی شده و این کشور هر چند وقت یک‌بار شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردم است.

هشدار سازمان ملل درباره ناآرامی‌‌های اروپا

دور جدید تظاهرات مردم اسپانیا در حالی برگزار شده که سازمان جهانی کار(از ارگان‌های سازمان ملل متحد) در گزارشی نسبت به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داده است. در این گزارش با اشاره به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا با تهدید‌ روبه رشد ناآرامی‌های اجتماعی روبه‌رو هستند، بحران بیکاری در کشورهای عضو این اتحادیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل اعتراض‌ها معرفی شده است. گزارش تحقیقی سازمان جهانی کار نشان داده است که سیاست ریاضت اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش بیکاری در کشورهای اتحادیه اروپا بوده که تعداد افراد بیکار را در کشورهای عضو به بیشتر از ۲۶میلیون نفر رسانده است.

تلاش کامرون برای نزدیکی بیشتر اروپا

درحالی‌که با بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا قرار است در انگلیس همه‌پرسی خروج از این اتحادیه تا پایان سال ۲۰۱۷ برگزار شود، دیوید کامرون اعلام کرده که در تلاش برای نزدیک کردن کشورهای اتحادیه اروپا در میان مشکلات است. روزنامه گاردین گزارش داده که کامرون قرار است در دیدارهای خود با سران فرانسه و اسپانیا اعلام کند که کشورش به‌دنبال ارائه کردن فهرستی از درخواست‌های خود مانند یک «لیست خرید» به اتحادیه اروپا نیست؛

کامرون در تلاش است تا تنش‌های این کشور با اتحادیه اروپا را کاهش دهد. وی اعلام کرده که اصلاحات برای نزدیک شدن اعضای این اتحادیه باید در همه کشورها صورت بگیرد. کامرون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: من نمی‌خواهم به اتحادیه اروپا فهرستی از درخواست‌ها را بدهم. باید در سراسر اروپا در رابطه با مشکلات و انعطاف‌پذیری بیشتر این اتحادیه بحث و گفت‌وگو کنیم.

کد خبر 208034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز