مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در روز 13 فروردین - روز طبیعت - بیش از دو هزار بوستان در خدمت شهروندان تهرانی خواهد بود.

بوستان

عبدالهی در گفتگو با واحد مرکزی خبر افزود: در همه بوستان‌های جنگلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در روز 13 فروردین امکانات ویژه‌ای از جمله هیزم، اجاق و کباب پز فراهم است.

وی افزود: علاوه بر پیش بینی برگزاری نماز جماعت در 270 نقطه از بوستان‌ها ؛ مسابقات ورزشی و هنری از جمله رنگ آمیزی تخم مرغ و طناب کشی در بوستان ها برگزار خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: برای رعایت نکات بهداشتی و نظافتی 20 تن انواع نایلکس برای جمع آوری زباله ها در روز طبیعت توزیع خواهد شد.

عبدالهی گفت: برای رفاه حال شهروندان تهرانی در بوستان ها علاوه بر افزایش سرویس های ثابت بهداشتی تعدادی سرویس های سیار هم در بوستان ها فعال خواهد شد.

روز طبیعت ؛ از تخریب محیط زیست جلوگیری کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد : حفظ محیط زیست در اولویت کار برنامه ریزان و دولتمردان کشور قرار دارد و خوشبختانه دولت دهم در این حوزه کارنامه قابل قبولی دارد.

محمدجواد محمدی زاده معاون رئیس جمهور گفت : سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس وظیفه قانونی خود و در چارچوب سیاست های دولت خدمتگزار، حفاظت و بهره مندی صحیح از محیط زیست به نحوی که ضمن حفظ تعادل مناسبات های زیستی موجبات توسعه پایدار و بهبود ، رشد و اعتلای کیفی انسان ها را فراهم آورد را با جدیت دنبال می کند و از همان ابتدا شعار 'آموزش و فرهنگسازی' را سرلوحه کار خود قرار داده است و بر حفظ این رویه تلاش خواهد کرد و در سال 1392 نیز فعالیت خود را بر دفاع عالمانه از محیط زیست متمرکز خواهد کرد.

وی افزود: سیزده فروردین "روز انس با طبیعت" روز بسیار مبارک و فرخنده ای است. این روز را به تمامی دلسوزان محیط زیست و طبیعت یاران که برای حفاظت از صلح پایدار و پاسداری از ارزش های فرهنگ بشری میکوشند، تبریک می گویم .

و اما در روز طبیعت ....

در روز طبیعت به رسم سنت دیرین باید به آسمان نگاه کرد تا آفاق زندگی امان درخشان شود.

آیا این آسمان آبی حقش آلودگی و دود است، حقش تیرگی و پژمردگی است . به راستی مسبب این زشتی ها کیست، ساکنان کرات دیگر یا خود ما هستیم ؟

پیشینیان سبزه هایی را که پیش از عید سبز کرده بودند به آب می انداختند تا همیشه سرسبزی زندگیشان مانند آب همیشه در جریان باشد اما کدام آب؟ آبی که ما در روز طبیعت به غیر از انداختن سبزه ها ، هزاران چیز دیگر را درآن رها می کنیم؟ آیا سزاوار است که به جای شناور بودن ماهی های زیبا ؛ بطری ها ، زباله ها و پس مانده های غذا در درونش شناور باشد.

به راستی این آب با این همه مواد آلاینده ، می تواند همیشه جاری باشد و برای ما سرسبزی را ارمغان دهد.

محمدی زاده گفت : روز سیزده نوروزر به دامان طبیعت پناه می بریم اما روی سبزه ها می دویم ، چوب درختان را برای افروختن آتش می شکنیم و بر تن نحیف نهال های نوپا، طناب تاب می بندیم و ...

نگذاریم روز سیزدهم نوروز ، "روز نابودی طبیعت" باشد . آیا نمی توان با رفتن به دامان طبیعت که حقّ ماست مواظب طبیعت بود و با رفتار و کردارمان حفظ طبیعت راجایگزین ظلم به طبیعت کرد و خدا را به واسطه مواهب بی کرانش ازجمله طبیعت زیبا شاکر بود؟

نگذاریم روزی برسد که دیگر این پناهگاه، سبز و آرامش بخش نباشد. پس بیاییم این بار نه به خاطر هیچ کس و فقط به خاطر خودمان، مراقب طبیعت باشیم.

شرط مهارت داشتن یک زندگی بانشاط ؛ توجه به محیط زیست و طبیعت است، پس بیاییم امسال در روز انس با طبیعت با تلاشی مضاعف و فعالیتی جدی در حوزه حفاظت از محیط زیست، از تخریب گسترده طبیعت خودداری کنیم.

روز انس با طبیعت برگرفته از ارزشهایی است که از گذشته تاکنون در تار و پود فرهنگ والای ایرانی، اسلامی تنیده شده و ما

موظفیم با همتی همگانی در پاسداری از محیط زیست و موهبات الهی و طبیعی ایران که در اختیارمان قرار داده است ، حفاظت کنیم و این میراث بی همتای طبیعی را به نسل های بعد و فرزندان خود هدیه دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد : بی شک با رعایت پاکیزگی محیط ، مدیریت زباله و حمل آنها تا مکانهای تعیین شده برای دفع پسماند ، پرهیز از اسراف و آلودگی آب و نشکستن سرشاخه های درختان و رعایت نکات زیست محیطی و روشن نکردن آتش در محیط های طبیعی و مسائلی از این دست که در فرهنگ اصیل ایرانی همواره مورد تاکید قرار گرفته است ، به اهداف متعالی زندگی دست پیدا می کنیم. همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرموده اند، بشر، امانتدار این نعمت الهی برای نسل های بعدی بوده و منتفع شدن او از این طبیعت، نباید منجر به تخریب محیط زیست شود.

اگر در مقوله حفظ محیط زیست هر دستگاهی به وظیفه قانونی خود عمل کند ، در جهت بهبود وضع محیط زیست تحول جدی رخ خواهد داد. آمایش سرزمین و تعیین ظرفیت های زیست محیطی کشور جزو اولویت های سازمان محیط زیست است که در حال اجراست، در حال حاضر قریب به 3 هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور وجود دارد که براساس برنامه پنجم توسعه تا پایان برنامه نباید هیچ واحد آلاینده ای در کشور وجود داشته باشد. طرح های مطالعات اولیه تهیه شده که نمونه برداری و تهیه آمارهای صحیح و به روز از توان طبیعت در آن لحاظ شده است تا با رویکردی علمی و مناسب به اندازه توان محیط ، توسعه صنعتی و اقتصادی پیدا کند.

وی افزود: اینکه در هر بخشی از کشور صنایع مختلف از جمله فولاد ، خودروسازی ، راه و راه آهن وجود داشته باشد، علمی نیست بلکه توسعه کشور باید بر اساس توان طبیعی محیط صورت گیرد. الگو و مدل توسعه باید منطبق بر ظرفیت و توان محیط باشد و این موضوع باید در کشور نهادینه شود و سازمان ها و نهادهای مختلف این موضوع را بپذیرند و بدان عمل کنند.

تدوین استانداردها در بخش های مختلف صنعت ، کشاورزی ، دریا ، آب ، خاک و هوا از دیگر برنامه های سازمان محیط زیست است که با جدیت دبنال می شود.

سازمان محیط زیست برای اینکه بتواند توسعه را منطبق بر ملاحظات زیست محیطی سامان دهد ، باید از دانش و فناوری روز بهره مند شود که در این زمینه ارتباط بسیار خوب و مثمر و موثری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دارد ، همچنین استفاده از فناوری های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

اگر بخواهیم در تحقق توسعه پایدار موفق باشیم باید از کاروان علم و فناوری عقب نمانیم و مدل مناسبی که بر اساس آن توان خودپالایی طبیعت در آن مد نظر است ، تعریف کنیم تا توسعه و حفظ محیط زیست را درکنار هم داشته باشیم.

هم اکنون جنگلها در معرض تهدید و تخریب قرار دارد و 80 درصد عوامل تاثیرگذار تخریب جنگلهای کشور فرابخشی است. حدود 90 درصد کشور در مناطق خشک و نیمه خشک با موقعیت جغرافیای و شرایط حساس قرار دارد، بنابراین سازمانها، نهادها، مسئولان و مردم باید با جدیت بیشتری در حفظ منابع طبیعی و جنگلهای طبیعی بکوشند.

امیدوارم همه هموطنان عزیز در روز انس با طبیعت ، فرهنگ والای دیینی و ایرانی در احترام به نشانه های خلفت را به نمایش بگذارند.

کد خبر 206919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز