مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: در سال 91 (سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی) 16 محصول زیست فناورانه در اشکال فرآورده‌های دارویی، کیت تشخیصی و ابزار تشخیصی در کشور ارایه شده است.

biotechnology

دکتر مجید معنوی، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفتگو با ایرنا، اعلام کرد: در سال گذشته 4 فرآورده دارویی «اف.اس.اچ»، «پی، تی، اچ»، «فاکتور هفت» و «اتانرسپت» به بازار عرضه شد که فناوری آنها پیش از این در کشور ایجاد شده بود.

وی افزود: همچنین فناوری تولید 4 فرآورده دارویی در کشور از سال 91 آغاز شد و بدین ترتیب این داروها وارد چرخه تولید شدند. از جمله این داروها می‌توان به «فاکتور هشت»، «تگ جی.ای.اس» و «تی.پی.ای» اشاره کرد.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری کشورخاطرنشان کرد : علاوه براین از 9 کیت تشخیصی در سال گذشته رونمایی شد که این کیت‌های تشخیصی برای بررسی اختلالات ژنتیکی ، دستگاه اندازه گیری میزان پروتئین‌ها کلاریزاسیون و دستگاه تشخیص عوامل میکروبی بودند .

همچنین داروهای جدیدی برای درمان ناباروری ، پوکی استخوان و بیماری‌های مفصلی ارایه شد و این داروها در اختیار مردم قرار گرفت .

معنوی در مورد تولید داروی فاکتور هفت در کشور گفت: در حال حاضر سایت تولید داروی فاکتور هفت ایجاد شده است و با راه اندازی این سایت محصول نهایی به دست مردم می‌رسد چنانچه در سال 91 واردات این دارو را نداشتیم .

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران اسلامی در حوزه فناوری‌های برتر و تولید فرآورده‌های دارویی، پزشکی و تجهیزات پیشرفته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و تولیدات ایرانی توانسته است جای خود را در بازار بسیاری از کشورهای پیشرفته باز کند و در واقع در رقابت با برندهای خارجی موفق عمل کرده‌ایم .

به گفته دکتر معنوی، درسال 91 فعالیت متخصصان ایرانی در حوزه زیست فناوری و تولید علم در این حوزه شتاب بیشتری گرفت و در حال حاضر جایگاه نخست منطقه در تولید علم زیست فناوری از آن ایران است و در سطح بین الملل رتبه 13 را داریم .

معنوی هدف از ظرفیت‌سازی حوزه فناوری را تولید ثروت از طریق شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و افزود: در سال 91 موسسات دانش بنیان در تولید و معرفی محصولات زیست فناورانه به خوبی عمل کرده‌اند.

 

کد خبر 207687
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز