همشهری آنلاین: یک روزنامه سوییسی فاش کرد که سالانه 75 میلیارد دلار داروی تقلبی در سطح جهان قاچاق می شود.

سوئیس

به گزارش ایرنا، روزنامه سوییسی ˈلو تامˈ در گزارشی نوشت: سالانه 75 میلیارد دلار داروی تقلبی در سطح جهان قاچاق می شود و سوئیس نیز از این پدیده زننده جهانی در امان نمانده است.

این روزنامه افزود: ارگان نظارت بر داروسازی در سویئس اعلام کرده است که این کشور در سال 2012 شاهد 1071 فقره واردات سوء و مشکوک بوده است.

ˈلو تامˈ با اشاره به اینکه قاچاق دارو توسط باندهای سازمان یافته انجام می پذیرد، خاطرنشان کرد: فروش از طریق اینترنت یکی از کانال های اصلی پخش داروهای تقلبی و داروهایی است که برای سلامتی خطرناک هستند.

این روزنامه به نقل از یک مقام مسوول در سوئیس نوشت که سالانه حدود 50 هزار بسته پستی حاوی داروهای تقلبی به سوییس وارد می‌شود که 30 درصد از آن از اروپای غربی، 27 درصد از هندوستان و 19 درصد نیز از سایر کشورهای آسیایی است.

روزنامه سوئیسی با اشاره به اینکه حدود 10 درصد بازار جهانی دارو تحت سیطره قاچاق قرار دارد، یادآور شد: اغلب این اجناس شبه دارویی از جنس قرص‌های لاغری، افزایش توان جنسی و یا آرامبخش بوده است.

در این میان داروهای قاچاق، داروهای تقلبی مربوط به درمان سرطان نیز مشاهده شده است. اگرچه نمونه ای از این داروهای تقلبی در سوییس پیدا نشده اما چندین مورد از این داروها در آمریکا کشف شده است.

شرکت نوارتیس نیز در زمینه داروهای مالاریا دچار دردسر شده و داروهای تقلبی با نام آن شرکت در برخی مناطق آسیایی و آفریقایی نیز ساخته شده است.

در راستای مبارزه با قاچاق دارو، 29 گروه داروسازی اخیرا تصمیم گرفتند که همکاری های خود با پلیس بین الملل را تقویت کنند و بدین منظور بودجه ای 4.5 میلیون یورویی برای تقویت تحقیقات پلیس و بهبود وضعیت کشف مواد و داروهای غیرقانونی و خطرناک اختصاص یافته است.

کد خبر 207102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز