چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتراف ژروم کائوزاک (Jérôme Cahuzac) وزیر بودجه مستعفی دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به داشتن حساب بانکی در خارج از این کشور باعث زمین لرزه سیاسی در داخل فرانسه شده است.

Cahuzac

به گزارش یورونیوز در اولین واکنش به این خبر، ژان مارک اِرو، نخست وزیر فرانسه گفت: ژروم کائوزاک به رئیس جمهوری و نخست وزیر فرانسه دروغ گفت. یک سیاستمدار باید منزه تر از دیگر شهروندان، سرمشق و الگو و اولین کسی باشد که از قانون پیروی می‌کند.

ژان فرانسوا کوپه رهبر حزب محافظه کار اتحاد برای جنبش مردمی موسوم به «او ام پ»، حزب مخالف دولت گفت: این سئوال در ذهن همه است. مشکل می‌توان تصور کرد که کوچکترین اطلاعی در این خصوص به فرانسوا اولاند داده نشده بود در حالی که ژروم کائوزاک وزیر بودجه‌اش بود و آشکارا بحث و گفتگوی کافی در این خصوص وجود داشت.

مدیا پارت: دموکراسی فرانسه نمرۀ قابل قبولی نمی‌گیرد

ادوی پلِنل (Edwy Plenel) مدیر روزنامه اینترنیتی مدیا پارت (Mediapart) است، روزنامه‌ای که ماه‌ها به خاطر افشای حساب بانکی خارجی وزیر بودجه سابق تحت فشار بود.

وی انتشار این خبر را به زمین لرزه‌ای دموکراتیک تشبیه می‌کند و می‌افزاید:مدیا پارت

سنجش واحدهای اولیگارشی، قدرت سیاسی، اقتصادی و مالی و منافع فردی سخت است، این که چگونه آن‌ها خود را مالک جمهوری و فراتر از قانون می‌شمارند.

اما اکنون می‌بینند که قانون برای آنها نیز جاری و صادق است. دموکراسی فرانسه نمرۀ قابل قبولی نمی‌گیرد چرا که چهار ماه اصرار و پیگیری روزنامه مستقل کوچکی پشت دیواری از کتمان شنیده نشد و این امری عادی نمی‌تواند باشد.

همشهری آنلاین یادآور می‌شود کائوزاک،پس از ماه‌ها، در برابر قاضی اتهام وارده به خود در خصوص داشتن حساب بانکی در سئویس را پذیرفت.

وی که دو هفته پیش استعفا داد به خاطر فرار مالیاتی در دادگاه حاضر شده بود. کائوزاک که هیچگاه اتهام وارده به خود را نپذیرفته بود به اتخاذ تدابیر شدید علیه پدیده فرار مالیاتی معروف بود، مردی که بر پاک بودن کارنامه خود تاکید می ورزید.

 

کد خبر 207121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز