شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳

همشهری آنلاین: فناوری‌های جدید ممکن است شانس دیگری برای زندگی دوباره گونه‌های منقرض شده جاندارن بر روی زمین به شمار روند،‌تکنیک‌هایی از قبیل مهندسی ژنتیکی، شبیه‌سازی و دیگر تکنیک‌ها امید دانشمندان برای دیدن دوباره جانداران منقرض شده بر روی زمین را همچنان زنده نگه‌داشته‌اند.

ماموت

بر اساس گزارش دیسکاوری، ماموت‌ها همواره یکی از برترین کاندیدا‌ها برای بازگشت و احیا بوده‌اند. سیمون گریگوریف دانشمند روسی قصد دارد با جایگزین کردن هسته تخمک فیل توسط هسته استخراج شده از مغز استخوان یک ماموت، بخت خود را در بازگرداندن این فیل‌های بزرگ پرمو به زمین بیازماید. قرار است در این طرح از فیل به عنوان مادر ماموت استفاده شود.

ببر تاسمانی

ببرهای تاسمانی در سال 1936 و به خاطر محدود بودن تنوع ژنتیکی برای همیشه از بین رفتند. ببرهای تاسمانی از جمله گونه‌های زیستی بودند که از توانایی تطبیق دادن خود با تغییرات برخوردار نبودند. به گفته کاترین بلو از دانشگاه سیدنی، حتی اگر این جانداران را بتوان احیا کرد،‌ایجاد تنوع ژنتیکی در آنها به زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

کبوتر‌های رهگذر

متخصصان علوم زیستی بر این باورند میلیارد‌ها کبوتر مسافر زمانی که اروپای‌ها وارد آمریکا شدند،‌در این منطقه ساکن بوده‌اند. از دست دادن زیستگاه و بهره‌برداری تجاری از این پرنده‌ها منجر به نابودی کلی آنها شده‌است. از این رو گروه‌های مختلفی در تلاشند با استفاده از بقایای به‌دست آمده از DNA این پرندگان این گونه‌ از کبوتر‌ها را احیا کنند و قصد دارند برای انجام این‌کار از کبوتر‌هایدم‌باریک به عنوان مادر استفاده کنند.

بزهای کوهی پیرنه

این پستانداران که از شاخ‌های مخروطی شکل برخوردار بودند زمانی در اروپا از جمعیت زیادی برخوردار بودند و اکنون به یکی از اولین اهداف‌ برای احیا شدن تبدیل شده‌‌اند. تلاش برای بازگرداندن این پستانداران به حیات از دهه 1990 آغاز شد،‌ زمانی که آخرین بز کوهی پیرنه هنوز زنده بود. حتی اگر دانشمندان بتوانند این گونه را با موفقیت شبیه‌سازی کنند، از آنجایی که آخرین راس از این جاندار ماده بوده،‌امکان تولید مثل برای جاندار شبیه‌سازی شده وجود نخواهد داشت و از این رو محققان باید دست به دامن مهندسی ژنتیک شوند.

گربه دندان شمشیری

از زمانی که بقایای منجمد‌شده بدن این گربه‌ها کشف شد، استخراج DNA سالم و شبیه‌سازی آنها امکان‌پذیر شده‌است. درحدود پنج‌ سال پیش دانشمندان توانستند موشی که بدنش 16 سال منجمد شده بود را شبیه سازی کنند و از این رو امیدوارند بتوانند به شیوه‌ای مشابه این گربه‌های ترسناک را نیز دوباره به زندگی بازگردانند.

پرنده دودو

اولین پرنده‌ جهان که از قدرت پرواز برخوردار نبوده‌است،‌به نظر برای انسان‌ها و دیگر شکارچیان غذایی لذیذ به شمار می‌رفته است. در سال 2007 دانشمندان موفق شدند بدن منجمد و سالم یک دودو را کشف کنند. DNA این پرنده می‌تواند در احیای این گونه کاربرد داشته باشد.

تنبل‌های زمینی

این جاندارن بسیار کند برای شکارهای گروهی انسان‌های ماقبل تاریخ اهدافی مناسب بوده‌اند. دانشمندان تا‌کنون موفق به کشف بقایایی از بدن این جانداران شده‌اند و این بقایا شانس بازگرداندن این تنبل‌ها به حیات را افزایش خواهند داد.

گوزن شمالی ایرلندی

این گوزن درحدود 11 هزار سال پیش منقرض شد و از آنجایی که مانند ماموت‌ها ساکن مناطق منجمد بوده‌است، می‌توان گاه‌ و بی‌گاه بقایایی سالم و منجمد شده از آنها را در وضعیتی مناسب کشف کرد و به این شکل این جانداران نیز به کاندیداهایی برای بازگشت به زمین تبدیل شده‌اند.

دایناسورها

جک هورنر دیرینه‌شناس هدایت پروژه‌ای را به عهده دارد که در آن هدف شبیه‌سازی یک دایناسور از یک جوجه است. به گفته وی پرنده‌ها همان دایناسورها هستند و در حقیقت در این پروژه از دایناسورها دایناسور ساخته خواهد شد. این محققان جوجه‌ها را تحت تغییرات ژنتیکی قرار داده‌اند که ردپاهای ژنتیکی باستانی آنها از قبیل دم‌های بلند فعال شود.

کد خبر 207488