گروه اجتماعی: به‌دنبال انتشار مطلبی تحت عنوان «تغییر دوباره در نظام آموزشی کشور» مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی به‌شرح زیر ارسال کرده است.

مدرسه

«. . . ضمن تشکر از توجه آن روزنامه وزین به مسائل آموزش و پرورش و انعکاس مصاحبه دکتر حاجی‌بابایی در یادداشتی تحت عنوان «تغییر دو‌باره در نظام آموزشی کشور» در صفحه اول روزنامه همشهری مورخ 92.1.18به استحضار می‌رساند؛ نظر به اینکه طرح تغییر نظام آموزشی براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سند تحول بنیادین براساس چهار دوره سه ساله تعریف و تصویب شده است.

مقدمات اجرای آن پیش‌بینی شده و هیچ تغییری در اصل آن صورت نگرفته است لکن به جهت سهولت در اجرای طرح برای دانش‌آموزان و خانواده‌های محترم آنان و براساس شرایط و امکانات موجود ابتدا به‌صورت 3-3-6یعنی شش ساله اول ابتدایی و دو دوره اول و دوم متوسطه برگزار و به موازات آن نیز در برخی از مدارس ابتدایی به‌صورت دو دوره سه ساله اجرا شد و هم‌اکنون طرح براساس 3-3-3-3که تعریف شده و به مرور کاملا استقرار پیدا خواهد کرد لذا استنباط آن رسانه محترم به تغییر نظام آموزشی صحیح نیست، چرا که هیچ تغییر جدیدی صورت نگرفته است و به‌عنوان مثال در 71مدرسه شهرتهران اجرا شده است و در سال تحصیلی آینده نیز اجرای آن در 256مدرسه دیگر هدف‌گذاری شده است که به‌تدریج به کل مدارس کشور تعمیم می‌یابد. ضمنا این جداسازی صرفا در حد فضای فیزیکی است.»

توضیح همشهری:

همانطور که در گزارش همشهری آمده است به گفته برخی کارشناسان و معلمان مشکلات نظام آموزشی مانند افت تحصیلی و مرتبط نبودن دروس که مسئولان وعده کرده بودند با ایجاد پایه ششم ابتدایی حل می‌شود همچنان به قوت خود باقی‌است.اما تاکنون روی نظام آموزشی 3-3-6تأکید می‌شد که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش هیچ اشاره‌ای به آن نشده است و براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساختار نظام آموزش و پرورش به 12پایه تحصیلی(چهار دروه سه ساله) تقسیم شده است و به گفته کارشناسان 3-3-6بازی با کلمات و جنبه تبلیغاتی دارد.

از طرف دیگر انتقادات به منطبق نبودن ساختار 3-3-6با سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در فرایند ایجاد پایه ششم ابتدایی نادیده گرفته شد. وزیر آموزش و پرورش سال 91در واکنش به این انتقادها به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: نظام آموزشی کشور ابتدا به یک دوره شش ساله و دو دوره سه ساله (3-3-6) و در مرحله بعد به چهار دوره سه ساله (3-3-3-3) تقسیم خواهد شد.حاجی‌بابایی اظهار کرد: سند تحول بنیادین، نظام آموزشی را به چهار دوره سه ساله تقسیم کرده و ما هم به‌دنبال تحقق آن هستیم اما در مرحله اول نمی‌توان آن را به‌طور کامل اجرا کرد لذا ابتدا نظام 3-3-6و سپس نظام 3-3-3-3اجرا خواهد شد.

پس از این سخنان دکتر علی‌اصغر کاکوجویباری طی یادداشتی در همشهری 17مرداد 91پرسش‌هایی به این شرح مطرح کرد که تا‌کنون پاسخی به آنها داده نشده است:

1- مستندات اجرای دو مرحله‌ای: آنچه درخصوص اجرای دو مرحله‌ای نظام آموزشی اعلام شده است، صرفا اظهار است یا مستندات آن هم وجود دارد؟ اجرای دو مرحله‌ای نظام آموزشی از قبل در اسناد علمی مربوط به نظام جدید پیش‌بینی و اعلام شده بود یا اینکه اظهاری جدید است و از این پس باید به بررسی آن مبادرت کرد؟

2- اینکه تأکید شده در مرحله دوم ساختار مورد نظر سند تحول به‌صورت چهار دوره سه ساله اجرا خواهد شد، معنی آن به‌طور ضمنی این است که آنچه اکنون در شرف اجراست، مستند قانونی ندارد و به نوعی انحراف از اجرای سند است.

3- مرجع تصویب اجرای دو‌مرحله‌ای: آیا اجرای دو مرحله‌ای ساختار دوره‌های تحصیلی از پشتوانه قانونی و مصوب برخوردار است یا جمع‌بندی جدیدی است و باید منتظر طی تشریفات قانونی و تصویب آن بود؟

البته وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرده این حجم از تغییرات عمده در نظام آموزش و پرورش، مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و با استناد به همین سند، طرح تغییر ساختار آموزش و پرورش بدون رعایت ضوابط و طی دوره آزمایشی، مهیا بودن الزاماتی که در سند به آنها اشاره شده و با تحمیل فشار مضاعف به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مدیران و معلمان اجرا شد.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند در 123کشور جهان این شیوه اجرا می‌شود ولی این مسئولان تنها به یک روی سکه توجه کرده‌اند و روی دیگر سکه را هرگز نمی‌بینند.دغدغه‌های نمایندگان مجلس، کارشناسان، ‌معلمان و خانواده‌ها همچنان پا برجاست، برخی از نمایندگان مجلس نگران این هستند که ماجرای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به سرنوشت هدفمندی یارانه‌ها دچار شود و با تغییر دولت، وزیر بعدی به سلیقه خود عمل کند. تراکم کلاس‌ها،‌ مشکل فضای آموزشی، آموزش معلمان،‌طی نشدن دوره آزمایشی و. . . همچنان به قوت خود باقی است.

کد خبر 207822
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز