همشهری آنلاین: مسکو - ˈآلکسی پوشکوفˈ رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه گفت: روسیه به فهرست تحریمی آمریکا که بر اساس قانون ماگنیتسکی اعلام می‌شود، پاسخ مناسب خواهد داد.

روسیه

به گزارش ایرنا، پوشکوف روز شنبه دهم فروردین در بلاگ خود در شبکه اجتماعی ˈتویترˈ نوشت: فهرست ماگنیتسکی شامل تحریم 240 نفر ازمقام های ارشد امنیتی و سیاسی روسیه می‌باشد.

وی افزود: ˈجیمز مک گوورنˈ نماینده کنگره آمریکا سند حاوی این فهرست را به دفتر رئیس جمهوری آمریکا ارائه کرد.

پوشکوف یادآوری کرد: این نماینده کنگره و سناتور ˈبنیامین کاردینˈ مولفین قانون ماگنیتسکی هستند و هفته گذشته از اوباما خواستند فهرست قانون ماگنیتسکی را در سخت ترین شکل علیه روسیه تایید کند.

ˈیوری اوشاکوفˈ دستیار رئیس جمهوری روسیه هم هفته گذشته به آمریکا هشدار داد و گفت: کشورش در صورت انتشار فهرست تحریمی ماگنیتسکی آمریکا با آن مقابله به مثل می‌کند.

وی در جمع خبرنگاران در باره اخبار رسانه‌های خبری مبنی بر انتشار فهرست تحریم مقام‌های روس از طرف آمریکا گفت: کرملین برای پاسخ متقابل به انتشار فهرست تحریمی ماگنیتسکی آمریکا آماده شده است.

دستیار رییس جمهوری روسیه با بیان این که اطلاعات کافی درباره فهرست تحریمی آمریکا علیه روسیه وجود ندارد و پیشنهاداتی برای گسترش این فهرست ارائه شده است، گفت: باید منتظر باشیم و در صورت مشخص شدن این وضعیت، به صورت مناسب به آن پاسخ می‌دهیم.

اوشاکوف با تاکید بر موضع روسیه گفت: تنظیم فهرست ماگنیتسکی اقدامی غیردوستانه در باره روسیه است که هیچ نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

دستیار رئیس جمهوری روسیه با بیان این که این مساله فقط موجب سردی روابط روسیه و آمریکا می شود، اظهار داشت:این ایده برای روابط دو کشور بسیار زیان بخش است.

وی افزود:هیچگاه مبتکر این گونه مسایل نیستیم و فقط به آنها پاسخ می‌دهیم و این انتخاب ما نیست.

ˈˈسرگئی ماگنیتسکیˈˈ وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال 2009 در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه آمیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شده است.

با تصویب قانون موسوم به پرونده ماگنیتسکی در ماه نوامبر سال گذشته، حدود 60 نفر از مقام های روس به اتهام دخالت در مرگ وکیل یاد شده مشمول ممنوعیت دریافت روادید آمریکا می‌شوند و دولت آمریکا می تواند حساب‌های بانکی آنها را مسدود کند.

روسیه در پاسخ به تصویب قانون ماگنیتسکی، قانون ˈدیما یاکوولفˈ حاوی تحریم‌هایی علیه مقامهای آمریکایی ناقض حقوق روس‌ها تصویب و از آغاز سال جاری میلادی اعمال کرد.

در همین حال برخی منابع خبری روسی بتازگی اعلام کردند روسیه فهرست تحریم مقام‌های آمریکایی را در پاسخ به تحریم مقام‌های روس از سوی آمریکا تحت عنوان ˈپرونده ماگنیتسکیˈ تهیه کرده است.

این گزارش‌ها حاکی است: تنظیم فهرست سیاه مقام‌های آمریکایی توسط روسیه، آمریکا را غافلگیر کرده است و وزارت امور خارجه این کشور تهیه چنین فهرستی برای منع سفر گروهی از مقام های آمریکایی را بی دلیل خواند.

پایگاه اینترنتی روسی ˈدایرکت ادورتˈ در این باره نوشت: روسیه فهرست مقام‌های آمریکایی مشمول تحریم سفر به مسکو را تنظیم کرده اما اسامی آن را افشا نکرده است.

کد خبر 206754
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز