گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با تعریفی که وزیر آموزش و پرورش از مدارس استاندارد دارد تقریبا همه مدارس کشور غیراستاندارد هستند.

از دید او مدارسی که هوشمندسازی نشده‌اند یا سالن ورزشی ندارند، استاندارد نیستند. وزیر آموزش و پرورش که پیش از این بارها به صراحت اعلام کرده مدارسی که هوشمند نیستند غیراستاندارد یا عقب افتاده هستند اکنون گفته مدارسی که سالن ورزشی ندارند هم استاندارد نیستند. این سخنان در حالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود 31هزار مدرسه در کشور با تحمیل فشار مالی به پدران و مادران دانش‌آموزان هوشمندسازی شده‌اند و تعداد مدارسی که سالن ورزشی دارند آنقدر کم است که با تعریف جدید وزیر آموزش و پرورش می‌توان گفت تقریبا همه مدارس کشور استاندارد نیستند. حمید رضا حاجی‌بابایی در آیین قدردانی از دانش‌آموزان ورزشکار گفت: در طرح جدید ما مدرسه‌ای که سالن ورزش نداشته باشد، استاندارد نیست؛ ساخت حدود چهار هزار سالن را شروع کرده‌ایم که البته مقداری به خشکسالی خوردیم ولی در حال انجام است. وی افزود: وقتی وارد آموزش و پرورش شدم 10هزار معلم ورزش داشتیم و اکنون این تعداد به 33هزار معلم ورزش رسیده است و 27هزار معلم ورزش دیگر نیز نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز باید شرایطی فراهم شود که هر کس در هر رشته ورزشی که دوست‌ دارد فعالیت کند.

وعده چهار هزار سالن ورزشی

ورزش دانش‌آموزی حال و روز خوشی ندارد، زنگ ورزش چندان جدی گرفته نمی‌شود و آموزش و پرورش هم در دوره ابتدایی تنها به اجباری کردن چند رشته ورزشی در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی بسنده کرده است. مدارس برای اجرای همین رشته‌های ورزشی اجباری شده هم فضای کافی ندارند، امکانات لازم وجود ندارد و معلمان ورزش هم از تخصص کافی و لازم برخوردار نیستند. وزیر آموزش و پرورش در دی‌ماه سال 88وعده ساخت چهار هزار سالن ورزشی و 20هزار نمازخانه را طی چهار سال آینده در مدارس کشور داد اما اکنون حدود 1200پروژه ورزشی در وزارت آموزش و پرورش در دست احداث است. البته طی 34سال گذشته یک بهانه برای همه کم کاری‌ها وجود داشته؛ کمبود بودجه. هر چند موقع وعده دادن، مسئولان به این مشکل توجه نمی‌کنند.

ماجرای کمبود معلم

غلامرضا کمانه، مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش مهر‌ماه86 به خبرگزاری مهر گفت: هم‌اکنون 21هزار معلم ورزش داریم که با افزایش زنگ ورزش از دو به سه ساعت در هفته، با کمبود ۱۲ هزار معلم تربیت بدنی روبه‌رو هستیم. شهریور 88سرپرست اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: پیش از این وزارت آموزش و پرورش با کمبود 12هزار معلم ورزش در کشور روبه‌رو بوده که با افزایش ساعات درس ورزش در مدارس به سه ساعت در هفته، این کمبود به بیش از 30هزار نفر رسیده است. دی‌ماه 90رئیس مرکز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در جمع مربیان ورزش مدارس شیراز از فعالیت 30هزار و 500معلم تربیت‌بدنی در سطح کشور خبر داد.

کیومرث هاشمی با بیان اینکه 12هزار و 500معلم ورزش در مدارس به‌کار مشغول بودند، گفت: با حمایت وزیر آموزش و پرورش 15هزار نیروی متخصص تربیت بدنی نیز جذب شدند و با احتساب سه هزار نفری که قبلا در آموزش و پرورش فعالیت داشتند اکنون 30هزار و 500 معلم متخصص ورزش در آموزش و پرورش فعال هستند. دی‌ماه امسال وزیر آموزش و پرورش در گرمسار اعلام کرد: آموزش و پرورش 60هزار مشاور، 60هزار معلم ورزش، 20هزار مربی بهداشت و 60هزار مهندس در بخش‌ آی‌تی کمبود دارد. به هر روی وزیر آموزش و پرورش در دوره وزارت سعی کرد با ایجاد پست قائم‌مقام وزیر و معاونت تربیت بدنی، ورزش مدارس را احیا کند، ‌معلم ورزش استخدام کند و چهار هزار سالن ورزشی بسازد اما‌ بودجه نبود.

کد خبر 205189

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز