پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتراف ژروم کائوزاک، وزیر مستعفی بودجه فرانسه، مبنی بر دورغ گویی درباره داشتن حساب بانکی در سوئیس، تبدیل به یک رسوایی بزرگ برای دولت نوپای سوسیالیست فرانسوا اولاند شده است.

hollanede cahuzac

 

این در حالی است که حساسیت در مورد موضوع فرار مالیاتی در اوج بحران اقتصادی بیش از پیش در این کشور افزایش یافته است. آقای کائوزاک در چهار ماه گذشته بارها در مجلس ملی و رسانه‌های فرانسه داشتن حساب بانکی در سوئیس را تکذیب کرده بود.

اما سوالی که مطرح است این است که آیا رهبران سیاسی فرانسه نیز در جریان این موضوع بوده‌اند؟

در این میان، پیر موسوکوویسی، وزیر اقتصاد فرانسه که اعلام کرده بود تحقیقات آنها نشان داده آقای کائوزاک حساب بانکی در سوئیس ندارد، به "مماشات" در این زمینه متهم شده است.

همزمان، حزب سوسیالیست فرانسه با اعلام این که عضویت او در این حزب را لغو کرده، تاکید کرده که از او حمایت نخواهد کرد.

سخنگوی این حزب گفت: "اگر دادگاه توانسته کار خود را در کمال آزادی و استقلال انجام داده و به پیش ببرد، این امر نشان می‌دهد که دولت در کار دادگاه اخلال ایجاد نمی کند."

این رسوایی با واکنش شدید حزب راستگرای مخالف دولت مواجه شده و از فرانسوا اولاند رییس جمهور خواسته تا فورا وزرای کابینه و نخست وزیر را تغییر دهد.

ژان فرانسوا کوپه، رییس حزب راست "او ام پ" گفت: "یا رییس جمهور در جریان این اتفاق نبوده که این اشتباه بزرگی است زیرا نشان می‌دهد که او می‌خواهد خود را بی‌گناه معرفی کند، یا او می دانسته و این بدان معنی است که او به مردم فرانسه، دروغ گفته است."

فرانسوا اولاند قبل از سفر خود به مراکش، ضمن تاکید بر عدم حمایت از وزیر سابق خود، خبر از اتخاذ تدابیری برای "احترام به ارزشهای اخلاقی" در میان سیاستمداران را داد.

کد خبر 207249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز