همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ضمن تشریح اقدامات مرزبانان در ایام تعطیلات نوروزی، از کشف 2300 کیلوگرم تریاک و حشیش در جریان درگیری مسلحانه با قاچاقچیان خبر داد.

حسین ذوالفقاری

ایسنا نوشت: سردار حسین ذوالفقاری با ارائه گزارش امنیتی مرزهای کشور از 28 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین ماه امسال، اظهارکرد: خوشبختانه در این 15 روز هیچ‌گونه مورد ضد امنیتی در مرزها نداشته‌ایم.

وی ادامه‌داد: اطلاعاتی مبنی بر قصد عده‌ای برای ایجاد ناامنی و راه‌بندان و گروگان‌گیری در مرزهای کشور داشتیم که خوشبختانه این افراد ناکام ماندند.

فرمانده مرزبانی ناجا از کشف شش تن و 200 کیلوگرم انواع موادمخدر طی 15 روز تعطیلات نوروزی خبرداد و افزود: رقم این کشفیات، افزایش 500 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد.

ذوالفقاری با بیان اینکه در کشفیات امسال یک تن و 412 کیلوگرم هروئین نیز دیده می‌شود، گفت: این رقم معادل کشف بیش از 14 تن تریاک است، چرا که از هر 10 کیلوگرم تریاک، تنها یک کیلوگرم هروئین به دست می‌آید.

وی، قاچاق هروئین از مرز را ناشی از "پر هزینه‌شدن قاچاق موادمخدر در مرزهای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این امر بیانگر این است که قاچاق موادمخدر برای قاچاقچیان سخت شده و از این رو آنان سعی می‌کنند موادمخدر را به شکل کم حجم درآورده و به داخل کشور منتقل کنند.

ایران برای قاچاق موادمخدر پرهزینه است

فرمانده مرزبانی ناجا، مرزهای ایران را برای قاچاق موادمخدر، پرهزینه دانست و گفت: خوشبختانه در مدت اخیر قاچاقچیان از هر مسیری که اقدام به قاچاق موادمخدر کرده‌اند، با ضربه سنگین مرزبانان مواجه شده‌اند و حتی در عملیات دیگر نیز چندی پیش یک محموله موادمخدر توسط عوامل انتظامی استان هرمزگان کشف شد.

کشف دو تن موادمخدر طی سه ساعت درگیری مسلحانه

ذوالفقاری همچنین از کشف 2300 کیلوگرم تریاک و حشیش در هنگ مرزی نگور و جکیگور خبر داد و گفت: در این عملیات یک تن و 700 کیلوگرم تریاک و 600 کیلوگرم حشیش کشف و ضبط شد و 17 شتر حامل موادمخدر نیز کشته شدند.

به گفته وی، در جریان این عملیات و عملیاتی که چندی پیش در هنگ مرزی زابل وجود داشت، هیچ یک از نیروهای مرزبانی متحمل آسیبی نشده‌اند.

افزایش 31 درصدی کشف مشروبات الکلی و 130 درصدی سوخت قاچاق

ذوالفقاری همچنین از افزایش 31 درصدی مشروبات‌الکلی از 28 اسفندماه سال گذشته تا پایان 13 فروردین ماه امسال در مرزهای کشور خبر داد و گفت: در این مدت کشفیات سوخت قاچاق افزایشی 130 درصدی داشت و بیش از یک میلیون و 200 هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان کشف و ضبط شد.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به کشفیات تجهیزات دریافت ماهواره و سیگار قاچاق نیز گفت: کشفیات این دو عامل به ترتیب 70 و 116 درصد افزایش داشت.

به گفته وی، افزایش 116 درصدی کشفیات سیگار در حالی صورت گرفت که طی دو سال گذشته کشفیات این عامل دخانی همواره رو به کاهش بود.

ذوالفقاری همچنین از کاهش 47 درصدی ورود سلاح از مرز به داخل کشور طی این مدت خبرداد و گفت: دستگیری عاملان غیرمجاز و متجاوزان مرزی نیز به ترتیب 12 و 50 درصد کاهش داشت.

وقوع 7 مورد درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در مرز

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به وقوع هفت مورد درگیری مسلحانه میان مرزبانان و قاچاقچیان در مرز طی تعطیلات نوروز، اظهارکرد: این رقم افزایش 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.

شهادت یک مرزبان بر اثر جابجایی مین

وی در ادامه همچنین با بیان اینکه درصد آسیب به نیروهای خودی در مرزهای کشور 50 درصد کاهش داشت، گفت: در این مدت تنها یک تن از مرزبانان در منطقه بانه به دلیل جابجا شدن مین در پی بارندگی و آمدن آن به سطح جاده، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ذوالفقاری اضافه‌کرد: در مجموع در این مدت، 1218 مرد و 19 زن در مرزهای کشور دستگیر شدند که عمده جرایم آنان، مربوط به قاچاق موادمخدر، سلاح و مشروبات‌الکلی، تردد غیرمجاز و بخشی نیز مربوط به جرایم اخلاقی بود.

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه نشست خبری خود در تشریح عملکرد مرزبانان در ارائه خدمات در ایام نوروز، اظهارکرد: در این مدت مرزبانان 54 تن را از غرق‌شدگی در دریا نجات دادند.

وی با بیان اینکه 1371 مقر اضافی به منظور کنترل بهتر مرز در ایام عید ایجاد شد، اظهارکرد: 429 خانوار نیز از سوی مرزبانان در نقاط مرزی اسکان اضطراری داده شدند.

به گفته فرمانده مرزبانی ناجا، مرزبانان در این مدت 58 هزار و 224 بسته‌غذایی را نیز توزیع کرد و 311 تعمیرگاه سیار برای کمک به بازدیدکنندگان از مناطق مرزی ایجاد کردند.

به گفته ذوالفقاری، 2112 ایستگاه صلواتی نیز در مرزها ایجاد شد و به 203 هزار و 345 تن نیز آموزش و توجیه پیرامون "مسائل مرزی" ارائه شد.

وی با بیان اینکه در ایام عید 104 هزار بروشور آموزشی میان شهروندان توزیع شد، تصریح‌کرد: همچنین در این مدت از تمامی واحدهای مرزبانی بازدید به عمل آمد و در 48 مورد نیز مقامات و فرمانده‌هان ارشد ناجا در مناطق مرزی حضور پیدا کردند.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین با بیان اینکه در ایام عید کشفیات ارز و طلا در مرزها نداشته‌ایم، گفت: در این مدت 500 هزار کپسول مرتبط با پیش‌سازهای موادمخدر از مسیر مرزهای شمال غرب کشور کشف شد.

ذوالفقاری همچنین از کشف بیش از 2000 راس دام قاچاق حین خروج از کشور خبر داد و گفت: قاچاقچیان قصد داشتند این دام‌ها از مناطق صعب‌العبور برف‌گیر عبور دهند که مرزبانان آنان را ناکام گذاشتند.

وی در خصوص تمهیدات و برنامه‌های مرزبانی ناجا در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نیز به ایسنا گفت: کار ما در مرز از چندی پیش شروع شده و اقدامات خود برای انتخابات را به ایام نزدیک به آن موکول نکرده‌ایم.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: از ماه‌ها قبل اقدامات کنترل اطلاعاتی و عملیاتی در مرزها تشدید شده و مناطقی که دارای خلاء در این زمینه بود، پوشش داده شدند.

ذوالفقاری اضافه کرد: در این زمینه هر چه به پیش برویم، کار ما نیز به جلوتر خواهد رفت و اقدامات اطلاعاتی خود در این زمینه را تشدید خواهیم کرد تا به یاری خداوند، مشکلی نداشته باشیم.

کد خبر 207189
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز