یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نمایش‌های جدید و تکرار نمایش‌های قدیمی آغازگر تئاتر در سال جدید است، اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، تحقق وعده اجرای نمایش‌های شرکت‌کننده در سی ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مجموعه سالن‌های تئاتری همچون تئاتر شهر و سنگلج است.

تئاتر

با توجه به اینکه در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور جوانان و هنرمندان شهرستانی پررنگ‌تر از حضور پیشکسوتان و چهره‌های حرفه‌ای بود، جای تعجب ندارد که هدایت اجرای تئاتر در این مجموعه‌ها بر عهده جوانان باشد. از سوی دیگر حضور چهره‌های تئاتری را در مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و ایوان شمس می‌توان یافت.

اجرای آثار منتخب سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر مجموعه تئاتر شهر در ابتدای سال نو میزبان پنج نمایش جدید است با این حال سالن اصلی تئاتر شهر همچنان میزبان نمایش «پلکان» به کارگردانی هادی مرزبان است و تا پایان این‌ماه بر صحنه خواهد بود تا 45اجرایش تمام شود.

آنطور که مسئولان وعده کرده بودند نمایش‌های اجرا شده در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر در اولویت اجرای عمومی هستند به همین دلیل نمایش «راکب» به کارگردانی کوروش زارعی در تالار چهارسو و نمایش «مرکب خوانی ارکستر مردگان» به کارگردانی محمودرضا رحیمی در تالار قشقایی اجرا می‌شوند.

در تالار سایه نمایش «دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد؟» کار عباس غفاری روی صحنه خواهد رفت. پیش از این اعلام شده بود که در کارگاه نمایش میزبان نمایش «کابوس وقتی کاپوچینو تمام می‌شود» کار میلاد اکبرنژاد خواهد بود که در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر جایزه نمایشنامه‌نویسی را کسب کرده بود، اما آنطور که روابط عمومی تئاتر شهر اعلام کرده است، اجرای نمایش «مرده ریگ» به‌دلیل استقبال تماشاگران به‌مدت یک هفته تمدید شد و تا 21فروردین‌ماه امسال در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر بر صحنه است. نمایش مرده ریگ نوشته تهمینه محمدی و به کارگردانی غزل اسکندر نژاد، اسفند سال گذشته به‌عنوان یکی از آثار برگزیده کانون کارگردانان خانه تئاتر معرفی شد. این اثر نمایشی پیش از این در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود.

پیش از این اعلام شده بود که تماشاخانه سنگلج میزیان نمایش «سوگ سیاوش» کاری از شکرخدا گودرزی خواهد بود که در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته بود، اما روابط عمومی سنگلج اعلام کرده است که اجرای نمایش «تولدت مبارک سامی» به کارگردانی صاحب آهنگر آغاز‌کننده تئاتر از 15فرودین‌ماه در تماشاخانه سنگلج است. این نمایش سال گذشته با شرکت در بخش تئاتر مناطق سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به کسب پنج عنوان برتر نویسندگی، کارگردانی، بازیگری زن و طراحی صحنه شد و نوشته فاطمه مکاری است که از امروز یکشنبه 18فروردین تا چهارشنبه 21فروردین‌ماه به‌صورت نیم بها برای عموم تماشاگران اجرا شده و هدیه این تماشاخانه در آغاز سال 92برای تماشاگران خود محسوب می‌شود. در این نمایش محبوبه ارمیانی، حسین قربانی، فاطمه مکاری و صاحب آهنگر ایفای نقش دارند. نمایش تولدت مبارک سامی‌ هر روز ساعت 19به غیر از روزهای شنبه در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. اجرای نمایش سوگ سیاوش به اردیبهشت‌ماه موکول شده است.

رد پای پیتر بروک در ایوان شمس

اما ایوان شمس فعالیت تئاتری خود را در سال جدید با اجرای نمایش «ادیپوس به روایت لوکیوس آنئوس سنکا» به کارگردانی امین اصلانی و تهیه‌کنندگی مهرداد فلاطونی و حسن جودکی از پنجشنبه 15فروردین با حضور بازیگران صاحب‌نام تئاتر و سینما در تالار ایوان شمس آغاز کرد. این اثر نمایشی در ساعت 20با بازی افشین هاشمی، لادن مستوفی، فرخ نعمتی، مرتضی ضرابی، امیر باران‌لویی، بهروز پوربرجی، عاطفه تهرانی، محسن حسینی و هوشنگ آزادی‌ور (راوی) روی صحنه می‌رود.

ادیپوس به روایت لوکیوس آنئوس سنکا فیلسوف بنام رومی است که از روایت‌های تأثیر‌گذار نمایشی در دنیای تئاتر است که به دست تد هیوز شاعر و نویسنده انگلیسی بازخوانی و ترجمه شده و در طول تاریخ نمایش یک‌بار توسط پیتربروک کارگردان شهیر دنیای تئاتر در قالب فقط یک اجرا روی صحنه رفته است. این نمایش همه‌روزه به جز شنبه‌ها در ساعت 20پذیرای علاقه‌مندان هنر تئاتر است.اما مجموعه باغ هنر که در ایام نوروز با اجرای سه نمایش خیابانی «خط قرمز» به کارگردانی فرامرز قلیچ خانی، «آیینه» کار نگین سرکانی و همچنین «مجلس شهادت خوانی حضرت فاطمه(س)» به کارگردانی سلمان فرخنده میزبان علاقه‌مندان بود، فعالیت خود را در سال جدید با اجرای چهار نما‌یش جدید آغاز می‌کند.

در تماشاخانه ایرانشهر هم به‌طور همزمان سه نمایش به صحنه می‌روند. در سالن شماره یک ایرانشهر نمایش «قرارداد. . . با مرگ» نوشته اسلاومیر مروژک و کار داریوش مؤدبیان به صحنه می‌رود. دیروز شنبه 17فروردین‌ماه، آیین افتتاح اجرای عمومی این نمایش با حضور علی نصیریان و دیگر چهره‌های هنری در تماشاخانه ایرانشهر برگزار ‌شد. علی نصیریان و داریوش مؤدبیان از اعضای گروه تئاتر مردم هستند که فعالیت مستمر و حرفه‌ای در عرصه تئاتر ایران داشته‌‌‌اند. عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، فخری خوروش، اسماعیل داورفر، داریوش مؤدبیان، جمیله شیخی و علی نصیریان ازجمله اعضای گروه تئاتر مردم بودند. مؤدبیان و نصیریان در سال‌های اخیر تصمیم گرفتند تا گروه تئاتر مردم را بار دیگر احیا کنند.

سالن استاد سمندریان این تماشاخانه میزبان دو نمایش «باغ آلبالو» و «سه گانه اورنگ» خواهد بود. نمایش باغ آلبالو نوشته چخوف و کار حسن معجونی است که به‌عنوان اثری از گروه تئاتر «لیو» با بازی هما روستا، رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، داریوش موفق، لیلی رشیدی و مهدی کوشکی اجرا می‌شود. نمایش سه‌گانه اورنگ به کارگردانی محمد حاتمی نیز یک اثر سه‌اپیزودی است که متن آن را محمد امیر یاراحمدی، علیرضا و نیما نادری نوشته‌اند. هر یک از این نویسندگان یک اپیزود این نمایشنامه را به نگارش درآورده است. گلاب آدینه، مریم سعادت و پیام دهکردی در این نمایش بازی دارند.

اما در سالن انتظامی خانه هنرمندان نمایش «اثر پرتوهای گاما. . .» به کارگردانی فتح‌الله نیازی اجرا می‌شود. این نمایش یکی از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران است که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، طراحی صحنه و نور به آن تعلق گرفت. پرنیان گودرزی، الهه شه‌پرست، پونه مجتبی، الهام جلالی، بهار سُهراب بیگی و سینا مرادیان بازیگران این نمایش هستند.

کد خبر 207668

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز